TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego trafia wiele skarg na linie lotnicze. Przeważająca część dotyczy tanich przewoźników. Najwięcej zastrzeżeń mają pasażerowie w związku z zaginięciem lub uszkodzeniem bagażu oraz z opóźnieniami lotów.
reklama
Zgodnie z regulującą te kwestie konwencją montrealską "przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, który został mu powierzony". Jednak przewoźnicy zastrzegają sobie w regulaminach, że nie biorą odpowiedzialności za rzeczy cenne, a do tych zaliczają biżuterię, kamery, laptopy, itp. Poszkodowany, za zaginiony bagaż, może ubiegać się o odszkodowanie. Jest ono ustalone do górnej wartości 1000 SDR ( SDR- jednostka rozliczeniowa używana przez linie lotnicze), co w przeliczeniu wynosi około 1200 euro.
W przypadku kilkugodzinnego opóźnienia, pasażer ma prawo do napoju, posiłku, dwóch rozmów telefonicznych lub dwóch e-maili. Natomiast, gdy samolot opóźnił się, co najmniej jeden dzień, przewoźnik musi zapewnić zakwaterowanie w hotelu i nieodpłatny transport pomiędzy lotniskiem a hotelem (rozporządzenie unijne WE 261/004). Zdarzają się też przypadki, kiedy pasażer nie dostaje się na lot, chociaż na lotnisku stawił się na czas.
Pasażer ma prawo do naprawienia szkody wyrządzonej przez przewoźnika. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy zgłosić reklamację. Jeżeli usługodawca odmówi zadośćuczynienia, można napisać skargę do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa). W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, pasażer otrzymuje odszkodowanie zgodnie z taryfikatorem rozporządzenia unijnego.
Skargi można też kierować do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (pl. Powstańców 1, 00-950 Warszawa, tel. 22 556 01 18). ECK pełni rolę mediatora pomiędzy pasażerem a usługodawcą. Nie ma prawa do ustalania kar.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami