TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-01-11 - Kierowcom autokarów można wydłużyć dobowy czas pracy nawet do 12h!

Przewoźnicy, zatrudniając kierowców mogą wydłużyć im dobowy czas pracy nawet do 12 godzin - jeżeli tylko dodatkowo przedziela go przerwą i zachowają w przyjętym okresie rozliczeniowym ogólny czas pracy z nadgodzinami jako przeciętnie 48 godzin - napisała Rzeczpospolita w dodatku Dobra Firma.

reklama


Taki system czasu pracy ma charakter mieszany (połączenie systemu przerywanego z roznoważnym). Nie można go stosować wobec pozostałych pracowników. Dodatkowo, trzeba stosować się do ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.).

Generalnie zasady czas pracy kierowców są takie same jak pozostałych pracowników, do których odnosi się kodeks pracy. Pracownik nie może więc pracować powyżej 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Wszelkie dodatkowo godziny pracy to klasyczne nadgodziny. U kierowców wiec tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin.

Jednak kierowcom wolno wydłużyć tygodniowy czas pracy do 60 godzin - pod jednym warunkiem - iż w pozostałych tygodniach pracy "nadwyżka" zostanie to zrekompensowana. Czyli pracodawca, który w jednym tygodniu pracy wydłuża kierowcy czas pracy do 60 godzin, musi pamiętać, aby w następnych tygodniach zmniejszyć dobowe bądź tygodniowe normy czasu pracy, tak aby średnia wyszła właściwa.

Przykładowo:

Kierowca autokaru jest zatrudniony w podstawowym czasie pracy. Codziennie pracuje więc po 8 godzin. Jednak w jednym tygodniu ze względu na szczególne potrzeby firmy we wtorek, czwartek i piątek przepracował po 12 godzin, czyli jego tygodniowy wymiar czasu pracy wyniósł 52 godziny.

Zgodnie z prawem przedłużono tygodniowy wymiar czasu pracy do 60 godzin, a pracodawca nie popełnił wykroczenia. Jednak musi pamiętać, iż w następnych tygodniach liczba godzin musi być mniejsza o tyle, aby czas pracy w okresie rozliczeniowym nie przekroczył przeciętnie 48 godzin na tydzień - wystarczy więc, że w którymś z następnych tygodni okresu rozliczeniowego pracownik świadczył pracę krócej o określoną liczbę godzin.



Oczywiście, zatrudniając kierowcę, przewoźnik może również zastosować równoważny czas pracy. Art. 15 ustawy o czasie pracy kierowców pozwala bowiem przedłużyć dobowy wymiar czasu pracy do 10, a nawet do 12 godzin. Należy tylko pamiętać, iż okres rozliczeniowy dla równoważnego czasu pracy kierowców nie może przekroczyć jednego miesiąca, a w niektórych wypadkach 3 lub 4 miesięcy.

W tym przypadku nie ma też przeszkód prawnych, aby dobowy czas pracy kierowców podzielić, stosując przerwę w pracy. Trzeba pamiętać, iż przerwa nie może być dłuższa niż 5 godzin. Tylko dla kierowców zatrudnionych przy przewozach regularnych jest wyjątek - przerwa może trwać 6 godzin, pod warunkiem jednak, że dobowy czas pracy nie przekracza 7 godzin.


W przypadku stosowania mieszanego systemu pracy (czyli łączenia równoważnego i przerywanego czasu pracy (zgodnie z art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców) należy wiedzieć, iż przerwy w ramach równoważnego czasu pracy nie można wprowadzić z dnia na dzień. Musi być ona ustalona zdecydowanie wcześniej - w opracowanym z góry grafiku na cały miesięczny okres rozliczeniowy. Ponadto przewoźnik musi pamiętać, aby przy zastosowaniu mieszanego czasu pracy kierowcy zagwarantować kierowcy konieczny dobowy odpoczynek.

Przykładowo:

Przewoźnik autobusowy zajmuje się regularnymi przewozami osób fizycznych, zatrudniając kierowców w systemie mieszanego czasu pracy, zgodnie z harmonogramem. Kierowcy pracują następująco: w każdym tygodniu w poniedziałki, środy i piątki po 10 godzin, we wtorki 6, a w czwartki 4 godziny. Wydłużony w niektórych dniach tygodnia czas pracy jest zrównoważony krótszym wymiarem pracy w pozostałych dniach. Finalnie tygodniowy czas pracy kierowcy nie przekracza sumarycznie 40 godzin. Ponieważ firma stosuje mieszany system czasu pracy to w poniedziałki, środy i piątki kierowca w ciągu doby korzysta z 2 godzin przerwy w pracy. Szczegółowo jego czas pracy wygląda więc następująco: w poniedziałek, środę i piątek kierowca rozpoczyna pracę o 7.00 i pracuje przez 5 godzin do 12.00, następnie do 14.00 korzysta z przerwy. Ponownie zaczyna pracować od 14.00 do 19.00 przez 5 godzin.





Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com