TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2008-10-24 - Mazowsze - kiedy i czy rzeczywiście powstanie lotnisko dla tanich linii?

Spółka, która od dwóch lat obiecuje wybudowanie lotniska z przeznaczeniem dla tanich linii w Modlinie, zatrudnia 24 osoby. Ich pensje wynoszą nawet 10 tys. zł.

reklama


Pasażerowie tanich linii, którzy teraz startują z Warszawy obsługiwani są w złych warunkach w małym terminalu Etiuda. Dodatkowo wielu przewoźników rezygnuje z uruchamiania nowych połączeń, ponieważ opłaty lotniskowe na Okęciu są bardzo wysokie.

W grudniu 2004 roku ówcześni wiceministrowie obrony narodowej oraz infrastruktury wraz z szefami przedsiębiorstwa Porty Lotnicze ogłosili, że po przystosowaniu dla potrzeb cywilnych dawnego lotniska wojskowego w Modlinie pierwsze samoloty będą mogły wylądować tam w czerwcu 2005 roku. Jednak do tej pory nie rozpoczęły się tam nawet prace budowlane.

Od dwóch lat istnieje za to spółka, której udziałowcami są PPL, Agencja Mienia Wojskowego i samorządy Mazowsza oraz Nowego Dworu Mazowieckiego. Zatrudnia w sumie 24 osoby. Piotr Okienczyc, szef spółki nie chciał wyznać ile dokładnie zarabiają pracownicy. Jednak według informacji Gazety Wyborczej pensje zarządu wynoszą nawet 9-10 tys. zł miesięcznie.

Spółka zdobyła dotację unijną na przebudowę portu. Jednak nie wiadomo jeszcze kiedy się rozpocznie. Od ubiegłego roku powstaje tzw. raport oddziaływania na środowisko, który ma określić wpływ samolotów na ptaki. Na wniosek wojewody tworzone są również dodatkowe analizy. Ostatnio przygotowano badania na temat populacji migrujących ptaków. Piotr Okienczyc zaznaczył - Ten raport musi być przygotowany bardzo dokładnie, żeby potem nikt nie miał żadnych zastrzeżeń.

Kilka miesięcy temu mówiono, że pierwsze samoloty wylądują w Modlinie pod koniec tego roku. Jednak już wiadomo, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Urzędnicy mówią teraz o roku 2009.

Opóźnienie w pracach w Modlinie starają się wykorzystać w oddalonym o 50 kilometrów od centrum stolicy Sochaczewie. W 2005 roku powstała tam spółka, która ma przygotować dawne lotnisko wojskowe. Według Adriana Furgalskiego, eksperta ds. transportu z Zespołu Doradców Gospodarczych wszystkie siły powinny zostać skupione na jak najszybszym uruchomieniu jednego portu wspomagającego Okęcie. Pomimo to samorząd Mazowsza zaczął wspierać Sochaczew i wszedł właśnie do tamtej spółki. Władze województwa tłumaczą, że na Mazowszu będzie miejsce nawet dla kilku portów lotniczych. Starały się o dofinansowanie Sochaczewa z Unii Europejskiej, ale nie udało się.

Dlatego też spółka w Sochaczewie zaczęła szukać prywatnego inwestora. Bogdan Zasada, szef spółki lotniskowej w Sochaczewie oszacował, że na modernizację pasa startowego, budowę niewielkiego terminalu oraz na inne niezbędne prace potrzeba około 300 mln zł. Duża część tej kwoty miałaby pochodzić od prywatnego inwestora, a reszta od samorządów. Obecnie mówi się o uruchomieniu lotniska w 2010 roku.



Źródło: Gazeta Wyborcza

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com