TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-11-03 - Podróżni muszą znać całkowity koszt biletu już podczas rezerwacji

Linie lotnicze muszą informować klientów o wszystkich opłatach, od których zależy ostateczny koszt biletu - tak zdecydował Parlament Europejski.

reklama


Na cenę biletu mają wpływ taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe, a także inne dopłaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o kosztach, które pasażerowie muszą ponieść. Linie lotnicze zazwyczaj ukrywają należne marże oraz opłaty lotniskowe.

Zgodnie z wchodzącym w życie 1 listopada 2008 roku Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, przewoźnicy są zobowiązani do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, podatków, a także dopłat znanych w momencie prezentowania oferty.

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą wiedzieć, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to na porównywanie ofert dostępnych na rynku.

Naruszenia przepisów Rozporządzenia można zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (kancelaria@ulc.gov.pl). Natomiast do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować tylko zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Za wprowadzanie klientów w błąd grożą kary finansowe, które mogą sięgać 10% przychodów przedsiębiorcy z ubiegłego roku.

Urząd zaznacza też, że w przypadku opóźniania się lotu, pasażerowie mają prawo do otrzymania bezpłatnych posiłków, napojów i innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik ma obowiązek zapewnić również nocleg w hotelu wraz z dojazdem do niego. W przypadku odwołania lotu, podróżni mają prawo do zwrotu kosztów biletu lub otrzymania oferty innego połączenia. Dodatkowo mogą domagać się też odszkodowania, gdy powiadomienie o jego odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przewoźnik odmówi pasażerowi któregokolwiek z praw, należy złożyć pisemną skargę oraz uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania i opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomaga Komisja Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Konsument może również wystąpić o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub stratę bagażu podczas lotu. Roszczenia związane z uszkodzonym bagażem należy składać w ciągu 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego w ciągu 21 dni.

Poszkodowani pasażerowie linii lotniczych mogą zwrócić się też do wyspecjalizowanych instytucji, które zajmują się ochroną ich praw, między innymi: Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Pomoc w rozwiązaniu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie, które powstało na podstawie umowy pomiędzy UOKiK, a Komisją Europejską.



Źródło: Centrum Prasowe TUR-INFO.PL

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com