TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Bran偶y Turystycznej


2009-10-14 - Klienci biznesowi przesiadaj膮 si臋 do tanich linii lotniczych

Wed艂ug wiceprezesa Germanwings Heinza Joachima Sch鰐tes, tani przewo藕nicy lotniczy w Polsce nie ucierpieli przez kryzys gospodarczy na 艣wiecie tak dotkliwie jak linie tradycyjne. Pasa偶erowie biznesowi przesiedli si臋 w艂a艣nie do nich.

reklama


Bran偶a lotnicza prze偶ywa trudne chwile na ca艂ym 艣wiecie. W Europie splajtowa艂o kilkadziesi膮t linii lotniczych. W 2008 roku wysokie ceny paliwa podkopa艂y bud偶ety firm, a potem g艂臋boka recesja doko艅czy艂a dzie艂a.

Na wiosn臋 tani przewo藕nik nale偶膮cy do LOT-u - Centralwings przesta艂 istnie膰. Upad艂a tania linia SkyEurope. Na kilka dni zosta艂y uziemione samoloty serbskiego narodowego przewo藕nika JAT Airways, kt贸rego obs艂uga naziemna odm贸wi艂a obs艂ugi ze wzgl臋du na niezap艂acone rachunki. Obecnie, jak podaj膮 serbskie gazety, linia ma zaci膮gn膮膰 ratunkowy kredyt w Citibanku.

Dane Urz臋du Lotnictwa Cywilnego pokazuj膮, 偶e linie lotnicze w Polsce przewioz艂y w pierwszym p贸艂roczu o 15 proc. mniej pasa偶er贸w (dane ULC nie obejmuj膮 pasa偶er贸w w ruchu tranzytowym). Wed艂ug informacji urz臋du, tani przewo藕nicy nie radzili sobie lepiej. U nich, 艣redni spadek przekroczy艂 14 proc. Gdyby nie liczy膰 Centralwings, ich spadek si臋gn膮艂by 艣rednio 6 proc.

Wed艂ug danych ULC, liderem polskiego rynku w dalszym ci膮gu jest LOT, kt贸ry przewi贸z艂 w pierwszej po艂owie roku 2,1 mln pasa偶er贸w, o 15,8 proc. mniej ni偶 w 2008 r. Drugie miejsce zajmuje WizzAir - 1,64 mln pasa偶er贸w (spadek o 2 proc.). Ryanair znalaz艂 si臋 na trzeciej pozycji przewo偶膮c prawie 1,5 mln os贸b (wzrost o 9,8 proc.). Du偶y spadek przewoz贸w (o 31 proc.) zanotowa艂 easyJet, kt贸ry postanowi艂 wycofa膰 si臋 z rejs贸w z Warszawy.

Linie lotnicze tn膮 koszty i zmniejszaj膮 liczb臋 oferowanych miejsc w samolotach. Jak powiedzia艂 Heinz Joachim Sch鰐tes, wiceprezes Germanwings, linia ta ma obecnie mniej miejsc o 9 proc. Ka偶dy samolot zosta艂 odchudzony o 100-150 kg, dzi臋ki czemu przewo藕nik oszcz臋dza paliwo.

Aby przetrwa膰 na rynku, linie musz膮 nie tylko ci膮膰 koszty, ale r贸wnie偶 zdobywa膰 nowych pasa偶er贸w. Dla niekt贸rych przewo藕nik贸w, w艂a艣nie kryzys jest najlepsz膮 chwil膮, aby pozyska膰 nowych klient贸w. Na prze艂omie wrze艣nia i pa藕dziernika, Wizz Air og艂osi艂, 偶e w lipcu 2010 roku otworzy baz臋 we Wroc艂awiu, pi膮t膮 w naszym kraju. W chwili obecnej przewo藕nik lata z Wroc艂awia jedynie do Londynu. Od grudnia zostan膮 otwarte po艂膮czenia do Dortmundu, Oslo i Pary偶a. Od lipca rusz膮 tak偶e kolejne po艂膮czenia do Eindhoven, Bolonii-Forli, Cork, Mediolanu Bergamo i Doncaster-Sheffield.

W Germanwings 42 proc. pasa偶er贸w to osoby podr贸偶uj膮ce w celach s艂u偶bowych. Jak wida膰, klienci zmuszeni lata膰 w ramach swojej pracy, przesiadaj膮 si臋 do tanich linii lotniczych. W roku ubieg艂ym Germanwings przewi贸z艂 w Polsce ok. 230 tys. pasa偶er贸w. To ma艂o, wed艂ug ULC, najwi臋kszy tani przewo藕nik Wizz Air przewi贸z艂 3,4 mln os贸b. W tym roku Germanwings przewiduje troch臋 ponad 230 tys. pasa偶er贸w (cho膰 do po艂owy roku, wed艂ug danych ULC, zanotowa艂 spadek przewoz贸w o ponad 8 proc.).

W jaki spos贸b linia chce pozyska膰 nowych pasa偶er贸w? Przewo藕nik posiada w chwili obecnej po艂膮czenia z Warszawy i Krakowa do Kolonii oraz Stuttgartu. Dotychczas ok. 75 proc. pasa偶er贸w na trasach do Polski to Niemcy. Jak m贸wi艂 prezes Germanwings, linia chce zach臋ci膰 Polak贸w do skorzystania z jej us艂ug. Z przesiadk膮 w Niemczech mo偶e im zaoferowa膰 rejsy po ca艂ej Europie.

Oferowanie pasa偶erom podr贸偶y z przesiadk膮 jest bardziej typowe dla tradycyjnych przewo藕nik贸w, kt贸rzy posiadaj膮 po艂膮czenia d艂ugodystansowe. W taki spos贸b do latania do Ameryki zach臋ca British Airways i portugalski TAP, za艣 do Azji - Finnair.



Wr贸膰 do strony g艂贸wnej


Pe艂na wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrze偶one.
Kontakt z nami

stat24.com