TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-09-01 - Wakacyjne wyjazdy Polaków

Wyjeżdżaliśmy znacznie częściej z biurami podróży płacąc trochę mniej i wypoczywając w większym komforcie - tak wyglądały tegoroczne wakacje Polaków.

reklama


Według naukowców analizujących branżę, przyczyniło się do tego postrzeganie podróżowania jako jednej z podstawowych potrzeb oraz duże zaufanie turystów do touroperatorów.

Na tegoroczne wakacje z biurami podróży wyjechało aż o blisko 44 proc. turystów więcej niż w lecie ubiegłego roku - wynika ze statystyk rezerwacyjnych, sierpniu Travelplanet.pl, obejmujących wyjazdy w lipcu i sierpniu. Tegoroczne wakacje były tańsze - turysta wydał na letni wypoczynek przeciętnie 2377 zł, to jest o ok. 100 zł mniej niż w lecie 2013 roku.

Tegoroczny wysoki sezon po raz pierwszy od kilku lat przebiegł wyjątkowo spokojnie. Nie było upadków biur podróży, tak jak w 2012 roku czy zamieszek w popularnych wśród polskich turystów krajach, tak jak to miało miejsce w 2013 roku w Egipcie. " Ale rekordowe zainteresowanie wyjazdami z biurami podróży ma kilka innych przyczyn" - tłumaczy Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl. "Tegoroczna oferta była niezwykle bogata, przeceny last minute były znaczne a ceny spadły do takich poziomów, że trudno było stworzyć sobie samemu porównywalny pakiet taniej od tego, co proponowali touroperatorzy - dodaje.

Grecja okazała się być przebojem tegorocznych wakacji. Nie było to samo w sobie niespodzianką, bo statystyki rezerwacyjne od początku roku wskazywały na takiego właśnie lidera. Ale imponująca jest skala wzrostu zainteresowania, spowodowana po części znaczną obniżką cen na tym kierunku, bo aż o 200 zł od osoby.

Polscy turyści w tegoroczne wakacje chętniej niż do Egiptu wyjeżdżali do Turcji. Za urlop płacili co prawda trochę więcej niż w Egipcie, ale tureckie wakacje też wyraźnie potaniały, w przeciwieństwie do wypoczynku pod piramidami, którego koszt był zbliżony do ubiegłorocznego.

Spory spadek popularności dotyczył tegorocznych lipcowo - sierpniowego wypoczynku w Hiszpanii, najdroższego spośród dziesiątki najpopularniejszych wakacyjnych kierunków.





Polscy turyści spędzali wakacje najtaniej w Chorwacji, jednak średni koszt w tym wypadku dotyczył najczęściej pobytów z dojazdem własnym lub w apartamentach, bo taki najczęściej charakter mają wyjazdy do tego kraju. Choć polscy turyści tego lata płacili mniej za zagraniczne urlopy, to wypoczywali bardziej komfortowo niż rok wcześniej. Z ponad 15 proc. do 14 proc. spadło zainteresowanie wakacjami z wykupionymi śniadaniami i obiadokolacjami. Za to wypoczynek all inclusive pobił kolejny rekord: blisko 78 proc. klientów Travelplanet.pl pojechało na takie właśnie wakacje. Ubiegłego lata wypoczynek all inc. zafundowało sobie nieco ponad 75 proc.

"Polacy nie lubią sobie na wakacjach zawracać głowy przygotowywaniem posiłków, ale tendencja to płacenia za wszystko z góry w formie wakacji All inclusive jest coraz bardziej dominująca" - podkreśla Radosław Damasiewicz.

Wydając mniejsze pieniądze niż w lecie 2013 klienci Travelplanet.pl częściej w te wakacje wypoczywali w bardziej komfortowych hotelach. W obiektach o standardzie 4 i 5* wypoczywało w sumie ponad 64 proc. turystów (w lecie 2013 - 62 proc.) a w hotelach 3* - 32 proc (w lecie 2013 - 33,5 proc.).

Odsetek wykupujących wakacje w co najwyżej dwugwiazdkowych jest od lat ten sam, to ok. 4- 5 proc. Podobnie jest w wypadku wyżywienia: ok. 4 proc. zadowala się tylko hotelowymi śniadaniami a ok. 3 proc. w ogóle rezygnuje z wyżywienia.

Decyzje o wyjeździe na zagraniczne wakacje zwłaszcza w lipcu 2014 zapadały znacznie szybciej niż rok wcześniej. Od finalizacji zamówienia do wylotu mijało teraz 11 dni. W lipcu 2013 było to aż 19 dni. W sierpniu tego roku było już podobnie jak w sierpniu 2013 - od decyzji o wakacjach w formie wykupionej wycieczki do wylotu mijało średnio 16 dni. Na 10 i mniej dni przed wylotem wycieczki wykupiło tego lata nieco ponad 39 proc. turystów, o 1 proc. mniej niż w lipcu i sierpniu ub. roku.

"Na duży wzrost wyjazdów z biurami podróży oraz niższy koszt wyjazdu zagranicznego niż poprzedniego lata zÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ wiele przyczyn. Po stronie podażowej mieliÅ›my tego lata nadzwyczajne bogactwo i rozmaitość ofert, przygotowanych przez touroperatorów, konkurencja cenowa, ale także widocznÄ… umiejÄ™tność  dostosowywania siÄ™ do oczekiwaÅ„ turysty, lepszy kontakt z klientem pracowników biur podróży. SytuacjÄ™ w branży turystycznej stabilizowaÅ‚ spadek cen ropy, a wiÄ™c taÅ„szy transport, taÅ„si przewoźnicy. Polskie biura, tak jak wczeÅ›niej niemieccy touroperatorzy, nauczyÅ‚y siÄ™ twardo negocjować ceny z hotelarzami, gestorami atrakcji itp. z krajów docelowych. Widoczna byÅ‚a dobra reklama wakacji a moim zdaniem być może głównym czynnikiem byÅ‚a Å‚atwo dostÄ™pna oferta on-line" - komentuje dr Maja JedliÅ„ska z Katedry Marketingu i ZarzÄ…dzania GospodarkÄ… TurystycznÄ… Uniwersytetu Ekonomicznego we WrocÅ‚awiu. "Z drugiej strony źródeÅ‚ wzrostu należy upatrywać w przesuwaniu siÄ™ polskiego konsumenta po piramidzie potrzeb Maslowa. Do gÅ‚osu dochodzÄ… potrzeby wyższych rzÄ™dów, do których wciąż zaliczana jest turystyka. WÅ›ród Polaków zaczyna być modne bywanie w różnych miejscach i opowiadanie o tym po wyjeździe. Wzrost wyjazdów z biurami podróży to efekt ewidentnego wzrostu zaufania do nich ale także fakt, że Polacy ceniÄ… swój czas i sprawnÄ… organizacjÄ™, czego nie zapewnia wyjazd organizowany samodzielnie. Za to turyÅ›ci doskonale nauczyli siÄ™ wychwytywać okazje cenowe zarówno przy wczesnych rezerwacjach jak i przy poszukiwaniu wylotów last minute" - dodaje.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com