TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-12-30 - Oasis Tours surowo ukarany. Za co?

667 542 zł - tyle decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie musiał zapłacić Oasis Tours za stosowanie niedozwolonych zapisów w umowie.

reklama


O zawieszeniu działalności przez touroperatora pisaliśmy w aktualności Oasis Tours nie przedłuża gwarancji. Prezes touroperatora zapowiadał wtedy powrót z początkiem roku 2014 r.

"Rozkłady lotów, limity bagażu jak i trasa przelotu mogą ulec zmianie. Dwa dni przed wylotem Oasis Tours przesyła do agentów sprzedaży potwierdzenie godzin wylotu i limitów bagażu. Zalecane jest również sprawdzenie w przeddzień wylotu czy nienastąpiły zmiany rozkładu (informacja dostępna jest na bieżąco u agenta sprzedaży Oasis Tours lub bezpośrednio u touroperatora, na infolinii lub na stronie internetowej" - ten wpis został uznany za naruszający zbiorowe interesy klientów. Prezes UOKiK stwierdził zaniechanie jego stosowania z dniem 2 listopada 2011 r. Touroperatora będzie on kosztować 55 169 zł.

Za umieszczenie klauzuli abuzywnej w umowie zostaÅ‚ uznany także ten wpis. "OASIS niezwÅ‚ocznie poinformuje Uczestnika lub agenta o zmianie istotnych warunków umowy z przyczyn od niego niezależnych (terminu, programu imprezy, hotelu, ceny). W takim wypadku Uczestnik wedÅ‚ug swojego wyboru może przyjąć proponowanÄ… zmianÄ™ lub odstÄ…pić od umowy. OÅ›wiadczenie o dokonanym wyborze Uczestnik winien zÅ‚ożyć w ciÄ…gu 3 dni od uzyskania informacji (lecz przed rozpoczÄ™ciem imprezy), o zmianie warunków umowy. NiezÅ‚ożenie w zakreÅ›lonym terminie jakiegokolwiek oÅ›wiadczenia przez Uczestnika bÄ™dzie uznane jako zgoda na przyjÄ™cie nowych warunków" (§ 4 pkt 1 wzorca "Warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych Oasis Tours Sp. z o.o. realizowanych po 1 stycznia2011 roku." Jak informuje prezes UOKiK, organizator zaniechaÅ‚ stosowania tego zapisu także od 2 listopada 2011 roku. To postanowienie zostaÅ‚o wycenione na 124 130 zÅ‚.

Ostatnia z zaniechanych przez organizatora klauzul brzmi "Uczestnik nie ma podstaw do odstąpienia od umowy, jeżeli zachodzi tylko niemożliwość świadczenia w uzgodnionym terminie, w przypadku gdy rezultat zostanie osiągnięty z niewielkim opóźnieniem, a więc gdy ma miejsce tzw. niemożliwość przemijająca." Zdaniem prezesa UOKiK to postanowienie naruszało ustawę o usługach turystycznych gdyż ograniczało prawa klienta do odstąpienia od umowy. Za ten wpis organizator zostanie zobowiązany do zapłaty 66 202.

Prezes urzędu nakazał zaniechanie stosowania następującej klauzuli. "Jeżeli Klient w trakcie trwania imprezy stwierdza wadliwe wykonanie Umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz rezydenta lub pilota. W przypadku nie usunięcia wad może złożyć reklamację do rezydenta lub pilota w trakcie trwania imprezy lub do OASIS w terminie do 30 dni od daty zakończenia imprezy, w sposób niebudzący wątpliwości o jej zgłoszeniu". W jego ocenie zostały tu naruszone zapisy artykułu 16b ustawy o usługach turystycznych i to przewinienie zostało wycenione na 91 028 zł.

Najwięcej, bo 331 013 zł. przyjdzie touroperatorowi zapłacić za praktykę polegającą oddalaniu reklamacji składanych przez konsumentów z tego powodu, że reklamacje te nie zostały zgłoszone w trakcie imprezy i nie zostały potwierdzone przez rezydenta, lub zostały zgłoszone ostatniego dnia imprezy. Zdaniem Prezesa UOKiK stanowi to ograniczenie uprawnień konsumenta, wynikających z art. 16b ust. 3 ustawy o usługach turystycznych i stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 2 w zw. z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Z decyzją i jej szczegółowym uzasadnieniem można zapoznać się poniżej.


Możesz także pobrać plik: turinfo_20131230_decyzja_oasis_torus_sp._z_o.o.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com