TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-01-15 - Prawa konsumenta w trakcie zimowych wyjazdów

Miłośnicy białego szaleństwa wybiorą się już niedługo na urlop. Zbliżają się bowiem ferie zimowe. Co zrobić, gdy pojawią się na ich drodze nieprzewidziane trudności, o czym warto pamiętać przed podróżą?

reklama


Dla wszystkich tych, którzy zdecydują się na wyjazd ECK Polska ma kilka praktycznych porad konsumenckich.

TRANSPORT

Porysowane przez przewoźnika narty
Walizka zaginęła lub została zniszczona podczas przeładunku? W takiej sytuacji należy udać się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR), zachowując jego kopię. Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej.

Należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach - terminach i dowodach na poniesienie szkody. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu, ale już w przypadku zniszczenia walizki pasażer ma 7 dni na wysłanie reklamacji, a w razie opóźnienia bagażu 21 dni. Maksymalna kwota odszkodowania, o jaką można się ubiegać, wynosi 1131 SDR, czyli około 5800 zł.

Powinniśmy mieć jednak na uwadze, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które często wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj. laptop, biżuteria, sprzęt sportowy. Przed wylotem trzeba więc zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość dodatkowego ubezpieczenia sprzętu narciarskiego czy snowboardowego. W naszym interesie leży też odpowiednie spakowanie go i zabezpieczanie przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.

UWAGA: Pamiętajmy, że linie lotnicze mogą wymagać od nas zgłoszenia chęci przewozu sprzętu sportowego z wyprzedzeniem np. na minimum 24 godziny przed odlotem

Zaśnieżony pas startowy
Opóźnienie spowodowane obfitymi opadami? W takich sytuacjach przewoźnicy mają obowiązek tzw. opieki. Powinni na bieżąco informować o stanie opóźnienia, ale także zapewnić bezpłatnie posiłki i napoje, czy darmowy nocleg w hotelu. Jeżeli przewoźnik zaniedba pasażerów, to mogą złożyć reklamację. Warto do niej załączyć rachunki, np. za posiłek z restauracji na lotnisku z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.

Po 5 godzinach opóźnienia dodatkowo przewoźnik jest zobowiÄ…zany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego wedÅ‚ug zmienionego poÅ‚Ä…czenia. Pasażerowie mogÄ… domagać siÄ™ też odszkodowania w wysokoÅ›ci od 250 - 600 EUR w dwóch sytuacjach: gdy z powodu opóźnienia lotu dotarli na miejsce co najmniej 3 godziny po planowanym czasie lÄ…dowania lub gdy lot zostaÅ‚ odwoÅ‚any.

UWAGA: Przewoźnik jednak nie będzie zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane tzw. siłą wyższą np. złą sytuacją atmosferyczną spowodowaną silnymi opadami śniegu.

Godziny stracone na dworcu w słowackim kurorcie
Podróż wydłużyła się? Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut pasażerowie mają do wyboru: natychmiastowy zwrot kosztu biletu lub zmianę trasę podróży na pierwszy możliwy termin, czy wybrany termin późniejszy. Za opóźnienie można domagać się też odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. W kasie, u konduktora lub kierownika pociągu należy uzyskać potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.

UWAGA: Pasażerowi nie przysÅ‚uguje prawo do odszkodowania, jeżeli zostaÅ‚ poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym poÅ‚Ä…czeniem lub poprzez zmianÄ™ trasy, jest krótsze niż 60 minut.

ZAKWATEROWANIE

Nieczynny wyciÄ…g w hotelu
Hotel oddalony od stoku o 5 km zamiast 500 metrów? Poszukajmy w internecie opinii na temat naszego hotelu np. na forach internetowych. Sprawdźmy też jego położenie poprzez zdjęcia satelitarne. Jeżeli standard hotelu był niezgodny z opisem udogodnień, o których zapewniano w umowie, konsument powinien złożyć reklamację do organizatora wyjazdu lub bezpośrednio do hotelu, gdy samodzielnie rezerwował noclegi, np. przez internet.

Brak śniegu na stoku? Uzyskanie odszkodowania za grymasy pogody jest raczej trudne. Jednak, gdy konsument kupił karnet na 10 dni, ale z powodu awarii wyciąg były nieczynny przez 3 dni, to jest to podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.

ZAKUPY - WYPRZEDAŻE

WÅ‚oskie kozaki z odklejonÄ… podeszwÄ…
Markowe buty okazały się bublem? Każdą wadliwą rzecz nabytą na terenie Unii Europejskiej można reklamować. Istnieją dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta lub napisanie reklamacji do sprzedawcy. O ile przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle każdy sprzedawca jest bezpośrednio odpowiedzialny przed konsumentem za zgodność towarów z umową przez 2 lata od dnia wydania towaru. Mamy minimum dwa miesiące na poinformowanie sprzedawcy o wadzie produktu od momentu jej zauważenia. Gotowe wzorce formularzy reklamacyjnych w językach polskim i angielskim znajdują się na stornie www.konsument.gov.pl Rzeczy kupione podczas wyprzedaży również podlegają reklamacji!

ZDROWIE

Każdy posiadacz EKUZ (kartę wyrabia się w wojewódzkim oddziale NFZ) ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu. Pacjent musi dopłacić, jeżeli rodzaj świadczenia związanego z daną chorobą klasyfikowany jest jako inny niż pilny, wymagający natychmiastowego leczenia.

Europejskie Centrum Konsumenckie poleca aplikację ECC-Net: Travel zapewniającą szybki dostęp do porad konsumenckich - zakupy, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu, opieka medyczna, prawa pasażera - z automatycznym tłumaczeniem na 25 języków. Aplikacja jest bezpłatna i działa również w trybie offline. Jest dostępna dla telefonów z systemami iOS, Android i Windows Phone



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com