TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Światowa Organizacja Handlu (World Trade Organization) pod koniec sierpnia powinna ogłosić wstępne orzeczenie w wytoczonej sprawie przez USA, przeciwko udzielaniu przez Unię Europejską pomocy startowej dla Airbusa.
reklama
W ciągu sześciu miesięcy od ogłoszenia orzeczenia, WTO powinno wydać decyzję w związku z kontrpozwem, wniesionym przez Unię Europejską w sprawie wsparcia, jakiego Stany Zjednoczone udzielają samolotom pasażerskim Boeinga. Oba orzeczenia byłyby pierwszym krokiem w kierunku rozwiązania transatlantyckiego sporu, w sprawie wartej miliardy dolarów.
Wiceprezes Boeinga ds. operacji rządowych Ted Austell ma nadzieję, że oba rządy uwzględnią decyzje WTO i subsydia dla przemysłu lotniczego zostaną zlikwidowane.
Sędziowie WTO, powołani do zbadania sprawy zostali już w 2005 roku, jednak jak poinformowano w październiku ubiegłego roku, sprawa jest na tyle skomplikowana, że decyzji nie będzie można podjąć wcześniej niż w 2009 roku. Dlatego też prawnik Robert Novick, zewnętrzny doradca Boeinga w tej sprawie ma nadzieję, że zostanie ogłoszone poufne tymczasowe orzeczenie w tygodniu do 31 sierpnia.
Boeing liczy, że w obliczu orzeczenia WTO, rządy państw członkowskich Unii Europejskiej wstrzymają dalszą pomoc startową dla Airbusa. Wsparcie w wysokości 11 miliardów euro (15,63 miliarda dolarów) byłoby przeznaczone na produkcję samolotu pasażerskiego A350. Na temat możliwości udzielenia przez rządy kredytów na ten samolot, rozmawiali też ministrowie francuscy i niemieccy przy okazji czerwcowych pokazów lotniczych, również ofertę wsparcia finansowego przedstawiła Wielka Brytania.
Dlatego też Waszyngton będzie starał się podważyć taką pomoc na forum Światowej Organizacji Handlu. Według Boeinga w branży, gdzie rządy odgrywają znaczącą rolę, należy wyjaśnić, co dokładnie powinno być uznane za nielegalne subsydia. A jest to ważne tym bardziej, że nowe firmy, w tym kanadyjski koncern Bombardier, czy chińscy producenci, planują włączenie się do konkurencji na rynku długodystansowych samolotów.
Robert Novick ma nadzieję na decyzję pomyślną dla Stanów Zjednoczonych, mówiąc: "Jestem pewien, że w raporcie panel WTO uzna, że pomoc startowa to oczywista forma subsydium". Pierwsze orzeczenie w sprawie powinno zapaść już wkrótce, dlatego szanse na rozwiązanie sporu w drodze negocjacji są niewielkie.
Komisarz UE ds. handlu Catherine Ashton i przedstawiciel handlowy USA Ron Kirk odbyli serię spotkań, w wyniku których ustalili, że sprawa powinna zostać rozstrzygnięta w drodze dwustronnych rozmów, a nie poprzez procedurę sądową.
W pierwszej połowie 2009 roku Airbus sprzedał 90 samolotów, z kolei zamówienia na kolejne 22 zostały anulowane. Jednak jest to wynik lepszy niż w przypadku Boeinga, który pierwszej połowie roku sprzedał 85 samolotów, natomiast zamówienia na kolejne 84 zostały anulowane.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami