TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-12-22 - Rozwój turystyki ekologicznej w Chorwacji

Na liście atrakcji turystycznych Chorwacji, oprócz walorów kulturalnych, ważne miejsce zajmuje także piękno i troska o przyrodę oraz duża świadomość ekologiczna, która widoczna jest w stosunku do przyrody, produkcji żywności ekologicznej, czy działalności firm zgodnej ze standardami ekologicznymi.

reklama


W Chorwacji istnieje osiem parków narodowych (Jeziora Plitwickie, Risnjak, Brijuni, Mljet, Północny Velebit, Krka, Kornati i Paklenica) i jedenaÅ›cie parków przyrody (Kopaèki Rit, Papuk, Uèka, Vransko Jezero, Tela¹èica, Lonjsko Polje, Velebit, Medvednica, ®umberak - Samoborsko Gorje, Bikovo oraz Archipelag Lastovo). Te obszary naturalne, stanowiÄ… nie tylko atrakcjÄ™ turystycznÄ… kraju ale sÄ… również doskonaÅ‚ym miejscem dla tych, których nurtuje Å›wiat roÅ›lin i zwierzÄ…t oraz procesy zachodzÄ…ce w przyrodzie. Ponadto poza w/w obszarami chronionymi Chorwacja posiada także wiele oÅ›rodków turystycznych, które zachÄ™cajÄ… turystów dobrze zachowanÄ… przyrodÄ…, jak również trasami pieszymi i rowerowymi, możliwoÅ›ciami udziaÅ‚u w zorganizowanych spÅ‚ywach (rafting, canoeing itp.), itp.

Atutem chorwackiej turystyki, są także gospodarstwa turystyczne proponujące ofertę ekologiczną. Obecnie w Chorwacji zarejestrowanych jest ok. 340 producentów żywności ekologicznej. Lansują oni swoje produkty m.in. poprzez przedsiębiorstwa hotelowe proponujące klientom żywność o specyficznym, niespotykanym smaku. Niektóre gospodarstwa zajmują się tylko ekologiczną uprawą owoców, warzyw, produkcją serów i innych przetworów, pozostałe oferują także pobyt i nocleg. Świeża żywność z sygnaturą produktu ekologicznego, cieszy się dużą popularnością na rynku chorwackim, a tym samym pojawia się coraz więcej producentów, którzy decydują się na produkcję "zdrowej" żywności. Spożywanie owoców i warzyw zebranych bezpośrednio przed posiłkiem (nierzadko własnymi rękoma), gwarantuje gościom, że żywność ta jest świeża i zdrowa. Często gospodarstwa ekologiczne zapraszają klientów na uczestnictwo w zbiorach, przygotowanie żywności, czy robienie przetworów na zimę.

Wzrost popytu na produkty naturalne, spowodował zmianę menu w wielu chorwackich hotelach. Trend ekologiczny jest obecny w całym przemyśle turystycznym, choć przede wszystkim w małych hotelach rodzinnych, których oferta skupia się głównie na walorach regionu. - Te walory między innymi wpłynęły na to, że Chorwacja rok turystyczny 2007 zakończy wynikiem około 11,2 mln gości, 56,2 mln zrealizowanych noclegów oraz przychodem z turystyki wartości ponad 6,9 mld euro - oszacowała Chorwacka Wspólnota Turystyczna. Rok 2007, uznano za najlepszy okres turystyczny do tej pory. Eksperci Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej przewidują jednak, iż zgodnie z zapowiedziami partnerów biznesowych, szacunkowymi ocenami przedstawicieli regionów turystycznych i podmiotów gospodarczych, następny rok powinien przynieść 3% wzrost liczby gości oraz 2% wzrost liczby zrealizowanych przez nich noclegów. Wg analityków turystycznych, wpłynie to na 5% wzrost przychodów z turystyki, którego wartość w 2008 r. powinna wynieść 7,27 mld euro.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com