TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-04-24 - Pasażerowie pod coraz większą ochroną

Sprawozdanie oceniające rezultaty oraz rozporządzenie dotyczące praw pasażerów zaprezentowała na początku kwietnia Komisja Europejska. Owe rozporządzenie wprowadzono dwa lata temu. Na podstawie badań zleconych przez Komisję wysnuto wniosek, iż rozporządzenie przyniosło pewne efekty, należy natomiast podjąć dalsze działania by linie lotnicze bardziej podporządkowywały się przepisom, a Państwa Członkowskie by zwróciły większą uwagę czy są one przestrzegane.

reklama


Wiceprzewodniczący ds. Komisji Transportu Jaques Barrot stwierdza, iż pasażerowie linii lotniczych są chronieni prawem, nadmienia natomiast, iż Komisja Europejska musi mieć pewność co do wywiązywanie się z nałożonych prawem obowiązków przez linie lotnicze oraz Państwa Członkowskie. W związku z tym dano jeszcze pół roku na dostosowanie się do przepisów dot. praw pasażerów lotniczych przez linie lotnicze oraz Państwa Członkowskie. Wg rozporządzenia pasażerowie mają prawo wiedzieć o opóźnionych czy odwołanych lotach, natomiast zdarza się tak, że linie nie informują o tym swoich pasażerów.

Komisja prowadzi w związku z tym dalsze prace nad poprawieniem egzekwowanie przepisów, interpretacją niejasnych aspektów rozporządzenia, rozróżnieniem opóźnień od odwołań lotu oraz zwiększenia roli Krajowych Organów Wykonawczych (w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego). Przez następne pół roku Komisja skupiać się będzie na efektywniejszej współpracy z Krajowymi Organami Wykonawczymi oraz liniamii lotniczymi. W przypadku nie uzyskania wyznaczonego celu Komisja może podjąć decyzję o wszczęciu postępowania przeciwko krajom członkowskim oraz rozważy ewentualne poprawki w rozporządzeniu.

Ważną informacją dla pasażerów może być to, iż obowiązują nowe zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład czy opóźnienia lotu lub koniecznego ulokowania w niższej klasie.

Według rozporządzenia linie lotnicze zobowiązane są do m.in. udzielania pomocy w związku z zakwaterowaniem, zapewnienie posiłków oraz transportu, a w szczególności linie lotnicze winny informować pasażerów o przysługującym im prawom.

W niedługim czasie na wszystkich lotniskach znajdą sie plakaty przygotowane przez Komisję, na których umieszczone zostaną informację o konieczności informowania pasażera o jego prawach.

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 253 wnioski związane z podróżami lotniczymi. 17% spraw dotyczyło opóźnienia lotu, 17% stanowiły odwołania lotu, natomiast zaledwie 2% niewpuszczenia na pokład samolotu. Są również przypadki z opóźnionym, zagubionym bądź zniszczonym bagażem.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com