TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-03-26 - Warszawa: wkrótce na Okęcie dojedziemy pociągiem?

Zarząd Warszawy zdecydował, że z centrum stolicy do nowej podziemnej stacji koło lotniska Okęcie pojadą nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Żeby nie tracić czasu, ratusz zrezygnował z poszukiwania innego przewoźnika w przetargu.

reklama


Po ponad półrocznych naradach między ratuszem a Zarządem Transportu Miejskiego, wreszcie zapadła decyzja: nie będzie przetargu na obsługę nowej trasy kolejowej z lotniska do centrum. Urzędnicy zastanawiali się, czy powierzyć ją np. Kolejom Mazowieckim, podlegającym marszałkowi województwa, czy prywatnemu przewoźnikowi, który zaproponowałby konkurencyjne stawki - informuje stołeczna "Gazeta Wyborcza".

W końcu postawili na Szybką Kolej Miejską, której pociągi kursują obecnie na linii między Pruszkowem a Sulejówkiem przez linię średnicową w centrum Warszawy. - Przesądził przede wszystkim brak czasu na zorganizowanie przetargu i wybór innego przewoźnika - wyjaśnia szef ZTM Leszek Ruta, zapowiadając jednocześnie, że w najbliższych dniach podpisze umowę z SKM, w której ratusz zagwarantuje swojej spółce pieniądze na przewóz pasażerów przez najbliższe 15 lat. Rada Warszawy wyraziła na to zgodę na ostatniej marcowej sesji.

- W ciągu miesiąca powinniśmy ogłosić przetarg na dostawę wagonów - poinformował "Gazetę" prezes SKM Leszek Walczak. ZTM określi w umowie ich parametry, tak żeby nowe składy sprawdziły się w ruchu aglomeracyjnym. Muszą mieć one duże przyspieszenie oraz krótką drogę hamowania. Powinny rozwijać prędkość do 160 km/h. Nie ma więc możliwości, żeby były to obecne składy SKM, które fabryka Newag w Nowym Sączu przerobiła przed wyborami prezydenckimi w 2005 r. ze starych, wcześniej wycofanych wagonów. W nowych wagonach siedzenia - podobnie jak w metrze, będą rozmieszczone wzdłuż ścian (tyłem do okien). Żeby pasażerowie mogli sprawnie wsiadać i wysiadać, ZTM chce, by w każdym wagonie były przynajmniej trzy pary drzwi. Podkreśla również ich "podwyższony standard wykończenia", tzn. brak przedziałów, podłogę o wysokości dostosowanej do peronów a także kamery monitorujące bezpieczeństwo podróżnych i klimatyzację.

Miasto liczy na to, że SKM kupi 13 nowoczesnych pociągów. Osiem z nich miałoby mieć ok. 100 m i składać się z sześciu wagonów. Pięć krótszych jeździłoby w czasie mniejszego natężenia ruchu. Wszystkie składy będą kursować z Okęcia przez Dworzec Śródmieście do Dworca Wschodniego, dalej część z nich skręci w kierunku Otwocka, a część przez Legionowo dojedzie do planowanego lotniska w Modlinie. Dodatkowo SKM planuje zakupić pięć pociągów na obecną trasę z Pruszkowa do Sulejówka.

Urzędnicy muszą się jednak pospieszyć się, tak żeby ich plany ziściły się zgodnie z obietnicami, czyli w grudniu 2009 r. Wyprodukowanie nowych wagonów zajmie bowiem conajmniej półtora roku. - Czasu jest rzeczywiście mało, ale powinniśmy jeszcze zdążyć - twierdzi prezes Walczak. Gdyby się to nie udało, Warszawie grozi kolejny blamaż związany z lotniskiem Okęcie. Teraz jest tam gotowa podziemna stacja kolejowa, ale brakuje do niej torów - półtorakilometrowy łącznik z linią radomską dopiero jest projektowany.



Źródło: Wirtualny Nowy Przemysł

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com