TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Trwają prace nad opracowaniem ustawy, zmieniającej m.in. sposób naliczania składki na gwarancje dla organizatorów wypoczynku. Trudno na razie określić, czy zmiany proponowane przez ministerstwo będą dla branży dobre.
reklama
Obecnie operatorzy, wysyłających turystów za granicę muszą płacić składkę od sum gwarancji, które określone są jako 6% rocznych przychodów z tytułu organizowania imprez turystycznych na rzecz klientów. Pod uwagę brane są dane za zamknięty rok.
Zdaniem ministerstwa obecnie klienci są niewystarczająco zabezpieczeni przed upadkiem biura i w praktyce, jak biuro upada, to pieniądze z gwarancji starczają tylko na pokrycie kosztów powrotu turystów aktualnie przebywających za granicą. Nie starcza już środków na zwrot pieniędzy turystom, którzy za wakacje zapłacili, ale nie zdążyły jeszcze na nie wyjechać.
Nowy projekt ustawy ma tą sytuację zmienić. Składka ma wynosić nie mniej niż 12% od ogółu prognozowanych rocznych przychodów i ma być obliczana nie od ubiegłorocznego przychodu, ale od prognoz na rok bieżący.
Problem w tym, że rozwiązanie to może nie być optymalne. Ubezpieczyciele obawiają się, że firmy turystyczne będą zaniżać te wartości, aby płacić niższe składki.
Nowelizacja budzi niepokój także wśród biur podróży - jeżeli ustawa wejdzie w proponowanym przez ministerstwo kształcie, touroperatorzy będą musieli gwarantować zabezpieczenie powrotu turystów oraz zwrotu kosztów osobom, które nie pojechały nie tylko w razie upadłości, ale też w każdym przypadku niewykonania zobowiązań przez firmę turystyczną. W praktyce oznacza to np. konieczność zaspokajania z polisy wszystkich roszczeń, między innymi pretensji klientów za anulowania wyjazdu oraz zmianę standardu hotelu na gorszy.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami