TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W piÄ…tek, 5 grudnia Rada Nadzorcza ÖIAG zgodziÅ‚a siÄ™ na sprzedaż liniom lotniczym Lufthansa 41,56% swoich udziałów w Austrian Airlines. Kontrakt zostaÅ‚ podpisany bezpoÅ›rednio po spotkaniu Rady Nadzorczej ÖIAG.
reklama
Procedura ofertowa rozpoczęła siÄ™ 13 sierpnia tego roku zgodnie ze wskazówkami prywatyzacyjnymi Unii Europejskiej. StrukturyzacjÄ… oraz prowadzeniem procesu zajęły siÄ™ ÖIAG i bank inwestycyjny Merrill Lynch.
Peter Michaelis, Prezes ÖIAG zaznaczyÅ‚ - Transakcja, którÄ… dzisiaj zawarliÅ›my, to decyzja wÅ‚aÅ›ciwa nie tylko z punktu widzenia Austrian Airlines, ale także firm powiÄ…zanych z MiÄ™dzynarodowym Portem Lotniczym w Wiedniu oraz jego otoczeniem. Partnerstwo z LufthansÄ… wzmacnia status, którym cieszÄ… siÄ™ linie lotnicze Austrian Airlines, a mianowicie wiodÄ…cego przewoźnika na rynkach Europy Åšrodkowej i Wschodniej. JednoczeÅ›nie, z prawnego punktu widzenia, Austrian Airlines pozostanÄ… niezależnÄ… spółkÄ… z głównÄ… siedzibÄ… w Austrii, wÅ‚asnÄ… markÄ…, zaÅ‚ogami i flotÄ…. Ponadto, w koncepcji Lufthansy utrzymano poÅ‚Ä…czenia miÄ™dzykontynentalne, które sÄ… tak ważne z punktu widzenia Wiednia. W ten oto sposób przyÅ‚Ä…czenie Austrian Airlines do Lufthansy daje wiedeÅ„skiemu portowi lotniczemu nie tylko stabilność, ale także i nowe szanse. Główne struktury wÅ‚aÅ›cicielskie Austrian zostanÄ… oparte na prywatnej fundacji, której rolÄ… bÄ™dzie zabezpieczanie interesów Austrian. W taki wÅ‚aÅ›nie sposób ÖIAG wypeÅ‚niÅ‚ mandat prywatyzacyjny udzielony przez RzÄ…d Federalny, a sam proces przetargowy - mimo trudnych i niespokojnych czasów - przyniósÅ‚ pożądane wyniki.
Natomiast Wolfgang Mayrhuber, Prezes Zarządu i CEO Lufthansy podkreślił korzyści zarówno dla Austrian Airlines i Lufthansy - Europie potrzebny jest silny sektor lotniczy. Tylko łącząc swoje siły możemy mieć nadzieję na znalezienie odpowiedzi na globalne wyzwania, które stanęły przed naszym sektorem. To, czy stworzymy sojusz rentownych linii lotniczych, ma kluczowe znaczenie tak dla gospodarki europejskiej, jak i dla Europejczyków. To jedyny sposób i nadzieja na oddanie do dyspozycji klientów infrastruktury spełniającej ich potrzeby. Konsolidacja Lufthansy i Austrian Airlines to kolejny krok na ścieżce do wzmocnienia naszej pozycji wobec konkurencji; krok, który czyni z nas najsilniejszego przewoźnika w Europie. Austrian Airlines będą mogły korzystać z ekonomii skali, obecności na rynku i przewag konkurencyjnych Lufthansy, utrzymując jednocześnie w kluczowych obszarach daleko idącą autonomię. Integracja z naszymi systemami centrów przesiadkowych stanowi wzmocnienie produktu Austrian Airlines i może otwierać ciekawe szanse przed Międzynarodowym Portem Lotniczym w Wiedniu. Istnieje pewna sprawa, którą chcemy przedstawić jasno: Austrian Airlines musi ponownie przynosić zyski. By mogło do tego dojść, wszystkie zaangażowane strony muszą się do tego przyczynić. My z naszej strony podejmujemy - i to z dużym zapałem - znaczne zobowiązanie, którego wyrazem jest ogłoszona dzisiaj transakcja. Także Austriacki Rząd Federalny ogłosił swój zamiar pomocy. Takiej właśnie solidarności i odpowiedzialności za przyszłość Austrian Airlines oczekujemy także ze strony wszystkich partnerów, ponieważ jest to jedyny sposób na zbudowanie silnych, długofalowych perspektyw dla linii lotniczych tak mocno osadzonych na rynku. Rodzina Lufthansy z radością oczekuje przyłączenia się Austrian Airlines. Nasze spółki nie są sobie obce; poznały się dzięki współpracy partnerskiej w ramach Star Alliance. Jesteśmy bardzo dumni, że to właśnie nas wybrano w procesie ofertowym i z radością oraz ufnością oczekujemy wspólnej budowy przyszłego sukcesu.
Linia Austrian Airlines nadal pozostaje w dużym stopniu niezależnym przewoźnikiem z główną siedzibą w Austrii, posiadającą własną markę, flotę i załogi. Natomiast jako "ośrodek generowania dochodów" będzie zarządzana w ramach Grupy Lufthansa. Niemiecki przewoźnik zgodził się na zachowanie w największym możliwym stopniu infrastruktury lotów Austrian. Wziął pod uwagę potrzeby Wiednia jako ośrodka biznesu oraz dalszą rozbudowę linii, gdy będzie to uzasadnione komercyjnie oraz zgodne z potrzebami rynku. Austrian Airlines nadal będą obecne w sektorze lotów międzykontynentalnych, zachowają swoje samoloty obsługujące najdłuższe trasy oraz wzbogacą Grupę Lufthansa swoimi kompetencjami poprzez rozbudowę swojej strategii Focus East - koncentracji na wschodzie. Konsolidacja z Lufthansą pozwoli Austrian Airlines również na poszerzenie swojej obecności w Europie.
Austrian Airlines będą lepiej dostępne dla międzynarodowych pasażerów, a także będą korzystać ze wspólnego marketingu międzynarodowego. W sumie wartość współpracy zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów oceniono na około 80 mln euro rocznie.
Alfred Ötsch, prezes Austrian Airlines wyznaÅ‚ - Cieszy nas fakt, że udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć porozumienie miÄ™dzy ÖIAG a LufthansÄ…: naszym wieloletnim partnerem w ramach sojuszu Star Alliance. Koncepcja strategiczna obejmuje wyeliminowanie sÅ‚abych stron naszej struktury, jak np. brak silnej sprzedaży miÄ™dzynarodowej oraz status braku uprzywilejowania w dokonywaniu zakupów. Wraz ze Å›rodkami podejmowanymi przez nas samych, krok ten pozwoli nam na zachowanie prawie wszystkich silnych elementów naszej sieci. DziÄ™ki temu bÄ™dzie możliwe utrzymanie korzyÅ›ci dla naszych klientów. GdybyÅ›my próbowali dalej iść sami - nawet z wielkÄ… iloÅ›ciÄ… dodatkowego kapitaÅ‚u - nie udaÅ‚oby siÄ™ odnieść tych wszystkich korzyÅ›ci, o których przed chwilÄ… wspomniaÅ‚em.
Lufthansa kupi wszystkie akcje Austrian Airlines należące do ÖIAG za 366.268,75 euro. ÖIAG otrzyma również gwarancje dÅ‚użne, które zapewniÄ… udziaÅ‚ w zyskach oparty na rozwoju ekonomicznym Austrian Airlines i cenach akcji Lufthansy w porównaniu z innymi liniami lotniczymi po trzech latach. Maksymalny przychód z gwarancji dÅ‚użnych wynosi 162 mln euro i równy jest cenie publicznej oferty przejÄ™cia. Natomiast Lufthansa otrzyma 500 mln euro za ujemnÄ… wartość dla akcjonariuszy Austrian Airlines. Jak wynika z oÅ›wiadczenia Lufthansy z 3 grudnia, spółka najprawdopodobniej przedstawi ofertÄ™ przejÄ™cia wszystkim udziaÅ‚owcom Austrian Airlines wiosnÄ… przyszÅ‚ego roku po Å›redniej cenie za akcjÄ™ za ostatnich sześć miesiÄ™cy, czyli 4,44 euro.
Realizacja zawartej umowy zależy głownie od możliwości jej wstrzymania w drodze uchwały Rady Ministrów federalnego Rządu Austrii, zatwierdzenia kontraktu przez Komisję Europejską odnośnie Prawa o Konkurencji oraz wniesieniu wsparcia restrukturyzacyjnego w wysokości 500 mln euro przez Republikę Austrii.
Austrian Airlines należy do Grupy Austrian Airlines, w której skład wchodzą też Austrian arrows i Lauda. Linia świadczy usługi od 1957 roku. Natomiast od 2000 roku Austrian jest członkiem Star Alliance. Siatka połączeń Grupy Austrian Airlines obejmuje ponad 130 miejscowości docelowych w 66 krajach na pięciu kontynentach.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami