TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-06-20 - PKP Intercity przyznaje się do błędu?

Rozmowy pomiędzy PKP Intercity a producentem Pendolino utknęły w martwym punkcie.

reklama


Polski przewoźnik po raz pierwszy przyznał, że wyjazd Pendolino na tory w grudniu tego roku raczej nie jest możliwy. Do tej pory spółka utrzymywała, że pomimo opóźnień w przekazaniu składów - pociągi bez ruszą pod koniec 2014 roku. Tego samego zdania byli członkowie rządu, w tym Elżbieta Bieńkowska, której podlega resort infrastruktury.

Prezes PKP Intercity, Marcin Celejewski zapewnił, że spółka jest w trakcie opracowywania planu B. Dodał też, że PKP posiada odpowiedni tabor do obsługi całego ruchu pasażerskiego.

Z trwających negocjacji nie wiadomo jednak kiedy realnie Pendolino wyjedzie na tory. Dużo zależy od tego jak PKP oraz Alstom dogadają się w sprawie homologacji pociągów bez której składy nie mogą być dopuszczone do ruchu.

Alstom uważa, że w zdobyciu homologacji przeszkadza mu brak systemu ERTMS2, który służy do zarządzania ruchem kolejowym. Zamiast niego w Polsce wykorzystuje starszy system. Producent nie zamierza składać wniosku o homologację dla tego systemu, jednak zaproponował jeszcze niższą wersję - SHP, która jest zawarta w umowie. "Nie możemy złożyć wniosku na homologację do systemu ETCS1, bo umowa przewiduje ERTMS2. Nasza propozycja zakłada podpisanie aneksu do umowy, który umożliwiłby homologację do niższej wersji systemu. W przeciwnym razie możliwy jest scenariusz, w którym my homologujemy pociągi do niższej wersji, a PKP uznaje, że dostarczamy pojazdy niezgodne z umową, i wciąż nalicza nam kary umowne." - skomentował Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport Poland.

Natomiast polski przewoźnik nie chce się zgodzić na homologację do najniższego systemu - SHP. Zgodnie z tą wersją systemu pociągi mogą się poruszać tylko do 160 km/h. Jest to prędkość, z którą aktualnie poruszają się standardowe składy należące do spółki. Zdaniem prezesa PKP Intercity wyjazd Pendolino na tory w grudniu tego roku będzie możliwy tylko wtedy, gdy Alstom złoży wniosek o homologację do systemu ERTMS1 w ciągu najbliższych trzech tygodni.

Za każdy skład, który nie został dostarczony PKP Intercity, polski przewoźnik nalicza Alstomowi kary umowne, w wysokości 480 tys. euro miesięcznie. Producent kar płacić nie chce i liczy na ich unieważnienie. Na dzień dzisiejszy Alstom musi zapłacić PKP około 5 mln kary.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com