TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-07-29 - Koniec biletów za złotówkę

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego, cena taryf lotniczych musi zawierać wszystkie należne podatki, opłaty obowiązkowe, dopłaty oraz opłaty dodatkowe.

reklama


Sprzedawcy biletów lotniczych, będą zobowiązani określać w cenie biletu wszystkie podatki i opłaty, które stanowią element jego ceny. Koniec zatem z praktyką wprowadzającą nabywców w błąd, poprzez publikowanie cen biletów bez dodatkowych opłat, które musi ponieść pasażer. Informacje podane do wiadomości przez operatorów lotniczych, powinny być wyczerpujące. Taryfy lotnicze nie mogą uwzględniać kosztów, których przewoźnicy lotniczy rzeczywiście nie ponoszą. Wzmianka o dodatkowych opłatach uzupełniających musi być podana w wyraźny, przejrzysty i jednoznaczny sposób, na początku każdego procesu rezerwacji. Aprobata wyrażona przez pasażera będzie dobrowolna i każda niejawna aprobata na tego typu dodatkowe opłaty, będzie unieważniona. Europejscy posłowie uznali, iż pasażerowie linii lotniczych, powinni być traktowani tj. podróżni korzystający z innych środków transportu, mają zatem prawo znać pełną cenę. Gdy w koszt biletu, w sprzedaży internetowej włączone są opłaty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa lotniska lub na pokładzie statku powietrznego, powinny one zostać zaznaczone na bilecie, bądź informacja o nich powinna być przekazana pasażerom w inny sposób. W/w opłaty egzekwowane przez państwo członkowskie, przez przewoźników lub inne jednostki, można wyłącznie pobierać na pokrycie kosztów zapewnienia bezpieczeństwa lotniska lub statku powietrznego.

Przedsiębiorstwo, aby uzyskać koncesję na świadczenie usług transportu lotniczego, musi wykazać, iż posiada wystarczającą ochronę ubezpieczeniową, która umożliwi zwrot wpłaconych kwot i pokrycie kosztów transportu powrotnego pasażerów (gdyby nie było w stanie zrealizować zarezerwowanych lotów). Minimalny kapitał netto operatora wynosi 100 000 euro. Poza tym, główne miejsce wykonywania działalności, musi znajdować się na terenie UE, a przeważająca część usług lotniczych winna być świadczona na terenie, z terenu i na teren Wspólnoty. Koncesja może zostać odebrana lub zawieszona, gdy wspólnotowy przewoźnik lotniczy, nie może spełnić obecnych oraz potencjalnych zobowiązań w ciągu roku. Użytkowanie baz, znajdujących się poza krajem pochodzenia, stwarzało w przeszłości kłopoty z określaniem przepisów mających zastosowanie do zatrudnionych załóg. Obecnie, posłowie wprowadzili zapis zobowiązujący państwa członkowskie, do zapewnienia właściwego stosowania wspólnotowych i krajowych przepisów socjalnych.

Trzeci pakiet, w zakresie wewnętrznego rynku lotniczego to ostatni etap liberalizacji transportu lotniczego. Rozporządzenia weszły w życie, w styczniu 1993 r., natomiast do kwietnia 1997 r. - usługi kabotażowe zostały we Wspólnocie zliberalizowane. Pierwszy pakiet przyjęto w grudniu 1987 r., a drugi pochodzi z czerwca 1990 r. Od wdrożenia trzeciego pakietu, czyli w ciągu 10 lat - odnotowano niebywały wcześniej w Europie - rozwój transportu lotniczego! Wyeliminowano stare monopole, wprowadzono wewnątrzwspólnotowy kabotaż, a wzrost konkurencji (szczególnie w zakresie cen), dostarczył konsumentom wiele korzyści. Lotnictwo europejskie, z rynku regulowanego, opartego na umowach dwustronnych, przekształcił się w konkurencyjny rynek jednolity.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com