TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-05-06 - PKP będzie mieć zagraniczną konkurencję?

Projekt nowej ustawy o transporcie kolejowym umożliwia przewoźnikom z innych krajów Unii Europejskiej oferowanie swoich usług na terenie Polski na zasadzie kabotażu. Sejmowa Komisja Infrastruktury zakończyła pracę nad tym projektem.

reklama


Świadczenie kolejowych usług kabotażowych ma polegać na tym, że przewoźnicy, którzy jeżdżą na trasach międzynarodowych będą mogli zabierać pasażerów również ze stacji pośrednich. Według nowych zasad np. pociągi niemieckich linii jadące z Berlina do Warszawy będą mogły zabierać pasażerów z Poznania do Warszawy, co do tej pory było zakazane. Kabotaż oznacza bowiem, że przewozy realizowane pojazdem zarejestrowanym w jednym państwie będą mogły być wykonywane przez przedsiębiorstwo zarejestrowane na terenie państwa innego od tego na terenie, którego jest wykonywana usługa.

Prawo Unii Europejskiej stanowi, że otwarcie unijnego rynku pasażerskich przewozów kolejowych ma nastąpić 1 stycznia 2010 roku. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów będzie pełnił prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), który jednocześnie będzie mógł też ograniczyć takie przewozy, jeżeli uzna, że zagrożona jest równowaga ekonomiczna krajowych usług publicznych.

Projekt nowelizacji zakłada również utworzenie systemu uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów. Określa też procedury oraz warunki wydawania maszynistom licencji i świadectw.

Według nowych przepisów, prezes UTK będzie wydawał licencje maszynistom i prowadził ich rejestr oraz listę podmiotów, które są uprawnione do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje oraz świadectwa potrzebne do wykonywania tego zawodu. Licencja ma być wydawana na 10 lat z możliwością jej przedłużenia o następne 10 lat po sprawdzeniu, czy maszynista spełnia warunki fizyczne oraz psychiczne do jej uzyskania. Rejestr licencji maszynistów ma zostać utworzony do 4 grudnia 2010 roku. Natomiast do roku 2017 wszyscy maszyniści, którzy wykonują przewozy transgraniczne, kabotażowe lub towarowe w innym państwie będą musieli posiadać tego typu licencje i świadectwa. W uzasadnieniu napisano: "Nowelizacja ustawy była konieczna ze względu na potrzebę dostosowania prawa polskiego do unijnego". Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zobowiązała wszystkie państwa członkowskie do wprowadzenia przepisów niezbędnych do wykonania tej dyrektywy do 4 czerwca tego roku.

Projekt ustawy o transporcie kolejowym został skierowany do drugiego czytania w Sejmie. Przewiduje on, że część przepisów wejdzie w życie 4 czerwca tego roku, a kolejne do 4 grudnia 2010 roku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com