TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Wczoraj podczas konferencji w Warszawie, Urząd Lotnictwa Cywilnego przedstawił analizę polskiego rynku transportu lotniczego, z której wynika, iż czartery są bardziej odporne na kryzys od połączeń sieciowych.
reklama
Przewozy czarterowe w zestawieniu z regularnymi lepiej poradziły sobie ze skutkami kryzysu. Jak powiedział Paweł Zagrajek, naczelnik Wydziału Statystyk i Analiz ULC - Liczba pasażerów podróżujących na wakacje w latach 2007-011 wzrosła w zależności od sposobu kalkulacji o 71 do 93%. Różnice w obliczeniach wynikają z tego, że wiele lotów do facto czarterowych jest przez przewoźników zgłaszanych jako loty regularne.
Skutki kryzysu najlepiej znieśli przewoźnicy czarterowi, którzy zanotowali w 2011 roku wzrost liczby podróżnych o 20% w porównaniu do 2008 roku. Również przewoźnicy regularni mogą pochwalić się dobrymi wynikami. Dynamiczny wzrost ruchu w latach 2010-11 spowodował, że udało się im w 2011 roku przewieźć o 15% więcej pasażerów niż w 2008 roku. - Jako zaskakujące należy natomiast uznać wyniki przewoźników low costowych LCC - powiedział Zagrajek. - Powodem spadku ich przewozów był przede wszystkim spowodowany zmniejszeniem ich oferowania lub całkowitym wycofaniem się z rynku przewoźników LCC.
Duży wpływ na wyniki na polskim rynku miały bankructwa Sky Europe i Centralwings. W 2011 roku dwóm największym przewoźnikom LCC w Polsce - Ryaniar oraz Wizzair udało się obsłużyć 89% ruchu w tym segmencie przewozów. Ich udział wynosił cztery lata wcześniej 58%.
Coraz bardziej widoczne na polskim rynku są linie SAS, Aerofłot i Lufthansa. Ekspansja przewoźników z aliansu Star Alliance spowodowała, że udział tego porozumienia (z wyłączeniem PLL LOT) z poziomu 47% w 2007 roku wywindował do 57% w 2011 roku.
O rewolucji można mówić na rynku przewozów czarterowych, bowiem udział polskich linii wzrósł z 15% w 2007 roku do 49% w 2011 roku .
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami