TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W środę, 28 stycznia w Warszawie PKP podpisały kontrakt na przygotowanie projektu wymaganego do przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej. Jego koszt wyniósł prawie 2 mln euro.
reklama
Jest więc szansa na remont 177-kilometrowego odcinka torów do Warszawy, aby pociągi mogły się tam rozpędzać do 160 km na godzinę. Dzięki przeprowadzonej modernizacji podróż z Lublina do Warszawy trwałaby 90 minut zamiast obecnych trzech godzin.
Na modernizację linii potrzeba około 800 mln euro. Pieniądze mogą pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Niestety, projekt znalazł się tylko na liście rezerwowej projektów ubiegających się o środki finansowe z tego programu.
W walce o umieszczenie lubelskiego projektu na głównej liście ma pomóc podpisany w Warszawie kontrakt z europejskim konsorcjum Jacobs-Halcrow na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, która jest niezbędna do przeprowadzenia modernizacji 273-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Warszawy Wschodniej do Lublina oraz Dorohuska na granicy z Ukrainą. W przetargu ogłoszonym przez PLK PKP, oprócz konsorcjum Jacobs-Halcrow brało udział osiem firm.
Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik lubelskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych PKP wyjaśnia - Chodzi o przygotowanie między innymi analizy stanu infrastruktury kolejowej i wykonanie analizy środowiskowej, czyli koncepcji przebudowy linii. Jest ona niezbędna do przygotowania projektu modernizacji "siódemki". Ostatni element umowy zakłada przygotowanie wniosku na dofinansowanie dokumentacji projektowej.
Jacobs-Halcrow ma rozpocząć opracowywanie dokumentacji przedprojektowej jeszcze w lutym tego roku. Zakończenie prac zaplanowano na trzecią dekadę marca 2010 roku. Wartość podpisanego kontraktu wynosi 1 mln 973 tys. euro brutto. Ma być on finansowany ze środków własnych spółki PLK PKP.
Gdyby lubelski projekt został umieszczony na liście POIiŚ 2007-2013 modernizacja linii kolejowej do Warszawy mogłaby rozpocząć się nawet w 2011 roku. Według wstępnych badań remont torów z Lublina do Warszawy mógłby zakończyć się w ciągu czterech lat. Natomiast gdyby lubelski projekt nie znalazł się w POIiŚ, wówczas modernizacja "siódemki" rozpoczęłaby się dopiero po 2014 roku i potrwałaby do roku 2020.
Obecnie podróż z Lublina do Warszawy trwa trzy godziny. Winny jest temu zły stan torów. "Siódemka", czyli 273-odcinek pomiędzy Dorohuskiem, Lublinem, a Warszawą Wschodnią wymaga remontu. 75 km torów było modernizowanych jeszcze w latach 70-tych, 177 km w latach 80-tych, a tylko 20 km, głównie na trasie Lublin-Dęblin na początku XXI wieku.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami