TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-05-24 - Nowe przepisy dotyczące tachografów cyfrowych

O wydanie karty do tachografu cyfrowego będą ubiegać się oprócz przedsiębiorców, również inne podmioty, które dysponują pojazdami wymagającymi zainstalowania takich urządzeń.

reklama


Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców zmieniła również ustawę o systemie tachografów cyfrowych, czyli urządzeń, które zapisują elektronicznie czas jazdy, przerwy oraz odpoczynki. Konieczność wprowadzenia zmian wynikła z unijnych przepisów oraz potrzeby poprawienia sformułowań w polskich regulacjach.

Kart do tachografów cyfrowych bardzo szybko przybywa. W Polsce wydano już 55 tysięcy takich kart. Jednak cały czas większość pojazdów jeździ z tachografami analogowymi.

Najwięcej zmian dotyczy osób, które prowadzą warsztaty zajmujące się tachografami oraz techników warsztatowych. Zezwolenia na prowadzenie warsztatu nie będą wydawane osobom, które są przewoźnikami drogowymi lub prowadzą "inną działalność zawodową, która stanowi potencjalne zagrożenie dla ogólnego systemu bezpieczeństwa tachografów cyfrowych". Urządzeń tego typu nie będą mogli montować również przewoźnicy, którzy mają własne warsztaty samochodowe (np. PKS). Nie będą mogli tego robić również producenci części do tachografów.

Warsztaty, które używały tej samej plomby do znakowania tachografów analogowych i cyfrowych, będą teraz musiały uzyskać osobną plombę do urządzeń cyfrowych. Posługiwanie się taką samą plombą narażało kierowców na problemy podczas kontroli na trasach międzynarodowych.

Przepisy uściślają również wymagania dla właścicieli warsztatów, które montują tachografy i techników warsztatowych. Starający się o zezwolenie na prowadzenie warsztatu, będą musieli dołączyć informację o niekaralności, uzyskaną nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku. Te same przepisy dotyczą techników warsztatowych. Obecnie kopie dokumentów, które potwierdzają tytuł prawny do lokalu oraz miejsc parkingowych będą musiały być dodatkowo potwierdzone za zgodność.

Nowe przepisy umożliwiają też cofnięcie karty technikowi w przypadku, gdy posłuży się on kartą niezgodnie z jej zakresem lub w innym miejscu niż miejsce świadczenia usług. Cofnięcie karty będzie decyzją administracyjną. Jeżeli tak się stanie, technik będzie mógł się ubiegać o nową dopiero po czterech latach od dnia, w którym decyzja o cofnięciu stała się ostateczna.

Niektóre podmioty, jak szkoły, muzea, fundacje miały problem z uzyskaniem kart przedsiębiorcy. Dysponowały pojazdami z tachografami, jednak nie miały licencji przewozowych ani też zaświadczeń o przewozach na potrzeby własne. Obowiązujące dotychczas przepisy o tachografach cyfrowych były tak skonstruowane, że do uzyskania karty należało przedstawić właśnie te dokumenty.

Po wprowadzonych zmianach, aby otrzymać kartę, przedsiębiorcy potrzebna będzie tylko kopia dokumentu dopuszczającego do ruchu pojazd objęty obowiązkiem instalacji i użytkowania tachografu lub ewentualnie potwierdzenie prawa dysponowania takim pojazdem.

Karty do tachografów nadal będą wydawane przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych.

Zmianie uległy też przepisy dotyczące zgłaszania zaginięcia, kradzieży lub zniszczenia kart. PWPW będzie przyjmować zgłoszenie oraz wydawać zaświadczenie, które potwierdzi ten fakt.

Technik, któremu cofnięto uprawnienia do wykonywania zawodu będzie musiał zwrócić kartę.

Pojawi się również nowe rozporządzenie, które będzie określać częstotliwość pobierania danych z tachografów oraz kart kierowców i warunki przechowywania takich danych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com