TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Narty Rossignol i rowery Cube — to przykłady produktów, których cena może być wynikiem zmowy zawartej przez ich dystrybutorów. Urząd sprawdza również czy polityka cenowa w restauracjach franczyzowych sieci Sphinx nie narusza zasad konkurencji.
reklama
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie 22 postępowania w sprawie niedozwolonych porozumień przedsiębiorców. Większość z nich dotyczy ustaleń cen odsprzedaży zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. importerem a sprzedawcami detalicznymi). Niekorzystne skutki takich działań mogą być odczuwalne dla konsumentów, którym ograniczona zostaje możliwość tańszego zakupu towarów objętych zmową.
Jedno z prowadzonych postępowań dotyczy spółki Sfinks Polska, zarządzającej siecią restauracji Sphinx. Pod tą marką działają m.in. restauracje franczyzowe, prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców, którzy działają na własny rachunek i ryzyko. Z informacji i dokumentów posiadanych przez Urząd wynika, że ceny oraz promocje stosowane przez franczyzobiorców ustalane są odgórnie przez spółkę Sfinks Polska. Tymczasem prawo antymonopolowe zakazuje ustalania sztywnych cen sprzedaży przez przedsiębiorców działających w ramach danego systemu dystrybucji, także franczyzowego. Przedsiębiorcy powinni mieć swobodę w kształtowaniu własnej polityki cenowej. Przeciwko spółce Sfinks Polska zostało wszczęte postępowanie, które sprawdzi czy doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami