TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-10-11 - LOT na krawędzi przepaści?

Kryzys i katastrofa, to jedyne słowa trafnie określające sytuację finansową PLL LOT. Prywatyzacja to jedyny, według Ministerstwa Skarbu ratunek dla polskich linii lotniczych.

reklama


W ubiegłą środę odbyło się posiedzenie sejmowej komisji skarbu, na które zaplanowano dyskusję o sytuacji LOT. Powodów do zadowolenia nie miał prezes spółki Krzysztof Kapis, który pod swoim adresem usłyszał listę zarzutów od wiceszefa komisji Aleksandra Grada (PO). Podobno prezes Kapis nie przygotował się odpowiednio do spotkania, w związku z czym Aleksander Grad przerwał rozmowy i dał miesiąc zarządowi linii lotniczych na dostarczenie danych o planach rozwoju spółki.

Kilka dni wcześniej, minister skarbu Wojciech Jasiński w swojej wypowiedzi na temat LOTu, zgodził się, że firma wymaga działań naprawczych gdyż jak określił "od 15 lat pikuje w dół".

Z danych Ministerstwa Skarbu, które jest w posiadaniu większościowego pakietu udziałów krajowych linii wynika, że tylko na przewożeniu pasażerów w tym roku spółka zanotowała straty rzędu 3,8 mln zł. Za to rok wcześniej LOT osiągnął z tego tytułu 9,5 mln zł zysku. Na innych polach działalności firmy nie jest lepiej. - Nastąpił spadek wypełnienia samolotów na trasach krótkich i średnich. W połączeniach atlantyckich mamy trend malejący. Wskaźniki punktualności i regularności są gorsze od europejskiej konkurencji. Spadły wpływy z biletów i udział LOT w rynku lotów do i z Polski - wylicza Paweł Kozyra, rzecznik ministerstwa skarbu.

LOT uratować może jedynie szybka prywatyzacja. Dzięki niej spółka będzie mogła zakupić nowe samoloty i wprowadzić nowe połączenia. Na to w jaki sposób prywatyzacja ma być wykonana musi wyrazić zgodę oprócz resortu skarbu, syndyk upadłej linii Swiss Air. Posiada on 25,1 procent udziałów LOT, co daje mu prawo do blokowania wszelkich decyzji. Posłowie na środowym posiedzeniu komisji zastanawiali się właśnie nad możliwościami pozbawienia syndyka jego przywileju. Jednym ze sposobów jest podwyższenie kapitału LOTu.

Według Ministerstwa Skarbu Państwa dobrym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie oferty publicznej PLL LOT na przełomie lat 2007/2008. Główny problem spółki polega na tym, że rozwija się znacznie wolniej niż rynek. - Dlatego MSP widzi konieczność dokapitalizowania LOTu poprzez GPW - powiedział w środę wiceminister skarbu Ireneusz Dąbrowski.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com