TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Polskie firmy, samorządy oraz organizacje turystyczne potrzebują i oczekują szkoleń podnoszących kwalifikacje merytoryczne pracowników - wynika z badania przeprowadzonego dla organizatorów projektu "Turystyka - wspólna sprawa" przez PBS. Największe zainteresowanie budzą szkolenia związane z marketingiem i promocją produktu turystycznego (70%) oraz pozyskiwaniem funduszy na rozwój (68%).
reklama
Z badań wynika, że w ponad połowie badanych firm, samorządów i organizacji działających
w sektorze turystyki nikt nie uczestniczył w szkoleniach dotyczących turystyki. Jednocześnie wzięciem udziału w tego typu szkoleniach zainteresowanych jest ponad 90% podmiotów zajmujących się informacją turystyczną i, średnio, co druga firma oferująca usługi oraz organizująca imprezy i wydarzenia.
Respondenci podkreślali, że muzeom zazwyczaj przesyłane są propozycje szkoleń dotyczących kultury, parkom krajobrazowym - sfery ekologii, natomiast hotelom czy restauracjom proponowane jest podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie BHP czy utrzymywania czystości. Z tego powodu głównym wnioskiem, który można wyciągnąć po przeanalizowaniu wyników badań jest fakt, iż w ofercie szkoleniowej w Polsce brakuje szkolenia na temat turystyki, skierowanego do szerokiej grupy przedsiębiorstw i urzędów.
Według respondentów najbardziej przydatne będą szkolenia w zakresie skutecznego marketingu usług turystycznych oraz promocji bezpośredniej (70%). Drugim najbardziej interesujących respondentów tematem okazało się pozyskiwanie funduszy na rozwój turystyki oraz aspekty prawne w turystyce (68%). Na dalszych pozycjach pod względem przydatności uplasowały się: współpraca z innymi instytucjami i firmami turystycznymi oraz sprzedaż lokalnego produktu turystycznego (60%), przygotowanie oferty i rozwój firmy (58%) i szkolenia zawodowe (55%). Połowa ankietowanych zainteresowana jest zagadnieniami związanymi z zarządzaniem firmą lub instytucją. Tylko co dziesiąty respondent nie był zainteresowany jakimkolwiek szkoleniem.
Równie interesujące dla branży turystycznej okazały się szkolenia językowe. Średnio ponad 80% respondentów jest zainteresowanych nauką języka angielskiego, a więcej niż trzy czwarte - niemieckiego. Co szósta osoba biorąca udział w badaniu zainteresowana jest nauką języka francuskiego, a blisko co trzecia - rosyjskiego. Najwięcej zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji językowych zajmuje się zarządzaniem zasobami turystycznymi oraz informacją turystyczną (100%). Jedynie W województwie dolnośląskim większym zainteresowaniem cieszy się język niemiecki (81%) niż angielski (75%).
Najlepszym okresem na szkolenia, według respondentów, są jesień i zima, ewentualnie wiosna, czyli pory roku nieobjęte sezonem (85%). Przedstawiciele urzędów preferują spotkania w dni robocze, natomiast dla pracowników firm turystycznych nie ma to znaczenia.
Poza wartością merytoryczną respondenci zwracali również uwagę na koszty, jakie będą musieli ponieść w związku ze szkoleniami. Muzea i parki jako kwotę graniczną określiły 250 złotych za osobę, biura PTTK - 100 zł. Natomiast biura turystyki przyjazdowej zadeklarowały 300 złotych, o ile szkolenie jest tego warte.
Szkolenia dofinansowywane z Unii
Jedną z alternatyw dla firm i organizacji, chcących szkolić swoich pracowników jest projekt "Turystyka - wspólna sprawa". W ramach tego projektu część kosztów szkoleń pokrywane jest z funduszy Unii Europejskiej (pozyskane zostało 22 miliony złotych z UE, co pozwala skalkulować ceny szkoleń na poziomie akceptowalnym dla większości potencjalnych uczestników).
"Turystyka - wspólna sprawa" to projekt szkoleń i doradztwa dla branży turystycznej. Mogą skorzystać z niego przedsiębiorcy, samorządy lokalne oraz organizacje wspierające rozwój turystyki. Jego celem jest poprawa konkurencyjności branży turystycznej poprzez doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr zarządzających i pracowników. W jego ramach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała projekt szkoleniowo - doradczy, który ma do spełnienia trzy podstawowe zadania:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami