TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-04-22 - Balice: akcja marketingowa z papieżem

W czasie, kiedy w Krakowie trwa intensywna kampania reklamowa lotniska w Katowicach, Balice wybrały akcję marketingową z wykorzystaniem wizerunku papieża Polaka.

reklama


"Jeśli latać, to tylko z Katowic" - zachęca hasło umieszczone w krakowskiej prasie, na krakowskich przystankach oraz autobusach. W taki sposób od połowy marca Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca lotniskiem w Katowicach Pyrzowicach, próbuje przyciągnąć do siebie pasażerów z Małopolski. W ramach kampanii oferuje niższe ceny dla pasażerów wybierających Śląsk.

W odpowiedzi na tą kampanię, 18 marca zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków Balice w osobach prezesa Kamila Kamińskiego i członka zarządu Michała Jaworskiego zdecydowali, że 24 tys. zł ofiarują na wsparcie "Dni Jana Pawła II" organizowanych przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych, a 100 tys. zł przeznaczone będzie na sponsorowanie wystaw plenerowych "Jan Paweł II na drogach świata". To wydarzenie organizuje z kolei Katolickie Centrum Kultury. Z informacji udzielonych "Gazecie Wyborczej" przez rzecznika Balic wynika, że 124 tys. na projekty związane z Janem Pawłem II to praktycznie całość funduszy przekazanych w pierwszym kwartale 2008 r. na sponsoring.

Piotr Pietrzak zaznacza, że Balice reklamowały się w Katowicach, a także we Wrocławiu i w Rzeszowie w zeszłym roku, przy okazji zmiany swego logo. "W ubiegłym roku zarząd spółki przyjął dokument (...) »Polityka sponsoringowa MPL Kraków-Balice Sp. z o.o. «. Dokument ten wskazuje sfery działań zmierzających do budowy silnej marki poprzez sponsoring. W tej dziedzinie Port Lotniczy Kraków jest aktywny na trzech płaszczyznach: branżowej, lokalnej oraz inicjatyw związanych z osobą patrona portu" - napisał w odpowiedzi rzecznik portu.

Przekonuje on również, że działania związane z osobą Jana Pawła II mają wymierny efekt marketingowy: "To nie tylko postawa mecenatu, zobowiązań wobec pamięci o osobie patrona, to także decyzja marketingowa. Według obliczeń organizatorów dwa lata temu wystawę (z logotypem naszego lotniska) obejrzało prawie 3 mln osób, krakowian i turystów, którzy skorzystali także z transportu lotniczego. Tegoroczne wystawy będą eksponowane przy Plantach przez pięć miesięcy, ale także w Warszawie i Strasburgu".

Cezary Orzech, rzecznik lotniska w Pyrzowicach, nie komentuje działań konkurencji. - To na pewno będzie ładna wystawa. W naszej spółce kwestia promocji jest inna. Zarząd długo rozważa wydanie każdej złotówki, rzadko zgadza się też na wspieranie inicjatyw niezwiązanych z lotnictwem. Jeśli już się na to decyduje, to niewielkimi sumami - wyjaśnia. I dodaje, że realizowana w Krakowie kampania "Latam z Katowic" kosztuje mniej niż 100 tys. zł.

Ks. Robert Nęcek, rzecznik krakowskiej kurii, cieszy się ze wsparcia, które otrzyma wystawa. Zapytany o "decyzje marketingowe" związane z osobą papieża Polaka, prosi jednak o umiar. - Bałbym się, żebyśmy całej posługi Jana Pawła II nie sprowadzali tylko do marketingu - mówi.

Tym bardziej że pojawiają się również sugestie o politycznym podtekście wsparcia wystawy. Jednym z jej współorganizatorów jest poseł Ireneusz Raś ("Włączyłem się w ten projekt na wyraźną prośbę ks. Antoniego Bednarza, mam zachęcić do niego innych posłów, ponieważ wystawa ma mieć inaugurację w polskim parlamencie" - tłumaczy), a los prezesa Kamińskiego zależny jest od decyzji desygnowanego przez PO szefa Polskich Portów Lotniczych, głównego udziałowca Balic. W ostatnich dniach rada nadzorcza spółki zdecydowała bowiem, że nowy zarząd krakowskiego lotniska wybrany zostanie w drodze konkursu. Pytany o to wcześniej Kamiński nie zaprzeczył, że w nim wystartuje. Poseł Raś zapewnia jednak, że nie wiedział o zaangażowaniu prezesa portu lotniczego w organizację wystawy. - Nie ingerowałem w pozyskiwanie sponsorów dla tego przedsięwzięcia - tłumaczy.



Źródło: Gazeta Wyborcza

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com