TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-03-24 - Otwarte niebo nad Atlantykiem

Ministrowie transportu 27 państw Unii Europejskiej głosowali 24 marca nad liberalizacją prawa dotyczącego przelotów transatlantyckich. Na skutek porozumienia między USA a Unią wzrośnie liczba połączeń, powstaną nowe trasy, a ceny biletów mogą spaść nawet o jedną trzecią.

reklama


Według "Dziennika" głosowanie było przełomowe z co najmniej dwóch powodów. Przede wszystkim dotychczasowe dwustronne porozumienia pomiędzy USA a poszczególnymi krajami Unii, w sprawie liczby połączeń, zastąpiła jedna amerykańsko-europejska umowa, co oznacza, że wszystkie linie lotnicze będą mogły konkurować o prawo do lądowania np. w Nowym Jorku, korzystając z dostępnej puli połączeń przypadającej na to miasto. Drugi powód to dla przewoźników możliwość latania bezpośrednio do Stanów ze wszystkich lotnisk w Europie, a nie jak dotychczas wyłącznie z macierzystego kraju. Dzięki temu np. Lufthansa będzie mogła uruchomić bezpośrednie połączenie ze Stanami z londyńskiego Heathrow czy warszawskiego Okęcia.

Zastrzeżenia do paktu o wolnym niebie mają przede wszystkim europejskie linie lotnicze, takie jak British Airways czy Virgin Atlantic. Dla nich wejście amerykańskich największych przewoźników np. na lotnisko w Heathrow to wojna cenowa o klienta. Zdaniem Komisji Europejskiej ceny biletów w wyniku tej konkurencji mogą spaść nawet o 30%, a liczba pasażerów na tych trasach ma wzrosnąć z 50 do 75 mln osób.
Otwarte niebo to również duże wyzwanie dla LOT-u, ponieważ jego zyski pochodzą głównie z przewozów transatlantyckich. Według "Dziennika" w ubiegłym roku linia przewiozła na trasach do USA i Kanady ponad 565 tys. pasażerów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com