TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2010-09-28 - Wakacje 2010 w opinii biur

Zwróciliśmy się do branży turystycznej z prośbą o podsumowanie tegorocznych wakacji. Chodziło nam głównie o wstępną ocenę sezonu 2010. Zapytaliśmy m.in.: o rozwój ruchu turystycznego, problemy z klientami, tendencje i popularność wakacyjnych kierunków.

reklama


Odpowiedzi od firm turystycznych (agentów i touroperatorów) posłużyły do napisania poniższego artykułu.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez portal Holidaycheck.pl w sezonie lato 2010 średnia wartość rezerwacji wynosiła 5647zł. Wśród touroperatorów dominowały: Wezyr Holidays 20%, Itaka 15%, EximTours 13%, Oasis 9% i Neckermann 9%, Alfa Star 6%, Sun and Fun 6%. Najchętniej wybieranymi kierunkami były:
- Egipt 35% sprzedażny, gdzie hotele 5* stanowią 47% , hotele 4* stanowią również 47% sprzedażny , klienci którzy polecieli do Egiptu w 93% wybrali opcje all inclusive,
- Turcja 29% sprzedażny - hotele 5* 32% , hotele 4* 49%, 3*- 19%, klienci którzy polecieli na wakacje do Turcji w 92% wybrali all inclusive,
- Wyspy Greckie 14% - 4* wybrało 72% klientów, 3* 22%, klienci wybierali głównie 62% all inclusive.
- Tunezja 10%- 5* - 11%, 4* -36%,3* -54% , klienci wybierali również głównie all inclusive -73%.
Portal przekazał również informacje na temat długości pobytów - w tym przypadku 63% klientów wyjechało na tydzień, natomiast na więcej niż 7dni (w przedziale od 8 do 12 dni) - 3%, a na 14 dni - 34% klientów. Turyści zdecydowanie najchętniej wybierali opcje wyżywienia all inclusive 81% podczas gdy HB 15 %, FB 2%, a śniadanie 2%.

Ciekawych informacji dostarczył DERTOUR Polska Sp. z o.o. dla którego obecny rok jest pierwszym sezonem oficjalnej obecności na polskim rynku. Klienci chętnie sięgali po oferty z dojazdem własnym z katalogów Dertour i ADAC Reisen z propozycjami hoteli, mieszkań wakacyjnych i campingów w Europie, co miało związek z kłopotami przewoźników lotniczych, odwoływaniem rejsów ze względu na wybuch wulkanu lub chęć oszczędności w domowych budżetach wakacyjnych. Popularnością cieszyły się wyjazdy rodzinne do parków rozrywki, w tym przede wszystkim do Disneyland Paris. Na równie dobrym poziomie sprzedaży utrzymywały się wyjazdy miejskie (rezerwacje hotelowe, świadczenia dodatkowe jak np. transfery, karty wstępu) i wynajem samochodów za granicą. Natomiast wśród wyjazdów egzotycznych największą popularnością cieszyły się podróże do Azji i na wyspy Oceanu Indyjskiego oraz do USA, Meksyku i w rejon Karaibów. Ponad 40% wzrost rezerwacji został odnotowany w segmencie podróży luksusowych z katalogu Dertour Deluxe (wyłącznie hotele 5 i 6*). Mieszkańcy zachodniej Polski nadal chętnie korzystają z ofert pakietowych z wylotami z lotnisk niemieckich, co może być interesującą prognozą przed otwarciem nowego lotniska pod Berlinem.

Na nasze pytania odpowiedzi udzieliła również Małgorzata Czajkowska z Delta-Travel, według której na poziomie sprzedaży agencyjnej najpopularniejszymi kierunkami były Egipt, potem Turcja ( to głownie ze względu na cenę) oraz Tunezja. Zauważalna była także ciekawa tendencja w tym roku, a mianowicie skrócenie czasu pobytu na wakacjach Klienci Delata-Travel częściej wybierali 7-dniowe pobyty niż 14-dniowe stąd prawdopodobnie taki wysyp ofert do Turcji 10 i 11-dniowych na Lato 2011. Popularnością cieszyły się oferty Last Minute. Jak poinformowała M. Czajkowska - Większość klientów spodziewała się też dużych obniżek cenowych na ofertę grecką i była niejednokrotnie rozczarowana tak wysoką ceną szczególnie wysp greckich, wybierając w zamian inne, tańsze destynacje. W przypadku imprez autokarowych, przez wydanie letniego katalogu już na Święta Bożego Narodzenia i zaproponowanie wyższej promocji First Minute, pierwsze miesiące sprzedaży wykazały się dużą dynamiką.

Otrzymaliśmy również wstępne podsumowanie sezonu w TravelOne.pl, którego specjalnością są wczasy w Chorwacji, szczególnie z dojazdem własnym. Tak było i w tym roku. Ponadto, podobnie jak i w ubiegłych latach najlepiej sprzedawały się pobyty w Grecji, Turcji, Bułgarii i w Egipcie. Odnotowano znaczący wzrost rezerwacji do Turcji i Grecji oraz spadek sprzedaży Bułgarii. Niezmienną popularnością cieszy się Egipt. Jak zauważa Estera Podobińska, Specjalista ds. Marketingu - W dalszym ciągu nasi klienci najchętniej wyjeżdżają w parach. Ponad 45% wszystkich rezerwacji to wyjazdy dwuosobowe, prawie 19% stanowią wakacje rodzinne typu 2+1 (dwie osoby dorosłe i dziecko), a aż 33% to wyjazdy powyżej 4 osób (segment 2+2 oraz wyjazdy w małych, kilkuosobowych grupach). Wypoczynek w pojedynkę wybrało zaledwie 2% naszych klientów. W przypadku opcji all inclusive to cieszyła się ona zainteresowaniem 37% klientów, 28% zdecydowało się na własne wyżywienie, natomiast 26% klientów dokonało rezerwacji pobytu z HB - 2 posiłki dziennie. Najwięcej rezerwacji obejmowało miesiące wakacyjne - wyjazdy lipcowe stanowiły 30% ogółu, a sierpniowe aż 29 %. Natomiast zdecydowanie więcej klientów wybrało urlop we wrześniu niż w czerwcu. Jeśli chodzi o zachowania turystów to jak informuje E. Podobińska skargi klientów dotyczyły najczęściej standardu oraz wyposażenia obiektów hotelarskich, których stan faktyczny odbiegał od ofert prezentowanych w katalogach touroperatorów (przypadki niedziałającej klimatyzacji, braku ciepłej wody lub ręczników, awarii windy czy zepsutych zamków w pokojach). W krajach arabskich oraz Grecji czy Bułgarii pojawiały się zarzuty dotyczące niesmacznego lub monotonnego wyżywienie (szczególnie w ofertach all inclusive). Zdarzały się również problemy w komunikacji z rezydentami, zmiany godzin przelotów, niekiedy wiążących się także ze zmianami dnia wylotu lub powrotu i opóźnionych transferów.

Łukasz Neska z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl stwierdził, że sezon wakacyjny można uznać za udany. Powinno to cieszyć zwłaszcza, że wydarzenia z początku roku mogły znacząco obniżyć wpływy z turystyki letniej. eSKY.pl przygotował po wakacjach raport, zawierający listę najpopularniejszych kierunków, które wybrali klienci korzystający ze wprowadzonej w lipcu oferty 113 biur podróży. Bezkonkurencyjny okazał się Egipt - wakacje w tym kraju wybrało 31% klientów eSKY.pl. Następnie Tunezja, do której wyjechało prawie o połowę mniej Polaków (17%). Miejsce 3. wśród najpopularniejszych kierunków zajęła Turcja (13%), na pozycji 4. była Grecja (11%). W skali całych wakacji, 6% klientów wybrało Hiszpanię, choć kraj ten był bardziej popularny w sierpniu niż lipcu i czerwcu. Do Bułgarii wybrało się 4% urlopowiczów - zdecydowana większość z nich odwiedziła ten kraj w czerwcu i lipcu niż w sierpniu.

Dzisiaj pojawił się komunikat o ogłoszeniu upadłości Orbis Travel, a jeszcze wczoraj otrzymaliśmy następujące informacje - W przypadku wycieczek czarterowych Orbis Travel i Travel Time przygotowanych na Lato 2010 znalazły się takie wakacyjne kierunki, które od lat cieszą się popularnością wśród polskich turystów: Turcja, Egipt (Hurghada, Sharm El Sheikh), Bułgaria, Majorka, Kreta, Rodos i Malta. Klienci mogli wybierać spośród hoteli (300 obiektów), od 2-gwiazdkowych po 5-gwiazdkowe z wersji ultra all inclusive. Najpopularniejsze tegoroczne kierunki to: Kreta, Turcja i Majorka. Chętnie wybierano także Bułgarię i Egipt. Z informacji przekazanych przez Stanisławę Cieslak-Dudę, kierownika ds. komunikacji, ceny wycieczek przygotowanych przez Orbis Travel były znacznie niższe niż przed rokiem, o 10% wzrosła średnia wartość rezerwacji. Więcej klientów zdecydowała się na zakup wycieczki w hotelach o wyższym standardzie i z rozbudowaną opcją wyżywienia. Jeśli chodzi o turystów, którzy wybrali się na urlop do Turcji czy Egiptu to wybierali oni hotele 4- i 5-gwiazdkowe z opcją all inclusive, na pozostałych kierunkach co najmniej 3-gwiazdkowe z dwoma posiłkami lub all inclusive. Jeśli chodzi o turystykę autokarową bieżący rok jest podobny do poprzedniego pod wieloma względami. Sprzedaż miejsc kształtuje się na tym samym poziomie co przed rokiem, podobnie jak średnia wartość rezerwacji. Mimo wprowadzenia kilku nowych programów do katalogu Travel Time "Autokarem po Europie", największym powodzeniem niezmiennie cieszyły się wycieczki do Sankt Petersburga, krajów bałtyckich, a także do Paryża i Rzymu. Klienci częściej niż przed rokiem wybierali wakacje w Chorwacji.

Biuro Eurotim z Bydgoszczy. W tym przypadku wakacje zostały ocenione średnio. Wśród kierunków dominowały: Egipt, Turcja, Grecja, Tunezja. Wśród wymagań turystów znalazły się pytania o opcje all inclusive, a także położenie hoteli blisko plaży. Natomiast kłopotliwe były dla nich utrudnienia na lotniskach i opóźnienia.

W LogosTour w czasie tegorocznych wakacji najpopularniejszymi kierunkami lotniczymi były: Japonia, Peru i USA. Jeśli chodzi o segment wyjazdów wakacyjnych klienci wybierali przede wszystkim wczasy rodzinne. Kierunkiem podstawowym w tej kategorii jest w przypadku LogosTour - Chorwacja, która cieszyła się dużym powodzeniem nie tylko wśród Polaków, ale także wśród turystów z całej Europy. Miało to związek miedzy innymi z niestabilną sytuacją w Grecji, przez co więcej turystów wybierało właśnie Chorwację. Popularnymi wycieczkami autokarowymi były m.in.: Litwa, Łotwa, Estonia i Rosja. Magdalena Parjaszewska Account Director ŁUCZAK PR, poinformowała - Widać także wzrost zapotrzebowania na wyjazdy organizowane przez firmy lub zakłady pracy, w tym segmencie największą popularnością cieszyły się Włochy.

Według informacji przekazanych przez Magdę Iwanowską z Funclub najpopularniejszym kierunkiem była, jak co roku, Hiszpania. Największy spadek ruch turystycznego zanotowała natomiast Grecja, a największy wzrost Bułgaria. Turyści są coraz bardziej świadomi swoich wyborów. Co za tym idzie oczekują oni wypełnienia świadczeń w 100% i egzekwują je.

A jak Twoja firma ocenia ten sezon? Czekamy na Wasze opinie na forum lub na adres a.pajdzik@tur-info.pl



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com