TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-10-23 - Podróżowanie bez barier. Kraków-Balice przyjazne dla niepełnosprawnych

Niepełnosprawność nie jest wyrokiem, nie odbiera nam możliwości podróżowania samolotem. Poruszając się o kulach, na wózku inwalidzkim, czy też mając inne ograniczenia, które wynikają z choroby nie należy się obawiać, że na lotnisku nie będziemy sobie w stanie poradzić z procedurami odprawy bądź dotarciem na pokład samolotu.

reklama


Jak powiedziała Justyna Zajączkowska, rzecznik prasowy Kraków Airport, porty lotnicze są otwarte dla ludzi niepełnosprawnych. Różnego rodzaju udogodnienia, jakie oferują lotniska powinny ich zachęcić do korzystania z samolotu. Jedynie w drugim półroczu ubiegłego roku krakowskie lotnisko obsłużyło 3276 osób niepełnosprawnych.

Aby podróż samolotem była przyjemna dla osób niepełnosprawnych, należy odpowiednio przygotować się oraz uprzedzić lotnisko tudzież linię lotniczą o swoich szczególnych potrzebach.

Przed podróżą, podczas dokonywania rezerwacji biletu należy poinformować linię lotniczą bądź biuro podróży (za pomocą specjalnego formularza rezerwacji, telefonicznie albo za pośrednictwem internetu) o rodzaju niepełnosprawności oraz związanych z tym potrzebach. Odpowiednia informacja umożliwi wcześniejsze przygotowanie pomocy oraz sprawną obsługę na terenie portu lotniczego.

Należy poinformować odpowiednie osoby o:
* rodzaju niepełnosprawności, podając najlepiej jej medyczną nazwę;
* problemach z przemieszczaniem się;
* problemach z odbiorem komunikatów (wizualnych/głosowych) na terenie portu;
* rodzaju koniecznej dla pasażera pomocy;
* rodzaju używanego sprzętu medycznego bądź pomocniczego, (np. wózek inwalidzki);
* lekarstwach aplikowanych podczas podróży;
* towarzystwie psa przewodnika;
* specjalnych wymaganiach żywieniowych.

Jeśli chodzi o samo dotarcie na lotnisko, osoby odlatujące z Krakowa, jak i przylatujące do grodu Kraka mają możliwość skorzystania z kilku środków transportu, które są przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nieopodal wejść do terminali zostały umieszczone miejsca postojowe dla taksówek, które umożliwiają wygodny dojazd oraz odjazd z terminali. Przewoźnicy mają do swojej dyspozycji samochody umożliwiające przewóz osób niepełnosprawnych, w tym tych poruszających się na wózkach inwalidzkich, oraz transport samych wózków inwalidzkich.

Szybka linia kolejowa z Dworca Głównego w Krakowie do portu lotniczego została przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, które mogą się zgłosić do dedykowanej im kasy na Dworcu Głównym, zlokalizowanej w hallu dworca oraz oznaczonej numerem X. Obsługa pociągu udziela pasażerowi niepełnosprawnemu pomocy przy wsiadaniu, wysiadaniu, a także przesiadaniu się do autobusu.

Co 30 minut kursuje na trasie między stacją kolejki dowożącej pasażerów z Krakowa, a terminalem międzynarodowym i krajowym wahadłowy autobus niskopodłogowy. Mało tego, pojazd jest wyposażony w pochylnię dla osób, które poruszają się na wózkach inwalidzkich, zaś jego obsługa pomaga przy wsiadaniu oraz wysiadaniu.

Na lotnisko można dotrzeć także autobusem miejskim. Przystanek autobusów miejskich znajduje się nieopodal wejścia do terminala międzynarodowego, autobus również jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Parkingi lotniskowe (długoterminowy oraz krótkoterminowy) posiadają specjalne miejsca przeznaczone dla pojazdów należących do osób niepełnosprawnych. Owe miejsca są oznaczone odpowiednimi symbolami oraz znajdujące się w pobliżu wejść do terminali. Miejsca postoju krótkoterminowego (do 20min) są nieodpłatne.

Dojścia do terminali zostały oznaczone kwadratowymi piktogramami z symbolem osoby niepełnosprawnej w kolorze błękitnym. W ich otoczeniu i w środku zostały zlokalizowane specjalnie oznakowane punkty przywoławcze umożliwiające wezwanie pracownika asysty niepełnosprawnego. Pracownik owych służb pomaga niepełnosprawnemu w przebrnięciu przez procedury lotniskowe.

Do odprawy biletowo-paszportowej osób niepełnosprawnych zostały przystosowane osobne stanowiska odprawy (check-in), które są wyposażone m.in. w obniżone blaty oraz dedykowane miejsca siedzące do oczekiwania na następny etap podróży.

Osoby niepełnosprawne są kontrolowane pod względem bezpieczeństwa tak samo, jak inni pasażerowie. Personel, który przeprowadza tego typu kontrolę został odpowiednio przeszkolony.

Podczas całego pobytu na lotnisku, a także w trakcie odprawy, niepełnosprawnemu może towarzyszyć jego pies-przewodnik, jeśli została wcześniej zgłoszona taka potrzeba. Latanie z psem przewodnikiem (nazywanym również psem służbowym), w każdym wypadku podlega prawom kwarantanny danego państwa i właśnie te służby wydają zgodę na lot zwierzęcia. Należy posiadać ze sobą poświadczenie weterynaryjne. Aby dowiedzieć się, jakie inne dokumenty są potrzebne osobie niepełnosprawnej, która zamierza lecieć z psem, należy spytać w wybranych biurach podroż liniach lotniczych. Jeśli posiadamy wszystkie niezbędne zaświadczenia, za lot psa przewodnika nie powinniśmy dodatkowo płacić. Psy służbowe nie podlegają takim samym przepisom jak zwierzęta domowe.

Jeśli pasażer musi wziąć ze sobą leki i musi je zażywać w trakcie lotu powinien przed podróżą poznać zasady przewozu lekarstw oraz płynów. Warto wiedzieć jaka jest lista przedmiotów zabronionych do przewozu, aby uniknąć przykrych niespodzianek w trakcie kontroli.

Po przebrnięciu przez kontrolę bezpieczeństwa pasażer niepełnosprawny czeka na wejście na pokład samolotu w salach odlotowych, w których zostały umieszczone specjalnie przystosowane siedziska (miejsca dedykowane). W przejściu z sali odlotowej wprost na pokład samolotu towarzyszy pasażerowi pracownik asysty. Od wejścia do samolotu dalszej pomocy udziela personel linii lotniczej.

Niepełnosprawni mogą spokojnie i bezpiecznie przejść przez wszystkie procedury lotniskowe. Istnieje możliwość skorzystania z innych udogodnień wprowadzonych na krakowskim lotnisku takich jak np.: windy, toalety, telefony przystosowane dla niepełnosprawnych, czy też specjalnie zarezerwowane miejsca.

W chwili nagłego pogorszenia zdrowia, np. zasłabnięcia możemy automatycznie wezwać pierwszą pomoc przy użyciu specjalnych urządzeń, które są rozmieszczone na terenie portu. Po naciśnięciu przycisku w danym punkcie lotniska, pojawia się dyżurujący na lotnisku zespół ratowniczy. Urządzenia oznaczone są kolorem czerwonym.

Jak wyjaśniła rzecznik Kraków Airport, wprowadzenie w Balicach zgodnych z unijnymi standardami udogodnień dla niepełnosprawnych sprawiło, że coraz więcej takich osób, przybywa z zagranicy do Krakowa. Można również zaobserwować wzrastającą z każdym rokiem liczbę Polaków, którzy decydują się na podróż.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com