TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-01-31 - Czym właściwie jest CSR?

Idea CSR (corporate social responsibility) dotarła do polskich firm kilka lat temu i dość szybko się rozprzestrzenia. Jednak wiele przedsiębiorstw nie do końca wie na czym ten trend polega. Zdarza się, że firmy, które podejmują działania w zakresie CRS robią to nieregularnie, przy okazji promocji PR'owej.

reklama


Co to jest CSR i jakie działania warto podjąć w ramach rozwoju przedsiębiorstwa? Na te pytania odpowie Michał Świgost Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w sieci Qubus Hotel

Trudno jednoznacznie określić czym jest CSR. Jest to świadomość firmy na temat tego, jak jej funkcjonowanie wpływa na środowisko i społeczeństwo. Przedsiębiorstwo powinno być też odpowiedzialne za ten wpływ.Ważne jest nie tylko o działanie zgodnie z prawem, środowiskiem czy zasadami społecznymi i etycznymi panującymi w danym kraju, grupie społecznej itp., ale także o prowadzenie działań maksymalizujących tworzenie wspólnych wartości w społeczeństwie. W biznesie odpowiedzialnym społecznie rozpoznaje się i zapobiega możliwym negatywnym skutkom funkcjonowania danej firmy. CRS nie jest też wyłącznie ideą przeznaczoną dla dużych firm. Wszystko zależy od narzędzi i potrzeb.

CSR oznacza prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa, określonymi normami zawodowymi oraz standardami wewnętrznymi, wypracowanymi w danej firmie. Podstawową zasadą jest też przestrzeganie praw człowieka wobec wszystkich pracowników, partnerów i konkurencji. Jest to związane z zasadami etycznego biznesu, do którego można zaliczyć m.in. dochowywanie umów i zobowiązań wobec partnerów firmy, a także utrzymywanie z nimi poprawnych kontaktów. Jeśli chodzi o konkurencję, to firma odpowiedzialna społecznie nie powinna stosować nieuczciwych praktyk eliminacji konkurenta. Należą do nich m.in. kopiowanie jego produktów, naruszanie nazwy, nieuczciwe negocjacje czy stosowanie wobec konkurencji tzw. czarnego PR’u.

Kolejnym istotnym elementem CRS jest sprawiedliwe wynagradzanie pracowników oraz przestrzeganie ich praw. Regularne wynagrodzenie sprawia, że pracownik czuje się bezpieczny w danej firmie, to z kolei wpływa pozytywnie na efektywność jego pracy. Ważny jest też poziom ekwiwalentu pieniężnego przysługującego za wykonaną pracę oraz zatrudnianie na zasadach umowy o pracę.

Powyższe elementy są podstawą poprawnego funkcjonowania firmy. Jednak, żeby efektywnie rozwijać się na rynku, każda nowoczesna firma powinna inwestować w przyjazną politykę personalną. To w końcu pracownicy "tworzą" firmę, a ich zaangażowanie, doświadczenie i kompetencja budują dobry wizerunek i wzbudzają zaufanie do niej. Warto zatem otworzyć się na potrzeby pracowników. W ramach idei otwartości ważne jest budowanie odpowiedniej ścieżki kariery, wdrażanie systemów szkoleniowych umożliwiających pracownikom samorealizację w ramach firmy, czy gwarantowanie dodatkowych świadczeń pracowniczych.

Aby odpowiednio dbać o środowisko naturalne trzeba przede wszystkim mieć świadomość, jakie negatywne skutki wywołuje w nim działalność danej firmy. Szczególne znaczenie ma to w branżach wydobywczych, gdzie ingerencja w środowisko naturalne jest dosyć znaczna. W branży hotelarskiej natomiast warto sprawdzać regularnie np. zużycie energii oraz wody. Dodatkowo można kontrolować stężenie środków czystości i informować hotelowych gości za pomocą ulotek w pokojach o tym jak oszczędzać wodę.

Najczęściej wykorzystywanym elementem firmy do promocji PR’owej jest poziom zaangażowania firmy w lokalne życie społeczne. Często jednak takie akcje są tylko jednostkowymi wydarzeniami, a nie działaniem strategicznym.

Z uwagi na fakt, że konsumenci są coraz bardziej wymagający przedsiębiorstwa powinny kontrolować jakość swoich usług. Klienci chcą dostawać produkt najwyższej jakości oraz wymagają od firmy pełnej świadomości działań, jakie są podejmowane w ramach całego cyklu życia produktu. W związku z tym Qubus Hotel korzysta tylko i wyłącznie z usług sprawdzonych dostawców. Natomiast w dziale gastronomii szkolenia i zewnętrzne audyty z zakresu świadomości życia produktu, zasad BHP oraz certyfikacji ISO i HCCP. Jeśli lokalny partner spełnia wymagania dotyczące wysokiej jakości produktu i produkcji, to korzystając z jego usług można promować tym samym mniejsze przedsiębiorstwa i produkty regionalne.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com