TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Jeśli ktokolwiek do tej pory miał wątpliwości gdzie Polacy latają najchętniej, to rekordowy 62 proc. wynik Egiptu rozwieje wszelkie jego obawy. Jeśli ktokolwiek myślał, że pozycja Itaki jest w tym roku nie do pokonania to 5 proc. przewaga Neckermanna, nowego lidera w sprzedaży internetowej w listopadzie mocno go zaskoczy. Jeśli ktokolwiek myślał, że w przedostatnim miesiącu roku sprzedają się tylko narty i oferta egzotyczna to przedsprzedaż ofert do Tunezji i Turcji, a także Hiszpanii i Egiptu na sezon Lato 2011 może być dla niego pierwszy sygnałem ostrzegawczym, aby nie tracić czasu. Portale turystyczne, Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.
reklama
Jak i z kim?
Najchętniej podróżujemy w parach. W listopadzie było to 62 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji. To o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem, a jednocześnie o 3 punkty procentowe mniej niż w październiku tego roku. O 2 proc. zyskały, rok do roku, wyjazdy zespołów rodzinnych 2+1 (rodzice i jedno dziecko). W tym roku takie właśnie oferty nabyło 11 proc. klientów internetowych. Zakupy singli pozostały na tym samym, co przed rokiem, 6 proc. poziomie. Podobny, stały obraz zachowały wyjazdy w składzie osobowym 2+2 (rodzice i dwoje dzieci) - 3 proc. rezerwacji oraz małe grupy składające się max. z 5 osób - 1% zakupów.
Za ile?
Podobnie jak w październiku, także w listopadzie odnotowano lekką podwyżkę średniej wartości dokonywanej rezerwacji. W tym roku, w listopadzie klienci płacili za wycieczki średnio 4968 zł. Przed rokiem było to 4885 zł. Różnica niewielka, zaledwie 85 zł, ale z analitycznego obowiązku warto ją odnotować. Jak wyglądają masowe statystyki progów zakupowych? Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w listopadzie 33 proc. (2009 - 35 proc.) klientów. Na drugim miejscu znalazły się propozycje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Takie propozycje wybrało w listopadzie 21 proc. kupujących (2009 - 19 proc.). 19 proc. klientów wybrało wycieczki z grupy cenowej 4-5 tys. zł. (2009 - 16 proc.). Oferty z przedziału cenowego 2-3 tys. zł wzbudziły zainteresowanie 14 proc. (2009 - 15 proc.), a propozycje poniżej 2 tys. zł zdecydowało się zakupić 13 proc. (2009- 15 proc.) turystycznych internautów.
Na ile?
65 proc. klientów, dokładnie tyle samo co w roku ubiegłym, kupując oferty w listopadzie zdecydowało, że będą wyjazdy 7-dniowe. O 5 proc. (2010 - 20 proc., 2009 - 25 proc.) spadła wartość wyjazdów 14-dniowych. Wypoczynek w innych, mniej standardowych formach czasowych wybrało 15 proc. kupujących.
Kierunki POP Turystyki
W listopadzie widać nowalijki Lata 2011. Egipt bez względu na sezon pozostaje liderem kierunkowym wyborów naszych rodaków. W minionym miesiącu jego oferty zakupiło 62 proc. klientów. To roczny rekord tego kierunku w ciągu jednego miesiąca sprzedażowego! W tym roku jego listopadowy wynik jest o 12 proc. lepszy niż przed rokiem i o 3 proc. lepszy niż w październiku tego roku.
Na drugim miejscu zestawienia notujemy zdecydowanie zimowe Włochy. W tym roku jego oferty kupiło 10 proc. narciarskich klientów. Niestety w porównaniu, rok do roku, Włochy straciły 6 punktów procentowych (2009 - 16 proc.).
Na trzecim miejscu zestawienia - Tunezja. Listopadowe zakupy w kierunku tunezyjskim dokonało 7 proc. klientów obu portali.
Na czwartym miejscu kierunkowych wyborów odnajdujemy Hiszpanię z 6 proc. udziałem w sprzedaży, a na piątym ex aequo zimową Austrię i zdecydowanie letnią Turcję. Oba kierunki zyskał sympatię 4 proc. klientów.
