TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
38 km linia kolejowa, która miała połączyć międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, nie powstanie w całości przed Euro 2012 - poinformowali przedstawiciele PKP.
reklama
Nie wiadomo także, czy zostaną w całości sfinansowane te prace, które można ukończyć przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Projekt został wyceniony na ponad 1,2 mld zł, a dostępne środki stanowi kwota ok. 175 mln zł. Dane te, przedstawił podczas czwartkowej konferencji 'Euromonitor' na Stadionie Śląskim w Chorzowie - Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP. Cykl konferencji 'Euromonitor', ma na celu bieżącą ocenę stanu przygotowań Polski do Euro 2012. Śląskie władze zabiegają, by chorzowski stadion był jedną z aren piłkarskich zmagań. - Największe zagrożenia związane z realizacją projektu połączenia kolejowego z lotniskiem to, obok braku gwarancji finansowych, przedłużające się procedury przetargowe na wykonanie dokumentacji projektowej oraz czasochłonne procedury administracyjne, związane z przygotowaniami do budowy - oświadczył Młokosiewicz. Poinformował także, iż ogłoszony w maju przetarg na wykonawcę dokumentacji utknął z powodów formalnych - 3 października jedna z uczestniczących w nim firm, złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie i od jej rozpatrzenia, zależy tempo kontynuowania rozmów z oferentami.
Największy problem stanowi jednak finansowanie. Kilka lat temu w rządowych opracowaniach uwzględniono kwotę 30 mln euro. Natomiast po sporządzeniu w tym roku dokładnej kalkulacji okazało się, że jest to suma 330 mln euro (1 mld 234,2 mln zł). - W ramach programu Infrastruktura i Środowisko mamy do dyspozycji 107,81 mln zł, w tym 69 mln zł ze środków UE. Dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zobowiązały się do przeznaczenia ponad 68 mln zł na dokumentację i przygotowania. Jednak w chwili obecnej wciąż nie mamy gwarancji finansowych na realizację całego zadania - wyjaśnił Młokosiewicz. Jeśli udałoby się pozyskać środki, pierwsza faza budowy mogłaby się rozpocząć się w czerwcu 2010 r. i trwałaby do kwietnia 2012 r. Zatem 24 km część linii na trasie z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie do Pyrzowic -byłaby gotowa przed Euro 2012. Drugą fazę - odcinek z Katowic, przez Chorzów Batory do Bytomia Rozbarku - realizowano by już po mistrzostwach lub w ich trakcie. Do czasu wybudowania nowego szlaku kolejowego między Chorzowem a Bytomiem (8 km), pociągi jeździłyby obecnym szlakiem, w tempie równym innym pociągom.
Jeżeli projekt zostanie zrealizowany wg wyznaczonych planów, podróż z centrum Katowic na lotnisko będzie trwać pół godziny. Maksymalna podana prędkość pociągu ma wynosić 160 km/h. podczas konferencji, przedstawiciele PKP poinformowali także o innych projektach kolejowych, które będą realizowane na Śląsku w ramach przygotowań do Euro 2012. Oprócz kompleksowej przebudowy obszaru dworca w Katowicach, zmodernizowane mają zostać m.in. dworce w Chorzowie i Chorzowie Batorym. Samorząd woj. śląskiego obiecuje przeznaczyć na nowy tabor 160 mln zł.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami