TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-12-21 - Kraków uzyskał tytuł najmodniejszego miasta świata!

Amerykańska agencja Orbitz, gigant na rynku turystycznym w Stanach Zjednoczonych ogłosiła Kraków najmodniejszym miastem świata.

reklama


Orbitz.com jest jedną z dwóch największych w USA internetowych agencji podróży. Z jej usług korzysta każdego roku kilkanaście milionów Amerykanów, którzy przez agencję kupują bilety lotnicze, rezerwują hotele i wynajmują samochody. Obroty agencji to miliardy dolarów. Teraz Orbitz będzie oferować promocyjne pakiety wycieczkowe do Krakowa. Wyjazdy do Polski i Krakowa będzie polecać też wiele innych, mniejszych biur.

Eksperci Orbitz uzasadniając swój wybór, stwierdzili - Kraków to "nowa Praga!". Podkreślali też funkcję kulturalnej stolicy Polski oraz zachowane zabytki w świetnym stanie. Orbitz zaznaczył - Jednak, mimo że korzeniami sięga głęboko w historię, Kraków nie utknął w mrocznej przeszłości. Miasto ma pulsujące życie towarzyskie i wspaniały karnawał.

Według agencji najlepiej Kraków odwiedzać w styczniu i lutym, kiedy trwa karnawał. Amerykańscy touroperatorzy podkreślają, że krakowskie ulice, kluby oraz kawiarnie otwarte są przez całą noc. Życie nocne przyciąga turystów bardziej niż arrasy na Wawelu. Dodatkowo Kraków, w przeciwieństwie do Pragi i Budapesztu, nie ma administracyjno-biurowego zaplecza, jest miastem artystów i studentów.

Oprócz Krakowa na liście siedmiu "najmodniejszych miejsc w 2007 roku" znalazły się też hiszpańska Walencja, gdzie będą odbywać się najsłynniejsze regaty żeglarskie świata America Cup oraz Ho Chi Minh City w Wietnamie. Hanna Zaleski z biura podróży American Travel Abroad, zajmującego się organizacją wycieczek z USA do Europy ocenia - To fantastyczna reklama dla Krakowa i Polski, zapowiedź fali amerykańskich turystów, co oznacza wielki biznes dla miasta.

Michał Ostrowski, który oprowadza turystów po Nowej Hucie w ramach wycieczek Crazy Guides zaznacza - Amerykanów kręci wszystko, co stare. W Europie Zachodniej, w Pradze i Budapeszcie już byli. Teraz czas na Kraków. Jest dla nich, z jednej strony, cool, modny, z drugiej - bezpieczny.

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa cieszy się, że miasto zostało docenione nie tylko za walory historyczne. Zaznacza - Kraków jest też postrzegany jako miasto nowoczesne, które nadąża za trendami i które, co bardzo ważne, oferuje szeroki wachlarz propozycji niemalże dla każdego turysty. Majchrowski dodał też, że nie jest to pierwsze wyróżnienie tej rangi dla Krakowa. W minionym roku w plebiscycie prestiżowego magazynu "Travel and Leisure" na najbardziej godne polecenia miejsce w Europie, Kraków zajął piąte miejsce. Uplasował się przed Pragą i Paryżem.

Z mody na Kraków zadowoleni są właściciele hoteli, restauracji, a także organizatorzy wycieczek.

W 2005 roku Kraków odwiedziło 7 mln osób. Szacuje się, że w tym roku liczba ta wzrośnie do 8,5 mln. Miasto zaczęło się obawiać, że podążający za modą na Kraków turyści zniszczą miasto. Katarzyna Gądek, dyrektor wydziału promocji poinformowała, że w strategii rozwoju turystyki miejskiej wiele miejsca zostało poświęconego na tzw. rozpraszanie turystów do dzielnic mniej dotychczas popularnych, np. socrealistycznej Nowej Huty lub urokliwego Podgórza.

Marta Firlet-Bradshaw, redaktor naczelna serwisu Cracow-life.com wyznała - Czołowe pozycje Krakowa w najlepszych rankingach świata wcale mnie nie dziwią. Popatrzcie na inne słynne miasta, jak Paryż, Londyn, Tokio: od dawna "poustawiane", zapięte na ostatni guzik, przesycone rozmaitymi inicjatywami, komercją, biurokracją. Trudno wcisnąć się tam z czymś nowym. Na dłuższą metę turystę takie miasta przytłaczają. Kraków zaś to nie za wielkie, piękne, stare miasto. Wciąż rozbabrane, pełne luk, dziur, które można wypełnić czymś kreatywnym niemal w każdej dziedzinie.

Piotr Działowy, właściciel pokoi gościnnych Tournet przy ulicy Miodowej 7 zauważa - Każda tego typu promocyjna bomba to wielki impuls dla turystycznego ruchu, przede wszystkim w hotelarstwie. Już teraz Amerykanie stanowią u mnie 10-15% gości, ale wiem, że w porównaniu z innymi topowymi miastami Europy to jeszcze stosunkowo mało. Spodziewam się, że po rozpowszechnieniu takiej informacji turyści z USA ruszą na Kraków, ale nie sądzę, by czekał nas nagły zalew zza oceanu. Pewnie nie stanie się to już w 2007 roku, a w ciągu najbliższych pięciu lat.

Grażyna Leja, peÅ‚nomocnik prezydenta Krakowa do spraw turystyki podkreÅ›la - Niewiarygodny sukces! To skutek wielu podejmowanych przez nas dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych, dziÄ™ki którym chcieliÅ›my maksymalnie wykorzystać koniunkturÄ™ na Kraków. Niedawno byliÅ›my piÄ…tym miastem Europy wedÅ‚ug Travel & Leisures, wyprzedzajÄ…c Paryż. W innym londyÅ„skim konkursie zwyciężaliÅ›my wraz z Düsseldorfem. Przed nami dużo pracy. ZwÅ‚aszcza jeÅ›li chodzi o poprawÄ™ jakoÅ›ci usÅ‚ug turystycznych, tzw. kultury powitania czy transportu z lotniska do centrum miasta. Na razie nie jesteÅ›my dobrze przygotowani na tak masowy zalew turystów z USA. Mimo krajowego rekordu najwiÄ™kszej liczby miejsc noclegowych - w zderzeniu z nadchodzÄ…cym tu tak wielkim frekwencyjnym sukcesem - mamy ich po prostu zbyt maÅ‚o.

Z uzyskanego tytułu cieszy się też krakowskie lotnisko. Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy MPL Balice przyznaje - Dla portu lotniczego to bardzo dobra wiadomość. W sezonie letnim bezpośrednie połączenia transatlantyckie z Krakowa realizowane były przez LOT dziewięć razy w tygodniu. Mamy nadzieję, że ten prestiżowy tytuł wygeneruje nowe możliwości połączeń lotniczych również dla przewoźników amerykańskich.

Bartosz Trojnacki, menedżer klubu Kitsch podkreśla - W pełni się zgadzam, że Kraków powinien być uznany za najmodniejsze miasto świata. I nie tylko ze względu na zabytki czy specyficzny klimat, ale również z uwagi na liczne lokale. Zarówno w naszym Kitschu, jak i w pokrewnych nam lokalach odczuwamy modę na Kraków. Odwiedzają nas rzesze turystów z całego świata, mamy stałego klienta z Ugandy, całe grupy z Anglii, Niemiec.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com