Kierunki egzotyczne
Listopad to trzeci miesiąc ścisłego sezonu w turystyce egzotycznej. Palma pierwszeństwa w listopadzie, podobnie jak w październiku, należy do Kenii. W tym roku wybrało ją 31 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. To o 8 punktów procentowych więcej niż w tym samym miesiącu 2009 roku i o 3 punkty więcej niż w październiku 2010. Na drugim miejscu klasyfikuje się Kuba z 10 procentowym awansem w stosunku do ubiegłego roku. W listopadzie wybrało ją 13 proc. kupujących egzotyczne kierunki klientów. Na miejscu czwartym, ex aequo Dominikana i Sri Lanka. Oba kierunki po 11 proc. udziału w sprzedaży. Warto zauważyć, że Sri Lanka straciła, rok do roku, 7 punktów procentowych, a Dominikana w tym samym czasie zyskała ich aż 5. Egzotyczne TOP 5 listopada zamyka Wenezuela, która dzięki ciekawym cenowo ofertom i tańszym lotom czarterowym ma szansę na jeszcze wyższe pozycje zestawienia. Póki co, w listopadzie po jej oferty sięgnęło 6 proc. internetowych klientów zainteresowanych egzotycznym wypoczynkiem.
Hotele
Listopad to kolejny miesiąc, w którym w POP turystyce przeplatają się kierunki całoroczne, zimowe i letnie. Najczęściej wybierane hotele:
Egipt, Pickalbatros Jungle Aqua Park,
Włochy, Rezydencja Sole Alto,
Tunezja, Sandra Club,
Hiszpania, Ifa Interclub Atlantic,
Austria, Pamina,
Turcja, Mirador.
Biura podróży
Po raz pierwszy od wielu miesięcy Itaka została zdetronizowana. I to bardzo wyraźnie. Nowym liderem sprzedażowym wśród klientów internetowych został Neckermann. Jego propozycje w minionym miesiącu kupiło 15 proc. klientów. Z całą pewnością wpływ na to miała duża oferta zimowa, a także letnia (na kolejny sezon Lato 2010), którą dla polskich podróżników przygotował touroperator. Odmiennie kierunkowo, ale także wysoko w sprzedaży zaprezentował się w listopadzie Sun&Fun. Bieżące oferty do Egiptu oraz propozycje przedsprzedażowe na sezon Lato 2011 kupiło 12 proc. klientów. Itaka, ze swoją ofertą zyskała w minionym miesiącu sympatię co 10-go kupującego (10 proc.). Poza podium, na miejscu czwartym znalazły się oferty BP Alfa Star z 9 proc. udziałem w zestawieniu, a na miejscu piątym z wynikiem ex aequo po 8 proc. sprzedaży biura Exim Tours i Wezyr Holidays. Neckermann był liderem zestawienia także przed rokiem (16 proc.), a aż cztery biura z pięciu w tegorocznym zestawieniu ponownie znalazły się na szczycie listy sprzedażowej. Jedyną różnica jest Biuro Wezyr, które awansowało z niższych pozycji w 2009 roku i zastąpiło w tym Biuro Oasis Tours.
Rezydenci
Najlepszą bo maksymalną ocenę za jakość listopadowi klienci przyznali terenowym pracownikom biura Ecco Travel. Na drugim miejscu odnajdujemy rezydentów Easy Travel i Logos Travel. Oba biura po 4,8 pkt. na 5 możliwych do uzyskania. Na trzecim miejscu klasyfikują się pracownicy 7islands - 4,7 pkt., na czwartym Wezyr Holidays 4,6 pkt., a stawkę TOP 5 zamykają ex aequo biura Adriatyk i Atur, oba po 4,5 pkt. W obrazie porównawczym 2010/2009, na pierwszych pięciu miejscach tegorocznego zestawienia nie odnajdujemy wielu spośród ubiegłorocznych graczy: Scan Holiday, Sun&Fun, Oskara, GTI Travel i Grecosa. W roku 2009 premiowany był także, a nieistniejący już Selectours.
Katalog, a realia
Zdaniem listopadowych klientów powracających z wakacji najlepsze i najbardziej rzetelne materiały promocyjne i opisowe ( w których rodzaj i jakość usług zbliżone były do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku) miały biura 7islands, Ecco Travel, Konsorcjum Biur Podróży, Logos Travel i Atur. Wszystkie wymienione zdaniem klientów zasłużył w tej kategorii na maksymalną ilość punktów - 5,0. Na drugim miejscu z wynikiem 4,5 pkt. znalazły się biura Wezyr, Oasis Tours i Exim Tours. Trzecie miejsce należy do lekko ustępującego w punktacji (4,4 pkt.) BP Alfa Star.
Poza podium, ale także z wysoko punktowaną oceną znalazły się biura: miejsce 4 - Oskar, EasyTravel, Adriatyk, Grecos; miejsce 5 - Rainbow Tours.
Dojazd
W listopadzie notujemy spadek wycieczek samolotowych o 4 punkty procentowe w stosunku do października. Jednocześnie awansują one o 7 punktów w stosunku do listopada 2009. Zestawienie porównawcze wskazuje wyraźnie, że samolotówki, rok do roku, zyskały kosztem wyjazdów z tzw. dojazdem własnym. Te, w minionym miesiącu, wybrało 20 proc. klientów. Przed rokiem samodzielnie w podróż wyruszyło 26 proc. kupujących. Na wyjazdy autokarowe zdecydował się w listopadzie tylko 1 proc. kupujących (2009 - 2 proc.).
Wyżywienie
63 proc. klientów wybrało pełną opcję żywieniową czyli ulubiony pakiet polskiego turysty - All Inclusive (ALL). To wzrost aż o 13 punktów procentowych w stosunku do listopada 2009. W tym samym czasie spadło zainteresowanie oferta śniadań i obiadokolacji (HB) z 32 proc. w roku 2009 do 20 proc. w 2010. Tracą także opcje: bez wyżywienia (OV) z 9 proc. w 2009 roku na 7 proc. w 2010 oraz samych śniadań (BB)z 4 proc. w 2009 roku na 3 proc. w 2010. Inne formy wyżywienia zgodne z programem danej imprezy zyskały 2 punkty procentowe (2010 - 7 proc.; 2009 - 5 proc.).
Last Minute
O 5 punktów procentowych podniosła się - w porównaniu rocznym - wartość zakupów ofert promocyjnych last minute. W roku 2009 takie propozycje nabyło 12 proc. listopadowych klientów internetowych, a w tym roku aż 17 proc. kupujących.
Wcześniej Taniej
Listopad to także czas pierwszych, jeszcze nie promowanych, ale już dostępnych w sprzedaży ofert na sezon Lato 2011. Badając ten parytet ofertowy odnotowujemy mniejsze niż przed rokiem zainteresowanie zakupowe. W listopadzie 2010 oferty przedsprzedażowe kupiło 16 proc. klientów, zaś przed rokiem, w tym samym miesiącu, było to 19 proc. sprzedaży.
Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A. podsumowuje - Już w październiku nasz wynik sprzedażowy Egiptu był godny podziwu (59 proc.). Wydawało się, że lepiej być nie może. A jednak! W listopadzie wypoczynek na plażach Morza Czerwonego wybrało 62 proc. internetowych klientów turystycznych. Mamy prawdziwy rekord, wręcz szok statystyczny w czym z całą pewnością pomogła wcześniejsza zima w kraju. Dlaczego Polacy wciąż uparcie latają do Egiptu, mimo, że większość z nas już tam była, w dużej mierze nawet kilkukrotnie? Oczywiście, możemy wytoczyć wielkie sztandary i transparenty z równie wielkimi hasłami: bo jest tam ciepło i słonecznie przez cały rok; bo to tylko 3 godziny lotu z Polski; bo to tańsza od krajów europejskich strefa przeliczeniowa na/z Dolara; bo to ogromne przestrzenie i wielkie, doskonale zagospodarowane hotele; bo jest tam bardzo dobrze zorganizowana infrastruktura i animacja polska, bo Egipt ma aż 4 destynacje stricte wypoczynkowe; bo rafa koralowa jest tam na wyciągnięcie ręki; bo to kraj wypoczynku, ale także ogromnej historii, kultury, cywilizacji… I to wszystko jest prawdą! Dziś Egipt w ofercie chce mieć niemal każdy touroperator. To najlepsza na polskim rynku lokata kierunkowa. I nie straszne są mu rekiny, powodzie, czy próby aktów przemocy. Egipcjanie są silnie zabezpieczeni, skoncentrowaniu i przygotowani. W chwili zagrożenia działają błyskawicznie i każdą sytuację kryzysową pokonują w oka mgnieniu. Wszak wiedzą, że ile dla ich gospodarki znaczy turystyka. Potrafią ja budować, rozwijać, zabezpieczać i promować. W kontr obrazie jawi mi się Grecja i jej wielka przegrana z minionego sezonu. Mimo dużej sympatii jaką do tego kraju mają Polacy, organizacje odpowiedzialne za jego promocję i PR nie umiały obronić negatywnej komunikacji związanej z wewnętrznymi problemami. Obraz rozgoryczonej finansowymi problemami ateńskiej ulicy przykrył w przekazach medialnych wolne od takich problemów widoki wysp greckich. A szkoda. Oby wszyscy szybko odrobili także tą lekcję.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami