TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-03-20 - Zalew Szczeciński wzbogaci się o nowe przystanie dla jachtów

25 milionów euro to kwota, za którą mają być wybudowane nowe przystanie dla jachtów wzdłuż Odry, Zalewu Szczecińskiego i Wybrzeża. Ma to być alternatywą dla przepełnionych Mazur.

reklama


Budowa ma być finansowana z pieniędzy z Unii Europejskiej. Kwota 25 milionów euro jest już zagwarantowana dla tego projektu, ze względu na wpisanie budowy Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego na listę najważniejszych zadań dla regionu.

Budowa szlaku ma być pierwszą inwestycją, realizowaną za unijne pieniądze, które przyznane zostały regionowi na lata 2007-2013.

- W tym roku wykonane zostanie studium wykonalności projektu, przejdziemy wszystkie procedury związane z pozyskaniem funduszy, rozpiszemy pierwsze przetargi - mówi Jagniątkowski, który opracował koncepcję szlaku. - Prace budowlane ruszą w styczniu 2008 r., a w latach 2010-2011 zakończą się.

Jest to inwestycja na ogromną skalę. Aktualnie w regionie szczecińskim jest blisko 400 miejsc postojowych dla jachtów, natomiast po zakończeniu prac liczba ta ma wzrosnąć do 1700. Jednak porównując to z liczbą przystani po niemieckiej stronie Zalewu, których jest 3,5 tysiąca jest to naprawdę niewiele.

Budowa została podzielona na trzy części. Największe przystanie powstaną w Szczecinie, Trzebieży, Świnoujściu i Kamieniu Pomorskim. Będzie tam ok. 500 jednostek postojowych. Mniejsze porty powstaną w Kołobrzegu i Stepnicy ( 200 jednostek). Te najmniejsze przystanie zostaną zorganizowane w Gryfinie, Lubczynie, Policach, Nowym Warpnie, Wolinie oraz Rewalu.

- Standardem ma być ogrodzony i oświetlony teren, dostęp do mediów, sanitariaty, możliwość pozbycia się ścieków - wyjaśnia Jagniątkowski.

W rejonie Trasy Zamkowej, w Szczecinie powstaną tzw. publiczne miejsca postojowe, czyli rodzaj wodnego parkingu.

- Będzie tu można za darmo zacumować na dwie doby i skorzystać odpłatnie z dostępu do wody i prądu - mówi Jagniątkowski.

Polskie wody odwiedza rocznie blisko 5 tysięcy jachtów z zagranicy. Inwestycja ta ma sprawić, że szlaki wodne będą bardziej przyjazne dla żeglarzy, a w szczególności dla żeglarzy z Niemiec, którzy uważają wody Zalewu Szczecińskiego za bardzo atrakcyjne, ale niezbyt bezpieczne. To wpływa na niekorzyść regionu.

Gminy, które będą inwestowały w budowę szlaku żeglarskiego są zmuszone do wyłożenia własnego wkładu pieniężnego w wysokości 15% wartości inwestycji. Podpisały już one umowę o współpracy z Instytutem Gospodarki Morskiej. - Tak naprawdę skala potrzebnych inwestycji w przystanie i porty jest dużo większa - przyznaje Jagniątkowski. - Po zsumowaniu wszystkich potrzeb okazało się, że potrzebowalibyśmy nie 25, a 60 mln euro- dodaje.





Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com