TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-03-13 - PE zadba o turystów?

Nowa dyrektywa w sprawie imprez turystycznych1 jest odpowiedzią na zmianę w sposobie organizowania wypoczynku przez obywateli UE.

reklama


Konsumenci zamiast decydować się na jedną z gotowych ofert z katalogu coraz częściej i aktywniej wybierają pakiety wakacyjne dostosowane do swoich indywidualnych potrzeb, w szczególności korzystając przy tym z Internetu. Na przykład można zarezerwować transport i pobyt w hotelu u tego samego sprzedawcy albo wynająć samochód za pośrednictwem strony internetowej, na której dokonało się rezerwacji lotu (tzw. powiązane usługi turystyczne).

Aktualne przepisy nie uwzględniają tego typu porozumień. W takich przypadkach konsumenci nie mają pewności co do tego, czy są objęci ochroną. Również usługodawcy nie mają jasności co do ciążących na nich obowiązków. Wobec tego dyrektywa poszerza definicję wyjazdów zorganizowanych i obejmuje nią usługi takie jak loty, rezerwację hotelu czy wynajęcie samochodu.

Celem takiego działania jest zapewnienie podróżującemu ochrony w razie kłopotów. Dodatkowo europosłowie chcą zapisu, który będzie nakazywał informowanie podróżujących o braku pełnej ochrony w przypadku, jeśli kupione przez nich usługi nie składają się na wyjazd zorganizowany.

Sprawozdawca PE, chadecki eurodeputowany Hans-Peter Mayer zapewnił, że nowe przepisy zwiększają poziom ochrony konsumentów. "Dzięki nowej definicji jasne jest, czym jest wyjazd zorganizowany. Podróżujący muszą być dobrze poinformowani o przysługujących im prawach i ochronie. Uaktualniona dyrektywa zapewnia wyższy poziom ochrony praw konsumentów" - wyjaśnił.

Turyści mają być sprowadzani do kraju, gdy organizator wyjazdu zbankrutuje podczas ich wakacji oraz ponadto powinno zostać im umożliwione dokończenie pobytu. Cena imprezy może zostać podniesiona po dokonaniu sprzedaży tylko w wypadku nadzwyczajnych okoliczności, np. wzrostu cen paliwa lub podatków. Jeśli cena wzrośnie o więcej niż 8 procent, wtedy podróżujący może zmienić cel podróży lub zrezygnować z wyjazdu i otrzymać zwrot pieniędzy.

Organizatorzy po sprzedaży wycieczki nie powinni też znacznie modyfikować czasu wyjazdu, czyli przesuwać go o więcej niż 3 godziny. W przypadku nieprzewidzianych sytuacji takich jak kataklizm naturalny lub atak terrorystyczny, które uniemożliwiają zrealizowanie powrotu na czas, organizator jest zobowiązany zapewnić turystom pobyt w obiekcie o podobnym standardzie do tego jaki zakupili lub musi wypłacić równowartość kosztu pięciodniowego pobytu - do 125 euro za dobę.

Dodatkowo PE uznał, że to sprzedawcy detaliczni ponoszą odpowiedzialność za błędy związane z rezerwacją, w której faktycznie biorą udział - jeśli w przypadku powiązanych usług turystycznych z wykorzystaniem powiązanego procesu rezerwacji online opartego na przekazywaniu między przedsiębiorcami informacji (np. miejsce docelowe, termin podróży), przedsiębiorca świadczący dodatkowe usługi popełnia błędy w rezerwacji, to on powinien ponosić za nie odpowiedzialność, a nie sprzedawca detaliczny, który nie ma kontroli nad procesem rezerwacji dodatkowych usług.

Negocjacje PE z krajami członkowskimi na bazie przyjętego w środę stanowiska rozpoczną się po majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Dopiero po tych uzgodnieniach dojdzie do ostatecznego głosowania.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com