TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-05-06 - Ryanair najpunktualniejszy - ale tylko dzięki sztuczkom reklamowym

Dzięki sztuczkom reklamowym irlandzki Ryanair stał się najpunktualniejszą linią na świecie. Aby uzyskać ten zaszczyt, trzeba było wybiórczo połączyć raporty niezależnych organizacji, ominąć lepszych od siebie i samemu mierzyć własną punktualność - czytamy w Gazecie Wyborczej.

reklama


Do mediów właśnie trafiła informacja p.t. "Departament Transportu USA potwierdza: Ryanair najbardziej punktualny na świecie". Oświadczenie o takiej treści byłoby skarbem dla każdej linii a klienci wiedzieliby, którego przewoźnika wybierać, aby lot przebiegał zawsze według rozkładu. W przesłanym przez Ryanaira zestawieniu jest on lepszy niż m.in. AirFrance, Lufthanse, SAS i kilka amerykańskich linii jak np. SouthWest czy Delta. Jak jest w rzeczywistości?

W swoim komunikacie Ryanair powołuje się na Departament Transportu USA, Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych (AEA) oraz własne obliczenia. Rzecz w tym, że ani w USA, ani w Europie nikt nie potwierdza rewelacji przewoźnika. Biuro transportowych statystyk DT USA poinformowało, że zajmuje się tylko amerykańskimi przewoźnikami i w ogóle nie bada punktualności Ryanaira. Jednak według Ryanaira wszystko jest w porządku. Tomasz Kułakowski, szef marketingu przewoźnika potwierdza, że nie istnieje dokument, w którym Amerykanie mówią o punktualności Ryanaira, dodaje jednak, że skoro amerykańskie linie mają mniejszą punktualność od irlandzkiego przewoźnika, to można uznać, że DT USA potwierdza jego punktualność.

Reklamę Ryanaira chłodno przyjęło także Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych, z którego Rynair również wziął dane do swojego zestawienia mimo, że nie jest jego członkiem. David Henderson z biura prasowego AEA twierdzi, że jest to klasyczne zagranie Ryanaira. Podkreśla również irytację członków stowarzyszenia tym, że irlandzki przewoźnik zrobi wszystko aby ustawić się na pierwszym miejscu. Nawet kosztem wypaczania wyników. Henderson dodaje, że Irlandczycy tak posortowali dane, by pognębić swoją konkurencję a także tradycyjnie przemilczeli linie, które są od nich punktualniejsze. Najwyraźniej Ryanair wybiera do swoich zestawień to, co mu pasuje, nie ważne czy ma zgodę na użycie tych danych czy nie. Kułakowski wyjaśnia, że dla potrzeb zestawienia przewoźnik sam mierzył swoją punktualność, zachowując wszelkie kryteria i standardy, jakich używa w pomiarach AEA.

Wychodzi na to, że Ryanair sprytnie wykorzystał dwa niezależne raporty do własnej reklamy. Zataił jednak przed klientami jeszcze jedną ważną informację, w raporcie AEA bowiem są linie bardziej punktualne od niej, ale w zestawieniu przewoźnika zabrakło dla nich najwyraźniej miejsca bo zepchnęłyby go z pierwszej pozycji. Lepsze wyniki osiągają bowiem: KLM, Luxair, SN Brussels, Malev i Austrian. W polskim tłumaczeniu informacji prasowej zginęło także słowo "major" (chodzi o największe linie lotnicze). Kułakowski przyznaje, że ostatecznie to jego błąd, ponieważ to on zatwierdzał polską wersję przed jej wysłaniem. Intencją tej informacji prasowej było pokazanie, że wśród największych linii lotniczych na świecie Ryanair nie ma sobie równych pod względem punktualności - dodaje.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com