TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-05-20 - Mniej obcokrajowców w Gdańsku?

Szacuje się, że w bieżącym roku przyjedzie do Gdańska niewiele ponad 5 mln turystów. Obcokrajowców ma być o 20% mniej niż w latach poprzednich.

reklama


Specjaliści liczyli, że słaba złotówka przyciągnie do Polski obcokrajowców, którzy zarabiają w euro i dolarach. Podkreślali, że pomimo kryzysu gospodarczego będzie to dobry rok dla polskiej turystyki. Jednak dane Instytutu Turystyki nie potwierdzają tych założeń. W pierwszym kwartale tego roku liczba turystów zagranicznych spadła w Polsce o 19% w porównaniu do tego samego okresu 2008 roku.

Według badań Instytutu Infostat również do Gdańska przyjechało mniej turystów zagranicznych (o 17,9%). Jednocześnie minimalnie wzrósł ruch krajowy (o 0,7%). Według prognoz przez cały 2009 rok Gdańsk odwiedzi 5 mln 80 tys. turystów, czyli o 320 tys. (6%) mniej niż rok wcześniej. Wojciech Wroński, prezes Infostatu zaznacza - Margines błędu prognoz wynosi 5%. Ale w takim przypadku wynik będzie raczej gorszy niż lepszy.

Wiadomo też, że Polacy rzadziej będą w tym roku wyjeżdżać na urlop za granicę. Dlatego też Pomorska Organizacja Turystyczna chce zachęcić ich do przyjazdu nad morze. Wojciech Kreft, dyrektor biura PROT poinformował - Chcemy pokazać, że Trójmiasto i cały region jest konkurencyjny w porównaniu z innymi miejscami w kraju.

Pomorska Organizacja Turystyczna uruchomiła już portal poznaj3miasto.pl, gdzie znajduje się wiele praktycznych informacji. Jest tam przewodnik po Trójmieście, informator kulturalny i miejski, a także godziny otwarcia sklepów. Rozpoczęła się też akcja "Zaproś znajomych na Pomorze". Osoby, które "ściągną" do Gdańska najwięcej gości mogą wygrać między innymi bilety lotnicze i rejs promem do Szwecji.

Dodatkowo 8 czerwca ma rozpocząć się akcja promocyjna w warszawskim metrze. Na 23 ekranach na 6 stacjach przez cały tydzień będzie wyświetlany film reklamujący portal poznaj3miasto i imprezy organizowane w Trójmieście. Akcja ta kosztowała 180 tys. zł. Natomiast od 15 czerwca na 300 billboardach w całym kraju pojawią się plakaty, które będą zachęcać do odwiedzenie Pomorza.

Jednak zastąpienie turystów zagranicznych Polakami nie dla wszystkich jest pocieszające. Właściciel jednego z trójmiejskich lokali tłumaczy - Polak jest bardzo wymagający. Za jak najniższą cenę chce dostać wykwintne danie i mieć serwis jak w najlepszej restauracji. W przeciwieństwie do niego turyści zagraniczni nie patrzą na cenę i nie wymagają w zwykłej restauracji królewskiej obsługi. W ubiegłym roku polski turysta wydał w Gdańsku średnio 699 zł, podczas gdy zagraniczny 1370 zł.

Jednak dopiero we wrześniu będzie można bliżej ocenić ten rok. Kreft przyznaje - Większość gości przyjeżdża do nas w okresie maj-sierpień i dopiero wtedy tak naprawdę będziemy w stanie ocenić ten rok. Jestem optymistą. I zaryzykuję stwierdzenie, że nie będzie jednak spadku. Może nawet turystów będzie ciut więcej niż w zeszłym roku?

Turystów mają przyciągnąć też nieobecne w ubiegłym roku w trójmiejskim kalendarzu imprezy: obchody 4 czerwca, Festiwal MTV Gdańsk Dźwiga Muzę i zlot żaglowców Tall Ship Race w Gdyni.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com