TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-07-14 - Prezes LOT zdradza plany firmy na przyszły rok

Dariusz Nowak przedstawił plan obrony firmy, który dotyczy m.in. wzmocnienia Star Alliance, ekspansji na Wschód oraz restrukturyzacji. Nie wyklucza również współpracy z niedawnym przeciwnikiem.

reklama


- Są dwie koncepcje konsolidacji przemysłu lotniczego: fuzje i przejęcia albo właśnie blisko współpracujące sojusze lotnicze. Na razie jednak nie wiadomo jeszcze, która z tych koncepcji ostatecznie zwycięży - oświadczył prezes LOT. - Wiadomo natomiast, że do przejęcia są na rynku europejskim Alitalia i czeska CSA. Ale i sojusze próbują wzmocnić swoją działalność. Z pewnością będą widoczne dalsze próby szukania współpracy i pomocy. Na razie jeszcze sojusze powiększają się - do Star Alliance właśnie został przyjęty EgyptAir, ale za chwilę musi rozpocząć się proces konsolidacji także w ramach samego Stara. Dzisiaj dopiero wchodzimy w dolną fazę cyklu koniunkturalnego i to, co widzimy teraz - likwidowanie połączeń, odwołane loty, odstawianie starych typów maszyn - to reakcja na pierwsze oznaki pogarszania się sytuacji na rynku. Przyszły rok będzie dla nas jeszcze trudniejszy i wtedy z pewnością zobaczymy tendencję do wzmacniania się sojuszów - wyjaśnił Nowak.

- Istnieje masa regulacyjnych systemów ochrony pasażerów, ale trzeba również pamiętać, że proces zamykania działalności lotniczej jest długotrwały, przewoźnicy nie nikną z dnia na dzień. To nie jest tak jak z bankiem, który nagle przestaje mieć pieniądze. Tego się nie obawiam - dodał. - Natomiast sojusze będą postępowały solidarnie w innych aspektach. Widzimy to już w lobbingu na rzecz ochrony przemysłu lotniczego. Taki aktywny lobbing prowadzimy w sprawie emisji i staramy się dojść do wspólnego stanowiska w kwestii tych regulacji. Myślę także, że kłopoty na rynku lotniczym wzmocnią proces powstawania wspólnego rynku, który połączy się z projektem Single European Sky. Z pewnością natomiast w drugiej połowie roku zaczniemy w Starze szukać takich platform współpracy, na których nasze interesy będą takie same - na przykład wspólne zakupy paliwa czy części. LOT, jako linia średniej wielkości, będzie także wywierała naciski na stworzenie ścisłej współpracy handlowej. Tak abyśmy w przyszłym roku, kiedy odczujemy największe spiętrzenie trudności, ściśle ze sobą współdziałali na tych trasach, które są dla nas wspólne. LOT zamierza także postawić na agendzie Stara kwestie regulacji, aby i o nie wspólne zabiegać tam, gdzie jest to możliwe - poinformował prezes Polskich Linii Lotniczych.

LOT zamierza także wrócić na trasy azjatyckie, jak tylko będzie miał do dyspozycji boeingi 787. - Ale i to zrobimy ostrożnie. Aby trasa ta była opłacalna, niezbędny jest ruch tranzytowy przez Warszawę do Pekinu. Teraz rzeczywiście przyjrzymy się również naszym chińskim slotom. Może rzeczywiście można na nich zarobić? W każdym razie na Azję patrzę w perspektywie dopiero roku 2010. Wcześniej trzeba będzie jeszcze uregulować kwestię lotów transsyberyjskich. Inaczej taki powrót mijałby się z celem - oznajmił.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com