TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-09-23 - Linie promowe Scandlines zostaną sprzedane?

Być może grupa private equity 3i oraz Allianz Capital Partners sprzedadzą linie Scandlines. Przewoźnik promowy miałby pójść pod młotek za około 1,4 mld euro.

reklama


Właściciele Scandlines, którzy mają w spółce po 50 procent udziałów, mieli zwrócić się do banków z prośbą o pomoc w sprzedaży linii w przyszłym roku.

2012 rok dla branży private equity był pod względem liczby transakcji niezbyt udany. Z tego powodu, nawet największe i najdłużej działające na rynku firmy mogą zostać sprzedane.

Scandlines - wówczas największy przewoźnik promowy na południowym Bałtyku, trafił w ręce 3i i Allianz Capital Partners w 2007 roku za 1,5 mld euro. Jego mniejszościowym udziałowcem został Deutsche Seerederei GMBH. W 2010 roku jego udziały przejęły 3i i Allianz.

Przewoźnik skupia się głównie na obsłudze tras między Niemcami, Danią oraz Szwecją. W 2011 roku obsłużył około 12 mln pasażerów, przewiózł 2,7 mln samochodów oraz 831 tys. ciężarówek.

W zeszłym roku linie odnotowały 611 mln euro przychodów, co oznaczało wzrost o 8 procent w stosunku do 2010 roku.

Kupnem Scandlines mogą być zainteresowane konkurencyjne firm rynku private equity, na przykład EQT czy Triton. Niektórzy poddają w wątpliwość ewentualne przejęcie firmy przez spółkę Stela - szwedzkiego przewoźnika, który odkupił od Scandlines w 2012 roku kilka długodystansowych tras.

Cena transakcji może jednak nie osiągnąć 1,4 mld euro, mimo poprawy kondycji finansowej przewoźnika. Liczba pasażerów korzystających z tras obsługiwanych przez Scandlines spadnie kiedy w 2020 roku rozpocznie się budowa podwodnego tunelu drogowego oraz kolejowego łączącego Niemcy i Danię przez wyspę Fehmarn.

Linie odczuwają również efekty wysokich cen ropy, a także konkurencji cenowej operatorów płatnych mostów, które znajdują się na jego trasach. Również sklepy przewoźnika mogą mieć niedługo kłopoty, bowiem harmonizacja stawek podatkowych pomiędzy Niemcami, Danią oraz Szwecją sprawią prawdopodobnie, że pasażerowie nie będą tak chętnie jak do tej pory zaopatrywać się w alkohole.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com