TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2009-01-10 - Plan rozwoju lotniska w Pyrzowicach do roku 2032

Przygotowany właśnie dla portu w Pyrzowicach plan rozwoju na rok 2032 prognozuje ok. 8 mln odprawionych pasażerów. W roku ubiegłym odprawiono tam ponad 2,4 mln pasażerów.

reklama


Niektóre założenia planu odebranego w grudniu od wykonawców, zaprezentował prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), Artur Tomasik, w czasie czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach. Nie zostały jeszcze przyjęte jego analizowane właśnie założenia przez radę nadzorczą spółki.

Plan przewiduje w pierwszym z trzech etapów rozwoju lotniska, latach 2008-2012 inwestycje w infrastrukturę liniową, tzn. budowę nowej drogi startowej oraz zamianę tej obecnej w drogę kołowania, budowę kolejnych płyt postojowych dla ok. 25 samolotów (130 tys. m kw.).

Najpilniejsze projekty, to znaczy nowa droga startowa, drogi kołowania oraz płyty postojowe, kosztować mają ok. 435 mln zł, z czego 89,8 mln zł zostało już teraz zarezerwowane w Sektorowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Środki własne GTL ma zamiar pozyskać z wypracowanego zysku oraz kredytów bankowych i podwyższenia kapitału.

Plan nie zatwierdził konieczności budowania przed 2012 r. nowego terminala. Obecna przepustowość portu lotniczego to 3,6 mln pasażerów w ciągu roku. Jego przedstawiciele mówią o możliwości postawienia na EURO 2012 prowizorycznego obiektu za ok. 10 mln zł.

Prognozy ruchu wskazują, że docelowo, w objętej planem przyszłości, należy dążyć w Pyrzowicach do budowy infrastruktury, która będzie zdolna obsłużyć ok. 10 mln pasażerów rocznie. W roku 2018 zakładana jest obsługa 6 mln pasażerów w przeciągu roku i 60 tys. operacji lotniczych (ale z wyłączeniem ruchu cargo).

Na te liczby składa się w dużej mierze obsługa czarterów. Już w roku ubiegłym ruch czarterowy jaki odbywał się w Pyrzowicach (602 tys. pasażerów) wyniósł ok. 28 proc. całości w całej Polsce, w 2009 roku udział ten wzrosnąć ma do 35 proc. Ostatnia prognoza dotycząca ogólnej liczby odprawionych pasażerów, zakłada wzrost o ok. 10 proc., z ponad 2,4 mln w ubiegłym roku. do około 2,7 mln w tym roku.

Plan rozwoju dla katowickiego portu lotniczego przewiduje także dość szybki wzrost ruchu cargo.

Eksperci szacują, że druga droga startowa nie będzie w najbliższej przyszłości potrzebna w Pyrzowicach. Jedna droga, przy dobrej organizacji, może obsłużyć w przeciągu roku 120-130 tys. operacji lotniczych, czyli startów oraz lądowań. Katowicki port lotniczy ma takie możliwości, operuje przez całą dobę, a liczba tzw. dni nielotnych, jest jedną z najmniejszych w całej Polsce.

W roku 2008 Pyrzowice wzbogaciły się m.in. o płyty postojowe dla trzech maszyn (dwóch klasy airbusa 320 oraz jednego klasy boeinga 747), system wspomagania lądowania ILS, trzy zestawy do odśnieżania, a także system łączności tetra. Zarząd GTL, w grudniu zatwierdził także nowy logotyp dla lotniska razem z nową nazwą.

Odtąd katowickie lotnisko ma nazywać się "Katowice Airport". Jego logotyp opatrzony został literą K w kolorach, które nawiązują m.in. do barw woj. śląskiego (żółta oraz niebieska), a także kolorów segmentów rynku przewozów lotniczych: biznesowego (niebieski), czarterowego (żółty) oraz niskokosztowego (zielony). Pionową kreskę należącą do litery K, wieńczy lotnicze skrzydło.



Źródło: Gazeta Wyborcza

Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com