TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Aż 90% lotnisk - podaje magazyn branżowy "Airline Business" - zamierza w ciągu najbliższych 2 lat udostępnić oczekującym pasażerom darmowy dostęp do internetu WiFi.
reklama
Chęć zainstalowania szerokopasmowego dostępu do internetu deklaruje 75% ankietowanych portów. Pozwoliłoby to na zaoferowanie pasażerom zaawansowanych usług teleinformatycznych, takich jak telefonia internetowa (VoIP).
Połowa ankietowanych chce utworzyć na terenach swoich lotnisk informatyczne kioski samoobsługowe. Deklarują chęć ich utworzenia w przeciągu najbliższych 2 lat. Kioski miałyby dostarczać podróżnym informacji o liniach lotniczych, lotach, cenach biletów oraz o usługach dostępnych na terenie portu lotniczego.
Ponad 1/3 ankietowanych jest zainteresowana wdrożeniem biometrycznego systemu identyfikacji na stanowiskach kontroli lotów i odpraw pasażerów, ale przeznacza na to cztery lata.
Lotniska nie są natomiast zainteresowane nowoczesnymi technikami identyfikacji i znakowania. Tylko 6% portów lotniczych chce wdrożyć znaczniki radiowe RFID, wspomagające kontrole i identyfikację bagażu w ciągu roku. Natomiast aż 80% lotnisk nie wdroży ich wcale.
Pomimo tak wielkich chęci wdrażania rozwiązań informatycznych lotniska nie mają żadnej strategii rozwoju w tym kierunku. Jako główną tego przyczynę podawano brak zgody w firmach (25% ankietowanych), natomiast 20% lotnisk wymieniło problemy z budżetem.
"Airline Business" podaje, że na brak strategii wdrażania rozwiązań informatycznych wskazuje także fakt, iż według sondażu, obsługa, utrzymanie i serwis infrastruktury IT jest w portach lotniczych tym elementem, który najczęściej podlega outsourcingowi; aż 37 proc. ankietowanych firm przekazało ten dział do zewnętrznej spółki, pozyskanej najczęściej w czasie przetargu i nie mającej zwykle nic wspólnego z lotnictwem.
Aż 90% portów lotniczych planuje w tym roku utrzymanie lub zwiększenie wydatków na informatykę.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami