TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-05-27 - Chmura usprawni działanie lotnisk?

Firma Amadeus wydała nową publikację na temat usprawnienia działania lotnisk za pomocą technologii chmury. Dokument identyfikuje obszary technologii chmury w systemach Common Use, które będą wykorzystywane przez lotniska w przyszłości.

reklama


Starsza kadra kierownicza portów lotniczych pozytywnie ocenia potencjaÅ‚ chmury, który przyczyni siÄ™ do zmniejszenia kosztów, poprawy efektywnoÅ›ci i doÅ›wiadczeÅ„ pasażerów. Technologia chmury cieszy siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…, pomimo obaw dotyczÄ…cych stabilnoÅ›ci, prywatnoÅ›ci i ryzyka.

Porty lotnicze coraz bardziej odczuwają potrzebę przeniesienia się do systemów chmurowych następnej generacji w celu poprawy efektywności operacyjnej na wymagającym rynku - oto wniosek z nowej publikacji firmy Amadeus zatytułowanej "IT makes sense to share: making the case for the cloud in Common Use airport technology". Dokument prezentuje poglądy ponad 20 osób na stanowiskach kierowniczych IT w portach lotniczych, które odnoszą się do argumentów biznesowych dotyczących adaptacji na lotniskach systemów Common Use opartych na technologii chmury.

RosnÄ…ce naciski ze strony udziaÅ‚owców i konkurentów wymuszajÄ… na portach lotniczych jak najefektywniejsze wykorzystywanie zasobów informatycznych do skutecznego dziaÅ‚ania i lepszej współpracy z liniami lotniczymi, a jednoczeÅ›nie zmuszajÄ… je do poszukiwania alternatywnych źródeÅ‚ dochodu, aby mogÅ‚y nadal konkurować na rynku. Publikacja wskazuje, że koncepcja modernizacji systemów Common Use jest jednym ze sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami w czasach, kiedy mamy dostÄ™p do najnowszych modeli chmury obliczeniowej.

Dokument podkreÅ›la również, że branża jest już gotowa do przyjÄ™cia nowej generacji systemów Common Use, aby zmaksymalizować wydajność operacyjnÄ… i handlowÄ… sektora. Zwraca jednak uwagÄ™, że niektóre lotniska majÄ… nadal wÄ…tpliwoÅ›ci co do tego systemu, wynikajÄ…ce z obaw dotyczÄ…cych jego stabilnoÅ›ci, prywatnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa i zwiÄ…zanego z tym ryzyka. Publikacja sugeruje, że podejÅ›cie do tych kwestii stopniowo siÄ™ zmienia.

Michael Ibbitson, CIO portu lotniczego Londyn-Gatwick i współautor publikacji uważa, że dziÄ™ki internetowi można wprowadzić wiele rewolucyjnych rozwiÄ…zaÅ„. "Dzisiejsza struktura systemów jest uzależniona od przestarzaÅ‚ych technologii i tak naprawdÄ™ nie uwzglÄ™dnia rewolucyjnych możliwoÅ›ci internetu. Każda linia lotnicza wykorzystujÄ…ca nasz standard CUPPS1 powinna budować integracjÄ™ lokalnie, na miejscu. PrzemysÅ‚ lotniczy próbowaÅ‚ rozwiÄ…zać problem za pomocÄ… standardów CUTE2 i CUPPS, ale w ten sposób wzmacniaÅ‚ istniejÄ…cÄ… strukturÄ™, a nie inicjowaÅ‚ zmiany. NadszedÅ‚ czas, aby korzystać z technologii tak szybko, jak to możliwe, i kontynuować zasadniczÄ… zmianÄ™ w obszarze informatycznym lotnisk". - powiedziaÅ‚.

Natomiast John Jarrell, Dyrektor Airport IT w Amadeus podkreÅ›la, że porty lotnicze powinny szukac nowych sposobów konkurencji. "Lotniska na caÅ‚ym Å›wiecie muszÄ… szukać nowych sposobów konkurowania i zwiÄ™kszania wartoÅ›ci swoich zasobów w warunkach rosnÄ…cej presji gospodarczej. Platformy Common Use nowej generacji oparte na chmurze pozwalajÄ… zrewolucjonizować sposób dostarczania usÅ‚ug IT w portach lotniczych. Dedykowani dostawcy technologii w chmurze mogÄ… obniżyć koszty dla lotnisk dziÄ™ki efektowi skali, poza wieloma innymi korzyÅ›ciami, które pozwolÄ… lotniskom na lepszÄ… obsÅ‚ugÄ™ swoich klientów. Platforma chmury może zapewnić jednemu portowi lotniczemu oszczÄ™dność energii umożliwiajÄ…cÄ… okrążenie ziemi samochodowi marki Volkswagen Golf 27 razy3 w roku, przy zaÅ‚ożeniu, że 75% z 300 stacji roboczych lotnisk przejdzie na tzw. technologiÄ™ cienkiego klienta. Jest to naprawdÄ™ istotna poprawa w stosunku do tradycyjnych systemów CUTE lub CUPPS. Pojawia siÄ™ zatem pytanie, czy porty lotnicze sÄ… gotowe zaufać chmurze i wykorzystać jÄ… w swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Naszym celem jest rozpoczÄ™cie debaty na ten temat ze Å›rodowiskiem portów lotniczych" - skomentowaÅ‚.

Technologia Common Use rozwinęła się nieznacznie od czasu stworzenia standardu CUTE w 1984 roku. Jest on wciąż bardziej popularny od nowszego standardu CUPPS, sformułowanego w 2009 roku. Ankietowane lotniska postrzegają te platformy jako przestarzałe, nieelastyczne, złożone, powolne, niewygodne oraz nieefektywne kosztowo, co wpływa na funkcjonowanie całego środowiska portów lotniczych. Oznacza to jeszcze duże pole do wprowadzenia usprawnień.

Technologia chmury przeszła dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Od czasu pierwszego wprowadzenia standardu CUPPS w 2009 roku nowe technologie, takie jak wirtualizacja aplikacji4, znacznie udoskonaliły sieci i nowe urządzenia mobilne, sprawiając, że przejście na chmurę stało się opłacalne.

Technologia chmury ma potencjaÅ‚, aby zrewolucjonizować systemy lotniskowe. WÅ›ród korzyÅ›ci warto wymienić obniżenie kosztów sprzÄ™tu i jego utrzymania, oszczÄ™dność przestrzeni dziÄ™ki usuniÄ™ciu serwerów, usprawniony proces certyfikacji oraz elastyczność lokalizacji. Wszystko to ma na celu sprawniejszÄ… realizacjÄ™ procesów zwiÄ…zanych z odprawÄ… pasażerów i wejÅ›ciem na pokÅ‚ad, a w efekcie - wsparcie lotnisk i linii lotniczych w usprawnieniu obsÅ‚ugi klientów.

Wiele portów lotniczych wciąż ma wątpliwości dotyczące wykorzystania chmury. Większość z tych obaw, związanych ze stabilnością, prywatnością, bezpieczeństwem i ryzykiem, została wyeliminowana, ponieważ dostawcy chmury potraktowali rozwiązanie tych problemów jako kluczowe.

Pełna wersja raportu znajduje się poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20140527_making-the-case-for-the-cloud-in-common-use-airport-technlogy_amadeus-insight-paper-may2014-fv-230515.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com