TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Lufthansa Consulting przedstawiła raport na temat szans rozwoju łódzkiego lotniska. Według niego sytuacja portu nie jest zła.
reklama
Po dziewięciu miesiącach pracy, wynajęci przez miasto analitycy z Kolonii przekazali strategię dla lotniska w Łodzi.
Z analizy wynika, że głównym priorytetem jest obecnie przyciągnięcie międzynarodowego przewoźnika sieciowego oraz zlokalizowanie Łodzi na mapie międzynarodowego biznesu. Łodzi powinno najbardziej zależeć na liniach, które obsługują HAB-y, czyli główne węzły lotnicze w Europie Zachodniej, gdzie pasażerowie przesiadają się na inne połączenia, również transkontynentalne. Jednocześnie lotnisko powinno utrzymać też tanie linie lotnicze oraz przewoźników czarterowych.
Utworzono zespół rozwoju siatki połączeń (RSP), w którym znaleźli się pracownicy biura rozwoju przedsiębiorczości UMŁ oraz lotniska. Zespół pracuje nad promocją portu lotniczego, a także uczy się pozyskiwać nowych przewoźników. Andreas Kraus, dyrektor Lufthansa Consulting zaznaczył - My jesteśmy obok i służymy poradą odnośnie specyficznych zagadnień związanych z branżą. Dodał - Już w tej chwili podjęliśmy negocjacje z niektórymi liniami lotniczymi. Trzeba pamiętać, że linia lotnicza potrzebuje czasu, żeby zdecydować, czy chce wejść na nowy rynek. Zwykle trwa to około roku. Pamiętajmy, że mamy kryzys i rok 2009 będzie trudny dla wszystkich lotnisk. Jednak Kraus nie chce zdradzić, o które linie lotnicze chodzi.
Leszek Krawczyk, prezes Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi jest optymistą i wierzy, że w jesiennym rozkładzie lotów pojawi się nowy przewoźnik. Wyznał - Myślę, że wejdzie któraś z niemieckich linii. Bardzo w to wierzę.
Rola Lufthansa Consulting nie kończy się na przygotowaniu raportu. Kraus poinformował - Będziemy reprezentować lotnisko i miasto na ważnych wydarzeniach branży lotniczej. Na takich konferencjach spotykają się przedstawiciele linii i lotnisk. Tam dochodzi do zawierania umów i transakcji. Będziemy wspierać przedstawicieli Łodzi w rozmowach. Przemysł lotniczy jest oparty na liczbach i danych, dlatego będziemy trzymać rękę na pulsie i dostarczać im dane o łódzkim lotnisku.
W ciągu ostatnich lat ruch lotniczy w Polsce powiększył się dwukrotnie. Jednak zmianie uległa struktura połączeń. Obecnie ponad połowę lotów obsługują porty regionalne, a mniej niż połowę warszawskie Okęcie. Analitycy Lufthansa Consulting uważają, że rok 2008 był dobry dla łódzkiego portu. Pomimo straty kilku połączeń, ruch lotniczy wzrósł o 3%. Kraus podkreśla - To bardzo dobry wskaźnik, bo wiele międzynarodowych lotnisk nie miało tak dobrego wskaźnika w zeszłym roku.
Leszek Krawczyk, prezes łódzkiego lotniska wyznał - Dowiedziałem się, co powinniśmy zrobić, żeby obsłużyć regularne linie lotnicze. Do tej pory myśleliśmy o niskokosztowych przewoźnikach, którzy mają mniejsze wymagania. Przewoźnik flagowy ma zupełnie inne - standard obsługi musi być wyższy. Trzeba zwiększyć liczbę punktów odprawy pasażerów, trzeba usprawnić odprawę załóg samolotowych, trzeba stworzyć powierzchnie komercyjne: sklepy wolnocłowe, restauracje. Dlatego musimy jak najszybciej rozpocząć budowę nowego terminalu, który spełni wymagania przewoźników rejsowych i pasażerów. Mamy teraz krach na rynku, ale za rok, dwa ta branża odżyje i musimy być przygotowani.
Według Lufthansa Consulting najbardziej pożądanymi kierunkami z Łodzi są:
Przewoźnicy sieciowi:
- Niemcy (Monachium, Frankfurt, Dsseldorf),
- Francja (Paryż),
- Austria (Wiedeń),
- Holandia (Amsterdam),
- Dania (Kopenhaga).
Tanie linie:
- Hiszpania (Barcelona),
- Włochy (Mediolan, Rzym),
- Francja (Paryż),
- Wielka Brytania,
- Irlandia.
Przewoźnicy czarterowi:
- Południe Europy (kierunki wakacyjne),
- kraje Europy Wschodniej.
Urząd Miasta Łodzi zapłacił za raport Lufthansa Consulting 1 mln zł.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami