TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-11-03 - Co z lotniskami w Polsce?

Stanęły przygotowania do budowy lotniska zapasowego w Modlinie. Trwają także rozmowy nad potrzebą wybudowania nowego centralnego portu między Warszawą, a Łodzią. Nadal nie wyjaśniony jest los lotniska na Sadkowie.

reklama


- Nasz rząd jako pierwszy stawia pytanie, czy jest na niego miejsce, gdy rozwijają się lotniska regionalne. To decyzja obarczona kilkunastoma miliardami złotych, bo tyle kosztowałoby zbudowanie nowego portu od podstaw - poinformował minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Sam uważa tą inwestycje za potrzebną, ale niekoniecznie wykonaną za pieniądze z budżetu państwa. Podczas wywiadu zdradził, iż w grę wchodziłoby partnerstwo prywatno-państwowe. Gdyby lotnisko budował inwestor prywatny, to musiałby wiedzieć, że gra jest warta świeczki. Ten problem zapewne rozstrzygnie ekspertyza (przygotowana przez 7 firm), którą zamawia właśnie resort infrastruktury. Pieniądze na ten cel będą pochodzić z UE. - To niespotykane dotąd w Polsce badania. Chcemy się dowiedzieć, jak będzie się zmieniał nasz rynek lotniczy do 2035 r. - oświadczył wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Odpowiedź na pytanie, czy nowe lotnisko jest potrzebne w Polsce, pojawi się w połowie przyszłego roku. - My tego nie wiemy, niech rozstrzygną analitycy. Potem będziemy się ewentualnie zastanawiać nad lokalizacją - wyjaśnił Jarmuziewicz.

Zmianę w podejściu rządu, popiera Sławomir Monkiewicz z Biura Planowania Rozwoju Warszawy, gdyż najnowsze dane wskazująca spadającą liczbę pasażerów na polskich lotniskach. Do nie dawna, dyskusja nad nowym centralnym porcie, który miałby pełnić rolę tranzytową między Europą, a Azją, sprowadzała się tylko do miejsca jego budowy. Zamawiane w ostatnich latach analizy, wskazywały najczęściej na okolice Mszczonowa - oddalone ponad 50 km od centrum stolicy. Ponadto dziś zdecydowanie łatwiej dostać się do Berlina z Poznania czy Wrocławia. Pod znakiem zapytania zostaje także port w Modlinie? - Mamy problem z protestami ekologów, ale o termin otwarcia w 2012 r. byłbym raczej spokojny - poinformował minister Jarmuziewicz. Natomiast szef Portów Lotniczych - Michał Marzec przekonuje, że Warszawie jeszcze przez długi okres czasu może wystarczyć Okęcie i to bez konieczności budowy nowego pasa startowego. Wg niego, trzeba tylko zmodernizować drogi kołowania i usprawnić procedury startów i lądowań. Te zmiany, zdaniem Marca pozwoliłyby na odprawę nawet 20-25 mln pasażerów rocznie (dziś jest to ok. 10 mln). Dyrektor podał także przykład lotniska Gatwick pod Londynem z jednym pasem startowym, które obsługuje jeszcze więcej osób. - Mamy wyraźną wizję rozwoju Okęcia - ogłosił i prezentując harmonogram dokończenia budowy nowego terminalu. Obecnie Porty Lotnicze noszą się z zamiarem ogłoszenia przetargu na wymianę zniszczonego fragmentu płyty, na której stoją samoloty. W połowie roku, ma być już znany wykonawca południowego i środkowego pirsu. Otwarcie tego terminalu planuje się pod koniec 2010 r. Kolejne dwa lata, będą wiązały się z remontem starego dworca i jego integracją z nowym.

Jaki los czeka natomiast Radom? Marszałek Mazowsza, Adam Struzik poinformował prezydenta Andrzeja Kosztowniaka, że przystąpienie województwa do spółki Port Lotniczy Radom - nie znajduje aktualnie uzasadnienia - Na ten rok sejmik Mazowsza zadeklarował się przeznaczyć na objęcie akcji w spółce Port Lotniczy Radom 15 mln zł, jeśli pojawi się masterplan i inwestor. Niestety, firmy chciały za dużo pieniędzy i procedura się przedłużała - dopiero niedawno podpisano umowę ze zwycięzcą drugiego przetargu. Sejmik więc nie dał pieniędzy. Ponadto - ze względu na trudną sytuację budżetu w bieżącym roku nie jest możliwe przesunięcie kwoty 15 mln zł do pozycji wydatków niewygasających na 2009 rok - poinformował Struzik. Marszałek dodał, iż zarząd rozpatrzy wniosek Radomia o wpisanie 15 mln zł do przyszłorocznego budżetu, jednak przypomniał o zaangażowaniu województwa w tworzenie dwóch lotnisk cywilnych - w Modlinie i Sochaczewie.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com