TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-07-04 - Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego dla Jasionki!

W niedzielę, 30 czerwca Tomasz Kądziołka, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wręczył Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego dla Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

reklama


Certyfikat jest potwierdzeniem zgodności certyfikowanego podmiotu z normami bezpieczeństwa i ochrony obowiązującymi w lotnictwie. W przypadku lotnisk chodzi głównie o możliwość obsługi ruchu lotniczego oraz pasażerów.

Jest to proces rutynowy, który powinien być realizowany przez wszystkie nadzory lotnicze na całym świecie. Wymaga tego Aneks 14 ICAO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

Głównym celem certyfikacji lotnisk jest jednoznaczne stwierdzenie, że zarządzający lotniskiem jest w stanie bezpiecznie, sprawnie i ekonomicznie użytkować lotnisko. Otrzymanie certyfikatu stanowi ważny element zachęcający przewoźników lotniczych do prowadzenia operacji lotniczych właśnie z tego lotniska.

Aby otrzymać certyfikat należy spełnić wiele warunków i kryteriów zarówno technicznych, operacyjnych, eksploatacyjnych, jak i ochrony i bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Proces certyfikacji lotnisk wymaga gruntownego przygotowania ze strony zarządzającego i inspektorów ULC. Inspektorzy i przedstawiciele Portów Lotniczych zostali przeszkoleni w zakresie certyfikacji lotnisk przez specjalistów z kanadyjskiego Instytutu Rozwoju i Doskonalenia Lotniczego (ATDI - Aviation Training and Development Institute), ośrodka rekomendowanego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego - ICAO.

Proces certyfikacji lotnisk przebiega zgodnie z procedurą i harmonogramem zawartym w wytycznych Nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 23 lipca 2003 roku, czyli:
- Zarządzający lotniskiem składa do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wniosek o przeprowadzenie certyfikacji oraz uzgodnioną przez Agencję Ruchu Lotniczego Instrukcję Operacyjną Lotniska, która jest fundamentalnym elementem procesu certyfikacji,
- Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego powołuje zespół certyfikacyjny składający się z inspektorów ULC oraz przedstawicieli Portów Lotniczych i Komendy Głównej Straży Pożarnej,
- Departament Lotnisk ULC koordynuje proces oceny zgodności Instrukcji Operacyjnej Lotniska z wymaganiami zawartymi w Podręczniku Certyfikacji Lotnisk ICAO oraz Aneksie 14, po pozytywnym zaopiniowaniu przez wszystkie departamenty, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdza Instrukcję Operacyjną,
- Departament Lotnisk ULC, w porozumieniu z innymi komórkami ULC, ustala listę kontrolną elementów podlegających inspekcji i przesyła ją do Zarządzającego,
- Zespół certyfikacyjny, pod kierownictwem inspektora wiodącego przeprowadza audyt certyfikacyjny, na którego podstawie Prezes wydaje decyzję o wydaniu lub odmowie wydania certyfikatu.

Prezes ULC informację o wydaniu certyfikatu zamieszcza w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com