TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-12-19 - Politechnika Rzeszowska chce szkolić mechaników lotniczych

Politechnika Rzeszowska stara się o certyfikat na szkolenie mechaników lotniczych. Jeżeli uczelnia go otrzyma, wówczas wszyscy chętni będą mogli zdobywać dodatkowe uprawnienia.

reklama


Politechnika Rzeszowska chce szkolić mechaników lotnictwa. Jednak najpierw musi uzyskać odpowiedni certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do tej pory takie kompetencje posiada Instytut Techniki Lotniczej Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, PLL LOT i ośrodek szkolenia lotniczego Royal Star Aero w Mielcu. Szkolenia na określony typ statku powietrznego mają również WSK "PZL Świdnik" i PZL Mielec.

Rzeszów o uzyskanie uprawnień stara się od prawie roku. Politechnika może stać się jedyną uczelnią cywilną, gdzie w trakcie studiów można byłoby takie uprawnienia zdobyć. Mieczysław Górak, szef Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej wyznał - Mamy nadzieję, że uda się ze szkoleniami dla mechaników ruszyć na wiosnę. Część teoretyczna szkolenia miałyby odbywać się na uczelni, natomiast część praktyczna w OKL.

Jednak przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie są pewni, czy rzeszowskiej uczelni tak szybko uda się uzyskać odpowiednie dokumenty. Tomasz Grzegorczyk z Urzędu lotnictwa Cywilnego wyjaśnia - Politechnika Rzeszowska jest w połowie drogi do uzyskania certyfikatu. Data zamknięcia procesu certyfikacji zależy od tempa wprowadzania w życie koniecznych zmian. Przewidywany, w miarę realny, czas wydania certyfikatu to połowa 2008 roku.

Edward Rejman, prodziekan ds. nauczania Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej zaznacza, że zdobywać dodatkowe kwalifikacje mechanika lotniczego będą mogli wszyscy chętni. Poinformował - Nie będzie dodatkowego postępowania kwalifikacyjnego, ani ograniczonej liczby miejsc. Nie będą to także dodatkowo płatne zajęcia. Zaproponujemy je studentom w ramach oferty dydaktycznej.

Zgodnie z wymogami studenci, którzy chcą zdobyć kwalifikacje mechaników lotniczych muszą zdać 12 egzaminów testowych i zaliczyć dwumiesięczną praktykę w OKL. Certyfikat dla mechaników uczelnia będzie mogła wydać wraz z dyplomem ukończenia studiów. Tomasz Grzegorczyk podkreślił - Realnym zyskiem dla studentów będzie zaliczenie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego całości wiedzy teoretycznej oraz skrócenie do minimum wymaganego, poza wiedzą teoretyczną, czasu tzw. praktyki ogólnolotniczej - drugiego z wymagań do uzyskania licencji.

Obecnie obserwuje się zainteresowanie przewoźników zatrudnianiem nowych pracowników. Zdobycie certyfikatu przez Politechnikę Rzeszowską pozwoli na wykształcenie takich osób. Będzie to również poważny atut dla uczelni w przyciąganiu kandydatów.

Profesor Marek Sitarz z Katedry Transportu Politechniki Śląskiej uważa, że w ciągu najbliższych trzech-pięciu lat będzie potrzebnych ponad 20 tys. specjalistów. Obecnie na Politechnice Śląskiej trwają prace nad przygotowaniem kierunku organizacja i zarządzanie w transporcie lotniczym na studiach dziennych. Sitarz przyznaje, że mają już taką ofertę studiów podyplomowych.

Przygotowania do kształcenia pilotów trwają również na Politechnice Poznańskiej. Podyplomowe studia "Zawodowy pilotaż samolotowy" proponowane są w PWSZ w Chełmie. Dziekan Politechniki Rzeszowskiej Edward Rejman zapewnia, że jego uczelnia nie pozostaje w tyle. Oprócz specjalności, które na uczelni funkcjonują od wielu lat: pilotaż, awionika, płatowce, silniki lotnicze uruchomiony został kierunek transport. Rejman wyjaśnia - To kierunek związany z lotnictwem. Będziemy kłaść tam nacisk na logistykę w transporcie samochodowym i lotniczym właśnie. Nosimy się także z zamiarem uruchomienia specjalności eksploatacja samolotów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com