TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-07-24 - Hotelarz nie może żądać zadatku w wysokości 100 proc.

Czy hotelarz może pobierać przedpłatę w wysokości 100 proc., zastrzegając, że jest to nie podlegający zwrotowi zadatek? Z decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że nie.

reklama


Sprawa rozpatrywana przez UOKiK dotyczyÅ‚a jednego z hotelarzy, który w cenniku zamieÅ›ciÅ‚ taki wÅ‚aÅ›nie wpis. Jak można przeczytać w uzasadnieniu decyzji, "PrzedsiÄ™biorca wprowadzajÄ…c przedmiotowy zapis oparÅ‚ siÄ™ na dopuszczanej przez prawo cywilne instytucji zadatku, okreÅ›lonego w zapisach art. 394 § 1 Kodeksu cywilnego. PrzedsiÄ™biorca wychodziÅ‚ z zaÅ‚ożenia, że brak wykonania umowy, po jednej ze stron zgodnie z ogólnymi zapisami kodeksu cywilnego może być zabezpieczony instytucjÄ… zadatku. Stosowanie zadatku w wypadku zawierania umów na Å›wiadczenie usÅ‚ug hotelarskich w ocenie przedsiÄ™biorcy jest dopuszczalne zwÅ‚aszcza majÄ…c na uwadze skutek braku wykonania umowy ze strony klienta - brak możliwoÅ›ci sprzedaży usÅ‚ugi w zarezerwowanym, przez klienta terminie innemu klientowi, zwÅ‚aszcza, że pobyty w oÅ›rodku nie sÄ… realizowane w okresach dobowych lecz turnusowych 7,14 lub 21- dniowych. W tej sytuacji kiedy klient rezygnuje z przyjazdu na kilka dni przed terminem, jest niemożliwym aby znaleźć nowego klienta na zwolniony pokój ponieważ dÅ‚uższe pobyty 1,2,3 - tygodniowe planuje siÄ™ z dużym wyprzedzeniem chociażby z powodu planowania urlopów wpracy. Taki pokój stoi wówczas pusty przez 1,2, lub 3 tygodnie, co generuje ewidentne straty dla przedsiÄ™biorcy. Å»aden zapis kwestionowanego cennika nie zobowiÄ…zywaÅ‚ klientów do wpÅ‚aty caÅ‚oÅ›ci ceny, a jedynie taka wpÅ‚ata byÅ‚a rekomendowana ze wzglÄ™du na akcjÄ™ promocyjnÄ… First Minute, polegajÄ…ca na obniżeniu ceny pobytu o 50%.

Prezes UOKiK nie przychylił się do stanowiska przedsiębiorcy. "Prezes Urzędu nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do żądania stosownej rekompensaty, w sytuacji odstąpienia konsumenta od umowy, czy zwrotu poniesionych kosztów, jak i ustalenia zadatku, jednak zadatek pobierany w pełnej wysokości ceny danego świadczenia wykracza ponad "zabezpieczenie", tak w zakresie zakwaterowania, jak i wykonywanych zabiegów typu masaż, sauna itp" - napisano w uzasadnieniu.

Zdaniem Prezesa UOKiK, w przypadku zadatku wynoszącego 100% należności mamy do czynienia z zapłatą wygrodzenia, dokonaną wcześniej, niż rozpoczęcie świadczenia, przez wykonawcę usługi/przedsiębiorcę. Zwraca on także uwagę, że konsument, planujący urlop z pewnym wyprzedzeniem, nie może mieć pewności, że w jego życiu nie wystąpią ważne przeszkody różnorakiego typu, które mogą uniemożliwić uskutecznienie planów. W związku z tym zarówno rezerwacja, jak i rezygnacja z niej mogą zostać dokonane nawet na kilka miesięcy przed datą rozpoczęcia turnusu.

Mając na uwadze wszystkie okoliczności sprawy Prezes Urzędu stanął na stanowisku, że działanie przedsiębiorcy, będące podstawą sformułowanego zarzutu, uznać należy za sprzeczne z dobrymi obyczajami. Zachowanie przez przedsiębiorcę określonej części środków pieniężnych, wniesionych przed rezygnacją przez klienta, może, w pewnych sytuacjach, zmierzać do osiągania przez niego dodatkowych korzyści, kosztem konsumenta, czyli prowadzić do wykorzystania, czy nadużycia w stosunku do słabszego uczestnika obrotu posiadanej przewagi ekonomicznej.

Prezes UOKiK podkreśla także, że przedsiębiorca zaprzestał stosowania omawianego postanowienia z 1. stycznia 2014 r.

Z całym uzasadnieniem decyzji można zapoznać się poniżej.


Możesz także pobrać plik: turinfo_20140724_rgd_12_2014.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com