TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-01-23 - Warto znać przepisy ruchu lotniczego!

Wielu pasażerów przekonało się już, że warto znać choćby najważniejsze przepisy dotyczące ruchu lotniczego. Pozwala to na uniknięcie niemiłych sytuacji na lotnisku, a także otrzymanie przysługującego odszkodowania.

reklama


Od 6 listopada 2006 roku obowiązują w Unii Europejskiej oraz Norwegii, Szwajcarii i Islandii nowe przepisy przewozu bagażu podręcznego. Na pokład można zabierać płyny wyłącznie w opakowaniu do 100 mililitrów i dodatkowo umieszczone w jednej otwieranej, przezroczystej, plastikowej torbie o pojemności do 1 litra. Woreczki są dostępne na lotniskach. Według rozporządzenia płynami są: wody, napoje, perfumy, żele do włosów, żele do kąpieli, kosmetyki w płynnej formie np. błyszczyk, podkład, tusz do rzęs, kremy, pasty do zębów, odżywki, oliwki i aerozole. Nie ma ograniczeń w przewozie leków, pokarmów dietetycznych i dla dzieci. Jednak podróżny może zostać poproszony o udowodnienie, że są one niezbędne podczas lotu. Alkohol i perfumy, które zostały kupione w sklepie bezcłowym można przewieźć w bagażu podręcznym tylko w zabezpieczonej przez personel sklepu plastikowej torbie. Jednak należy pamiętać, że podczas przesiadki w Europie zostaną skonfiskowane tego typu zakupy, również bezcłowe, które zostały nabyte poza granicami Unii.

Nie uległy zmianie przepisy, które zakazują przewóz broni, materiałów łatwopalnych i innych niebezpiecznych przedmiotów.

Odprawa paszportowa zazwyczaj zaczyna się dwie godziny przed odlotem i kończy się 30 minut przed startem samolotu. Ze względu na wzmożone kontrole zaleca się wcześniejsze przybycie na lotnisko, gdyż przewoźnicy nie odpowiadają za spóźnienia pasażerów, które są wynikiem np. długich kolejek do odpraw. Do samolotu można zabrać jeden bagaż podręczny od 5 do 10 kg, a także przenośny komputer, płaszcz, parasol lub aparat fotograficzny. Podczas prześwietlania wszystkie urządzenia elektroniczne muszą być wyjęte z opakowania i wyłożone osobno. Komputer musi zostać otworzony. Do kontroli trzeba też zdjąć wierzchnie okrycia.

Dzieci do lat 2 podróżują tanimi liniami według stałej stawki ryczałtowej w wysokości 40-50 zł. Nie płaci się podatku i opłaty manipulacyjnej. Jeden dorosły powyżej 16 roku życia może przewozić tylko jedno małe dziecko i musi trzymać je na kolanach. Niemowlętom nie przysługuje przewóz bagażu. Za wózek nie pobiera się opłaty. Dzieci od 2 do 14 lat muszą podróżować pod opieką osoby dorosłej, zajmują osobne siedzenia i wykupują normalny bilet. Opiekun musi mieć założoną wspólną rezerwację z dzieckiem. Dzieci pomiędzy 14-tym, a 16-tym rokiem życia, które podróżują samodzielnie mogą zostać proszone o wykupienie dodatkowego ubezpieczenia i pisemną zgodę opiekuna na odbycie lotu.

Tradycyjni przewoźnicy pozwalają na samodzielne podróżowanie dzieciom powyżej 5 lat, ale pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia. Niemowlęta płacą zazwyczaj 10% ceny biletu i podróżują na kolanach opiekunów. Personel pokładowy zajmuje się dziećmi i przygotowuje specjalny posiłek. Dla dzieci do 11-tego roku życia opieka jest obowiązkowa oraz odpłatna, ale bilet jest tańszy niż dla osoby dorosłej.

Kobietom zezwala się na podróż samolotem do 32 lub 36 tygodnia ciąży. Jednak powyżej 28 tygodnia powinny posiadać odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Przewoźnicy zazwyczaj nie wpuszczają na pokład matek z niemowlętami w pierwszym tygodniu po narodzinach.

W większości samolotów są dziecięce pasy bezpieczeństwa oraz stanowiska do przewijania niemowląt.

Zgodnie z konwencją montrealską, która reguluje zasady międzynarodowego transportu lotniczego, przewoźnik jest odpowiedzialny za szkody, które powstały na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu do wysokości około 1200 euro na osobę. W przypadku, gdy bagaż zgubiła inna linia niż ta, u której został nabyty bilet, można wybierać od kogo chce się uzyskać odszkodowanie. Na zgłoszenie braków w bagażu lub jego uszkodzenie jest siedem dni. W przypadku zaginięcia bagażu, czas na zgłoszenie tego faktu wynosi 21 dni. Zawsze jednak warto jak najszybciej zgłosić się do punktu zaginionego bagażu (baggage reclaim). Powinno się tam otrzymać pisemne potwierdzenie zgłoszenia wraz z numerem sprawy. Można się też domagać gotówki na zakupy zastępcze, czyli bieliznę, kosmetyki, a nawet garnitur, jeżeli w planach było oficjalne spotkanie. Obsługa powinna poinformować podróżnego jak dalej załatwić reklamację. Opóźniony bagaż będzie bezpłatnie dostarczony pod lokalny adres pasażera. Warto wiedzieć, że linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za cenne przedmioty, jak: kamera, laptop, dokumenty, biżuteria oraz łatwo psujące się np. jedzenie i źle zapakowane.

W przypadku kilkugodzinnego opóźnienia samolotu, przewoźnik musi zapewnić pasażerom bezpłatne napoje, posiłek, dwie rozmowy telefoniczne, możliwość wysłania dwóch faksów oraz dwóch maili. Jeżeli odlot opóźni się do nocy, podróżni mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania oraz darmowego transportu pomiędzy lotniskiem, a hotelem. Wysokość odszkodowania uzależnione jest od długości lotu i wynosi od 250 do 600 euro. Jednak przysługuje tylko, gdy opóźnienie wynika z winy przewoźnika, a nie złych warunków atmosferycznych.

W przypadku odwołania lotu, przewoźnik musi poinformować klientów o innych możliwościach podróży. Pasażerom przysługują takie same prawa jak w przypadku opóźnienia oraz zwrot ceny biletu i bezpłatny powrót do miejsca, z którego rozpoczęła się podróż, pierwszym możliwym rejsem. Odszkodowanie przysługuje, jeżeli pasażerowie nie zostali odpowiednio wcześnie poinformowani o odwołaniu rejsu oraz nie zaproponowano im podobnego połączenia.

Linie lotnicze często sprzedają za dużo biletów na jeden rejs (overbooking). Dlatego też może się zdarzyć, że dla kogoś zabraknie miejsca w samolocie. Wówczas przewoźnik szuka ochotników, którzy wyrażą zgodę na rezygnację z lotu. W zamian przewoźnik zapewni im wybór pomiędzy innym rejsem, a zwrotem pieniędzy za bilet. Przewoźnik może również zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści w formie gratisowego biletu lub pieniędzy. Jeżeli ochotników będzie zbyt mało, pasażerom, którzy zostali zmuszeni do rezygnacji z podróży przysługują takie same prawa jak w przypadku opóźnienia samolotu.

Przepisy dotyczą wszystkich przewoźników. Lot musi rozpoczynać się w Unii Europejskiej lub tam kończyć. Podstawowym warunkiem otrzymania odszkodowania jest punktualne stawienie się do odprawy biletowo-bagażowej.

Jeżeli przewoźnik nie uzna reklamacji pasażera, może on udać się do sądu. Skargi przyjmowane są też w Europejskim Centrum Konsumenckim (www.konsument.gov.pl) oraz przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów (KOPP), która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (www.ulc.gov.pl).

W minionym roku do KOPP wpłynęło ponad tysiąc zażaleń, które dotyczyły odwołania lub znacznego opóźnienia lotu, a także odmowy przyjęcia pasażera na pokład. Połowa skarg została uznana za uzasadnione i część linii lotniczych zostało ukaranych grzywnami. W przypadku przyznania racji pasażerowi, Komisja określa wielkość oraz termin wypłaty odszkodowania. Do skargi należy dołączyć kopię reklamacji, która kierowana była do przewoźnika, odpowiedzi na nią oraz potwierdzenie rezerwacji lotu. Prawo do uzyskania odszkodowania wygasa po dwóch latach od dnia, w którym nastąpił przylot do portu docelowego.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com