TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-03-28 - Umowa agencyjna nie dla każdego?

Najpopularniejszym sposobem tworzenia sieci sprzedaży przez organizatorów turystyki jest podpisywanie umów agencyjnych. Jednak touroperatorzy stawiają przed agentami szereg wymagań. Jakie warunki trzeba spełnić, aby podpisać umowę agencyjną?

reklama


Istotną rzeczą jest położenie lokalu, gdyż ma to bezpośredni wpływ na liczbę potencjalnych klientów. Ważne też, aby biura sprzedające ofertę tego samego organizatora nie były położone zbyt blisko siebie, ponieważ ogranicza to swobodę w prowadzeniu akcji marketingowych.

Andrzej Tokarczyk, dyrektor odpowiedzialny za sieć agencyjną i franczyzową Rainbow Tours zaznacza, że przed biurami stawia się szereg wymagań technicznych. "Wystrój lokalu musi w pełni wskazywać na działalność związaną z prowadzeniem biura podróży. W większości przypadków wymagana jest witryna lub okna wystawowe. Jeżeli biuro znajduje się przy ulicy, to wejście musi prowadzić bezpośrednio z niej i znajdować się na parterze, chyba że mieści się w centrum handlowym. Wielkość biura jest kwestią drugorzędną." - powiedział.

Aby podpisać umowę z biurem podróży Exim Tours lokal, w którym znajduje się biuro agencyjne również musi pozytywnie przejść weryfikację lokalizacji. Ponadto biuro powinno posiadać witrynę umożliwiającą prezentację ofert organizatora oraz miejsce wewnątrz umożliwiające prezentację katalogów i ewentualnie innych materiałów reklamowo - marketingowych. Dodatkowo w biurze powinien być dostęp do internetu oraz linia telefoniczna. Exim Tours wymaga również przynajmniej jednego stanowiska sprzedażowego. W miejscu, w którym znajduje się biuro nie powinna być prowadzona inna działalność zupełnie niezwiązana z branżą turystyczną.

Jak mówi wiceprezes zarządu Grecos Holiday, Janusz Śmigielski każda prośba o podpisanie umowy agencyjnej jest rozpatrywana indywidualnie. "Grecos Holiday generalnie daje szansę wszystkim biurom chcącym nawiązać współpracę. Poza oczywistymi kryteriami, jak lokal z niezależnym wejściem, witryna, ogólny wygląd ,estetyka itp. kluczowym kryterium pozostaje lokalizacja. Prosimy biura o przesłanie zdjęć lokalu. Każdorazowo prośbę nawiązania współpracy rozpatruje Regionalny Kierownik Sprzedaży. Nowe biuro nie może pozostawać w konflikcie lokalizacyjnym z naszymi biurami partnerskimi. Biura te decydując się na bliższą współpracę z Grecosem i wykazując odpowiednie poziomy sprzedaży m.in. uzyskują ochronę lokalizacyjną. Pozostałe warunki rozpoczęcia współpracy i jej kontynuacji wynikają już z umowy agencyjnej." - dodał.

Jednak wymagania techniczne oraz odpowiednie położenie lokalu to nie wszystko. Jedną z trudności w podpisywaniu umowy może być kwestia zabezpieczeń. Od jednego z agentów dowiedzieliśmy się, że biuro podróży Itaka przy podpisaniu umowy agencyjnej wymagało zastawu hipotecznego, bankowego oraz podpisania weksla in blanco.

Ponadto agenci muszą wyrobić limity sprzedażowe, których wielkość zależy od rodzaju podpisanej umowy. Sun&Fun Holidays informuje o limitach sprzedaży w wysokości minimum 70 tys. zł / rok kalendarzowy. Każdy agent zobligowany jest do wykonania rocznego minimum pod rygorem natychmiastowego rozwiązania umowy.

Tokarczyk przyznaje, że częściej podpisuje umowy z przedsiębiorcami, którzy działają na rynku od minimum roku. "Chętniej podpisujemy umowy z biurami które mogą się pochwalić dłuższą historią niż jeden rok działalności oraz doświadczeniem sprzedawców. Mamy wtedy pewność, że potencjalny agent pomyślnie przejdzie przez okres próbny. Umowy podpisywane przez nas mają charakter terminowy - na pół roku. W tym czasie agentowi określamy próg sprzedażowy do wykonania i dopiero po osiągnięciu tego progu podpisujemy umowę na czas nieokreślony. Aby decyzje o podpisaniu umowy były bardziej przemyślane wprowadziliśmy opłatę za Pakiet Startowy. Pakiet Startowy zawiera wszystkie materiały pozwalające na rozpoczęcie sprzedaży naszej oferty oraz jej odpowiednią ekspozycję." - wyjaśnił.

Natomiast w momencie podpisania umowy agencyjnej z Exim Tours należy, poza poprawnym wypełnieniem dokumentów, wpłacić kaucję. Jak mówi Marek Grotowski dyrektor ds. sprzedaży Exim S.A. istnieje możliwość zwrotu opłaty. "Kaucja jest zwrotna, gdy w przeciągu roku od momentu podpisania umowy agent wypracuje limit sprzedażowy określony w umowie." - skomentował.

Według touroperatorów takie wymagania oraz warunki współpracy pomagają wyłonić z grona wszystkich agencji turystycznych, te które będą w stanie należycie i rzetelnie reprezentować danego organizatora.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com