TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-06-30 - Co zrobić jeśli zginie nam bagaż?

Każda niemal usługa może być poddana reklamacji, tak jak każdy klient ma swoje prawa. Pasażer również. Dziś kiedy rynek lotniczy jest tak konkurencyjny warto wiedzieć gdzie się udać, jeśli nie będziemy zadowoleni z usług przewoźnika. Skargi na linie lotnicze przyjmuje Europejskie Centrum Konsumenckie, najwięcej dotyczy tanich lini, które podbijają rynek atrakcyjnymi cenami. Pasażerowie najczęściej piszą skargi związane z zaginięciem bagażu.

reklama


W konwencji montrealskiej, regulującej tę kwestię czytamy, że "przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, który został mu powierzony". Ta prosta zasada staje się bardziej enigmatyczna i trąci paradoksem w momencie, gdy z bagażu giną jedynie rzeczy wartościowe. Linie lotnicze zastrzegają, że w takich przypadkach nie ponosi odpowiedzialności za utracone przedmioty. W ramach rekompensaty za utracony bagaż pasażer może otrzymać tylko 1200 euro na osobę.
Wiele skarg dotyczy również opóźnień lotów. Rozporządzenie unijne WE 261/2004 mówi, że pasażerowi należy zapewnić darmowy nocleg oraz transport miedzy lotniskiem a hotelem, jeśli lot został opóźniony o co najmniej jeden dzień. W przypadku kilkugodzinnego opóźnienia przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia napojów, posiłku, dwóch rozmów telefonicznych i wysłania dwóch faksów oraz e-maili.

Wydawać by się mogło, że skarżenie się z tak potężnymi firmami jak przewoźnicy lotniczy jest bardzo trudne, nic bardziej mylnego, jeśli spotka Cię niemiła niespodzianka związana z odwołaniem lub przesunięciem lotu czy też nie dostaniem się na pokład nie z twojej winy, zgłoś reklamację i domagaj się naprawienia szkody. Jeśli takie zabiegi nie pozwolą Ci na otrzymanie odszkodowania napisz skargę do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa). Do skargi trzeba dołączyć potwierdzenie rezerwacji i kopię skargi, złożoną wcześniej do linii lotniczej. Wysokośc odszkodowania waha się między 250 do 600 euro w zalezności od tego jak długi był lot.

Skargi można również kierować do Europejskiego Centrum Komsumenckiego (pl. Powstańców 1, 00-950 Warszawa, tel. 22 556 01 18). Instytucja ta nie moze sama ustalać kar, a jedynie pośredniczy w sporze miedzy pasażerem a linią



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com