TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Starania o oficjalne uznanie nazwy Autostrady Bursztynowej dla korytarza transportowego A1 trwały ponad 10 lat. Ową decyzję przyspieszyło oddanie w roku 2008 90-cio kilometrowego odcinka z Gdańska do Nowych Marzów, a także podjęcie działań, które były związane z wykorzystaniem dziedzictwa bursztynowego do tworzenia wizerunku oraz marki województwa pomorskiego.
reklama
Od roku 1996 Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej podkreślało nawiązanie trasy autostrady do historycznego szlaku handlowego. Starało się ponadto przekonać resort infrastruktury do pomysłu nadania takiej właśnie nazwy. Momentem przełomowym stało się w roku ubiegłym podpisanie listu intencyjnego, który dotyczył wspólnych działań na rzecz powstania oraz rozwoju Europejskiej Szlaku Kulturowego "Szlak Bursztynowy". Ów dokument został zaakceptowany przez prawie 20 sygnatariuszy, którzy reprezentują władze samorządowe, fundacje, stowarzyszenia, a także prywatnych przedsiębiorców, a to z kolei dowodzi spójności działań oraz wspólnie obranego celu. Uznano ponadto, że koordynatorem pomorskiej części szlaku winna zostać Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, która jest na co dzień odpowiedzialna za promocję oraz rozwój turystyki.
Marta Chełkowska, prezes PROT, wyraziła zadowolenie, że udało się wypracować wspólne stanowisko w sprawie promocji dziedzictwa bursztynowego, będące szansą budowania konkurencyjnej oferty turystycznej, która wpisuje się we współczesne trendy oraz kierunki turystyki. Realizowane przez organizacje inicjatywy mają zintegrować środowisko oraz zacieśnić kontakty międzyinstytucjonalne.
W chwili obecnej PROT ubiega się o dofinansowanie projektu, który będzie ukierunkowany na przeprowadzenie kampanii promocyjnej z uwzględnieniem kampanii społecznej, skierowanej przede wszystkim do mieszkańców województwa pomorskiego, a także przeprowadzenie działań promocyjnych o ogólnopolskim zasięgu, ukazujących dziedzictwo bursztynowe jako bogatą ofertę turystyczną.
Katarzyna Hartenberg - Pater, z-ca dyrektora biura PROT, poinformowała, że w ramach projektu zostało zaplanowane rozstawienie wielkogabarytowych podświetlonych konstrukcji (5m wys. x 1 m. szer.) m.in. w obrębie autostrady A1, z tego powodu było konieczne uzyskanie zgody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także pozytywnej opinii wszystkich województw, przez które będzie przebiegała A1, dotyczącej wspólnej nazwy.
Marta Chełkowska dodała, że inicjatywa spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem. Otrzymano poparcie od władz samorządowych oraz regionalnych organizacji turystycznych, od Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki, a ponadto od Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz posłów na Sejm RP.
Jednocześnie Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej skierowało pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Lawina listów, które wyrażały pełną akceptację nazwy A1 Autostradą Bursztynową przyniosła oczekiwane rezultaty. Tak resort infrastruktury, jak i GDDKiA postanowiły poprzeć inicjatywę promowania atutów turystycznych wraz z infrastrukturą drogową. Ministerstwo Infrastruktury zadecydowało, że nazwa "Autostrada Bursztynowa" może mieć charakter zwyczajowy, zaś obok dotychczasowej numeracji krajowej oraz międzynarodowej może zostać uwzględniona na jej całym polskim odcinku.
Jak powiedział Krystyna Hartenberg-Pater, wszyscy długo czekali na tę decyzję, to wspólny sukces oraz dowód współpracy wielu partnerów, którzy reprezentują różne środowiska. Zrobiono pierwszy istotny krok na drodze do Europejskiego Bursztynowego Szlaku Kulturowego.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami