TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-08-24 - Wybrano 16 najlepszych sieciowych produktów turystycznych

Wyłonionych zostało 16 wojewódzkich laureatów konkursu organizowanego w ramach projektu "Turystyka - wspólna sprawa". Kapituła oceniła pomysły na produkty turystyczne, które zostały powołane do życia przez regionalne grupy partnerskie, które działają w ramach projektu.

reklama


Oceniane były produkty turystyczne oraz praca grup partnerskich. Brano pod uwagę między innymi: liczbę podmiotów działających w grupie partnerskiej, formę współpracy członków grupy, liczbę atrakcji oferowanych przez produkt turystyczny, stopień wykorzystania atrakcji, a także ocenę wykorzystania narzędzi promocji produktu. Celem konkursu jest stymulowanie aktywności grup oraz stworzenie warunków dla promocji najlepszych produktów turystycznych, a także rozwój współpracy partnerów w przyszłości.

W województwie dolnośląskim zwycięzcą została grupa "Między złotem a srebrem. Odkrywamy atrakcje Ziemi Ząbkowickiej". Stworzony przez nią produkt "Weekend na Ziemi Ząbkowickiej" pozwala turystom na skorzystanie z dwóch produktów: "Złoty Weekend na Ziemi Ząbkowickiej" oraz "Srebrny Weekend na Ziemi Ząbkowickiej". Turystom oferowana jest też Złota Karta Rabatowa, dzięki której mogą uzyskać zniżki w wybranych obiektach.

W województwie kujawsko-pomorskim zwyciężyła grupa "Na Piastowskim Szlaku". Produkt "Twoje zdrowie z Soli i kujawskiej roli" zawiera między innymi pakiet usług związanych z turystyką uzdrowiskową w Inowrocławiu i okolicach. Oprócz pobytu w sanatoriach, turyści będą mogli wziąć udział w rejsie Notecią i Jeziorem Szarlejskim oraz odbyć przejażdżkę konną szlakiem legend z prapoczątków Polski.

Zwycięzcą w województwie lubelskim została grupa "W krainie lessowych wąwozów", która zaoferowała turystom ponad 100 atrakcji. Wśród nich była między innymi możliwość skorzystania ze zdrowotnych właściwości uzdrowiska w Nałęczowie, uczestnictwo w cyklu imprez kulturalnych takich jak: Festiwal Wokalny "Belcanto" w Nałęczowie i Festiwal Filmu i Sztuki w Kazimierzu Dolnym i Janowcu.

Laureatem w województwie lubuskim została "Grupa Militarna", która przygotowała dla turystów ofertę spływów kajakowych, rajdów rowerowych, pieszych, samochodowych, przejazdów na quadach, gier terenowych z wykorzystaniem fortyfikacji, lasów oraz szlaków wodnych w okolicy Międzyrzecza.

W województwie łódzkim wygrała grupa "Termy Uniejów" z produktem opartym na wykorzystaniu wód termalnych. Głównym atutem produktu jest atrakcyjne położenie w dolinie rzeki Warty oraz uniejowskiego zamku. Dla turystów przygotowano między innymi: otwartą pływalnię, obiekty gastronomiczne z tarasami rekreacyjnymi, a także kompleks edukacyjno-turystyczno-rekreacyjny "Wrota Czasu".

Zwycięzcą w województwie małopolskim została grupa "Beskid Zielony. Magiczna Kraina Łemków i Pogórzan". W ramach projektu przygotowano kilka podproduktów, między innymi: "Mona Lisa Beskidów" - związany z turystyką kulturową, "W Krainie Wysowianki" - związany z turystyką uzdrowiskową na terenie miejscowości Wysowa Zdrój i Wapienne, "Hucuł i nie tylko" -promujący turystykę aktywną w oparciu o Stadninę Koni Huculskich i Zalew na Klimkówce.

W województwie mazowieckim zwyciężyła grupa "Chopin 2010" z produktem "Mazowsze Chopina", związanym z życiem i twórczością pianisty. W ofercie są między innymi: wycieczki po muzeach, koncerty, recitale, przejazdy zaprzęgiem konnym na trasie z Żelazowej Woli do Sochaczewa i Brochowa. Wszystkie trasy wycieczkowe jednolicie oznakowano.

W województwie opolskim zwyciężyła grupa "Fajny Brzeg i...", która w ramach produktu oferuje mnóstwo atrakcji turystycznych w zależności dla różnej grupy turystów. Do najciekawszych można zaliczyć obiekty dziedzictwa kulturowego, jak: Muzeum Piastów Śląskich, renesansowy Ratusz Miejski, brzeską Starówkę i "Szlak Polichromii Brzeskich".

Laureatem w województwie podkarpackim została grupa "Szlak Naftowy", która połączyła ze sobą miejsca związanych z narodzinami oraz historią przemysłu naftowego. Szlak prowadzi przez skanseny i muzea, gdzie urządzono ekspozycje poświęcone historii przemysłu naftowego oraz przez miejsca, gdzie w czynnych jeszcze kopalniach znajdują się ocalałe, zabytkowe urządzenia naftowe.

W województwie podlaskim zwyciężyła grupa "Z biegiem czasu z nurtem rzeki Bug". W ramach produktu zaplanowano stworzenie szlaków: wodnego, pieszego i rowerowego z Niemirowa do Głęboczka. Szlak ma połączyć obiekty zabytkowe, sakralne oraz przyrodnicze Doliny Bugu. Na obszarze Nadbużańskiego Podlasia ma powstać sieć punktów gastronomicznych, które wykorzystują oryginalne dziedzictwo kulinarne regionu.

Laureatem w województwie pomorskim została grupa "Poznaj Serce Kaszub", która promuje kaszubskie atrakcje turystyczne. Zaliczają się do nich między innymi: rozległa sieć oznakowanych szlaków rowerowych i pieszych, ścieżki edukacyjno-dydaktyczne przechodzące przez tereny Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego, a także Rezerwatu "Szczyt Wieżyca". Podczas wycieczek po Kaszubach przewodnicy mają przybliżać turystom kulturę kaszubską, promować folklor, stroje ludowe, obyczaje i tradycję.

W województwie śląskim zwycięzcą została grupa "Beskidzki Gazda" z projektem Zbójnickiego Szlaku Beskidzkiego. Z produktem związane są liczne atrakcje, jak: występy Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk", który w repertuarze utrwalił zwyczaje oraz tradycje zbójowania w Beskidach, udział w biesiadach zbójeckich w Starej Karczmie w Jeleśni, Suchej Beskidzkiej, a także w stylowej karczmie "Horolna".

Laureatem w województwie świętokrzyskim została grupa "Świętokrzyskie Uzdrowiska" z produktem "Słoneczne Ogrody". Turystom oferowane są usługi znanych na świecie uzdrowisk w Busku-Zdroju i Solcu-Zdroju oraz poznanie najciekawszych zabytków architektonicznych Wiślicy, Pińczowa i Chrobrza.

W województwie warmińsko-mazurskim wygrała grupa "Ełcka kolej na kajaki", która opracowuje sieć tras obejmujących najciekawsze zabytki powiatu ełckiego. Szlaki mają przebiegać po lądzie i wodzie. Turysta będzie miał do dyspozycji kajak lub kolejkę. Zwiedzającym zostanie oddana także bogata baza noclegowa.

W województwie wielkopolskim zwycięzcą została grupa "Piękno Wolsztyńskich Parowozów". Główną atrakcją produktu jest jedyna w Europie czynna parowozownia, która obsługuje pociągi na trasie do Leszna i Poznania. Obecnie można obejrzeć oraz pojeździć się działającymi parowozami, poznać warsztat oraz zaplecze techniczne, a także zwiedzić muzeum kolejnictwa. Na terenie parowozowni odbywają się też liczne imprezy kulturalne.

W województwie zachodniopomorskim zwycięzcą została grupa "Szlak wodny Berlin - Szczecin - Bałtyk". W ramach projektu mają zostać stworzone i wypromowane szlaki wodne po kanałach, na Odrze i na Bałtyku oraz tematyczne szlaki kajakowe, jak "Myśla - rzeka templariuszy"), a także piesze szlaki krajobrazowe wzdłuż Odry. Trasy będą przebiegać na terenie Polski i Niemiec.

Zgłoszenia konkursowe oceniali eksperci branży turystycznej:
Zygmunt Kruczek - przewodniczący, prezes Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa,
Władysław Majka - prezes Polskiej Organizacji Turystycznej,
Józef Ratajski - sekretarz generalny Polskiej Izby Turystyki,
Aleksander Giertler - przewodniczący Rady Krajowej Izb Turystyki,
Lech Drożdżyński - prezes Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
Zbigniew Stępniewski - wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W ocenie jurorów największą liczbę punktów uzyskał produkt Lokalnej Organizacji Turystycznej "Beskid Zielony" z Gorlic pod nazwą "Magiczna kraina Łemków i Pogórzan". Produkt został oparty na lokalnych atrakcjach, nastawiony na turystykę aktywną, kulturową oraz uzdrowiskową.

Wysoko oceniony został też produkt "Mazowsze Chopina", promujący miejsca i pamiątki po Fryderyku Chopinie. Na kolejnych miejscach znalazł się produkt województwa podkarpackiego, promujący szlak turystyczny z Jasła do Lwowa (Szlak Naftowy). Wysoko oceniono także produkty z województwa lubelskiego: "W krainie lessowych wąwozów" i "Leśny Skarbiec", a także "Świętokrzyskie Uzdrowiska".

Zygmunt Kruczek, prezes Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa, a jednocześnie przewodniczący Kapituły Konkursu "Turystyka - wspólna sprawa" wyznał - Cieszy nas fakt, że w wyniku realizacji projektu "Turystyka - wspólna sprawa" powstały w regionach liczne grupy partnerskie, które rozwijają aktywną działalność. Efektem tej aktywności są nowe produkty turystyczne, podnoszące atrakcyjność turystyczną regionów. Wśród nich są te nagrodzone, które będzie można zobaczyć pod koniec października na Tour Salonie w Poznaniu.

Zwycięzcy konkursu otrzymali tytuł "Laureat konkursu "Turystyka - wspólna sprawa" oraz nagrodę w postaci stoiska na tegorocznych targach Tour Salon w Poznaniu. Dodatkowo zwycięskie grupy partnerskie otrzymają większe dofinansowanie na wydanie materiałów promujących ich produkt turystyczny.

W sumie w projekcie "Turystyka - wspólna sprawa" bierze udział ponad 130 grup partnerskich. Stworzyły one ponad 200 produktów turystycznych na terenie całej Polski.

Ogólnopolskimi patronami projektu "Turystyka - wspólna sprawa" są:
- Polska Organizacja Turystyki,
- Polska Izba Turystyki,
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze,
- Polska Federacja Pilotażu i Przewodnictwa,
- Rada Krajowa Izb Turystyki.

Natomiast partnerem konkursu "Turystyka - wspólna sprawa" są Targi Regionów i Produktów Turystycznych Tour Salon 2007, które organizowane są przez Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o. o.

"Turystyka - wspólna sprawa" jest pierwszym w Polsce dużym projektem szkoleń oraz doradztwa dla branży turystycznej. Korzystają z niego przedsiębiorcy, samorządy lokalne, a także organizacje wspierające rozwój turystyki. Podstawowym celem projektu jest poprawa konkurencyjności branży turystycznej przez podnoszenie umiejętności zawodowych osób w niej pracujących.

Polska branża turystyczna cały czas charakteryzuje się niskim poziomem wykształcenia kadry, która świadczy usługi oraz brak współpracy regionalnej. Przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości projekt szkoleniowy i doradczy ma do spełnienia między innymi trzy zadania:
- podnieść umiejętności tworzenia, rozwijania oraz promowania markowych produktów turystycznych w formule sieciowej, czyli przez współpracę różnych podmiotów działających na jednym obszarze,
- podnieść wiedzę związaną z działalnością turystyczną,
- doskonalić znajomość języków obcych.

Projekt skierowany jest do przedsiębiorstw turystycznych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, organizacji wspierania przedsiębiorczości oraz organizacji pozarządowych działających w sektorze turystyki. W sumie w szkoleniach udział weźmie co najmniej 10 tysięcy osób. W większej części koszty szkoleń pokrywane są z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt "Turystyka - wspólna sprawa" realizowany jest w 3 etapach. Pierwsza edycja, wdrażana od stycznia 2006 roku pod kierownictwem firmy Doradztwo Gospodarcze DGA S.A., obejmuje województwa: dolnośląskie, podlaskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie oraz świętokrzyskie. Druga edycja, która realizowana jest od lipca 2006 roku pod kierownictwem F5 Konsulting Sp. z o.o., obejmuje województwa: małopolskie, lubelskie, śląskie, warmińsko - mazurskie oraz zachodniopomorskie. Natomiast trzecia edycja, wdrażana od września 2006 roku pod kierownictwem firmy Doradztwo Gospodarcze DGA S.A., obejmuje województwa: mazowieckie, lubuskie, łódzkie, opolskie, podkarpackie i wielkopolskie.

Projekt realizowany jest na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Konsorcjum w składzie: Doradztwo Gospodarcze DGA S.A., F5 Konsulting Sp. z o.o., Central Europe Trust Polska Sp. z o.o., JDJ Bachalski Sp. z o.o. i Migut Media SA.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com